Lördag 23 Januari 2010 - Tallinn
Kallt i Tallinn
Hej
Kryssningen till Tallinn var då ingen höjdare och kommer nog inte att göra om det på vintertid. Åkte med Viktoria som inte längre avgick från Frihamnen, men som inte informerades någonstans på hemsidan. På Siljaterminalen fanns det inte långtidsparkering så vi fick parkera på 2-timmars och fick 475 kr i P-böter. Resan började med svordomar med andra ord.
På båten fick man inte röka annat än ute på däck och där var det garanterat -30 under färden. Det var nog inte fler än 50-tal passagerare och ingen stämning alls. Maten på restaurangerna var förhållandevis dyr och det kändes inte alls festligt.
I land hade jag tänkt botanisera i varuhusen, men det var så kallt att jag gav upp tanken då jag inte ville åka runt med taxi. Köpte bara cig och dricka och återvände till båten där jag tänkte tillbringa eftermiddan i bastun. Men fick tji då den öppnade först på kvällen.
Så var det med den resan, hytten var i alla fall bekväm med bra dubbelsäng och lugnt och tyst. Att komma genom tullen gick snabbt, det var tydligen bara intresserad av knark då enbart hunden jobbade.
Sen var det bara att skrapa rutorna, ta hand öm böterna och åka hem. Nästa resa till Norrköping.