Stöd Ukraina

Greklands blogg

Lördag 22 December 2007

Jag klarade tentan i nygrekiska!

Vilken julklapp!
Stockholms universitet höll oss på halster och släppte resultaten strax före fem igår.
Jag hade inte räknat med "Utmärkt" i betyg men åtminståne "Bra" eller "Tillfredställande".

Nu hamnade jag på nivå "Tillräckligt" och blev därmed godkänd och får fortsätta på nästa kurs.
Det tänker jag självklart göra!
Jag har redan boken som vi kommer att fortsätta i och jag kan få mig tillgodo en hel termins lektioner att nöta på så jag tänker inte kasta in handuken redan.
Riktigt nöjd med mitt betyg är jag dock inte. Det kändes liksom bättre när jag skrev. Hoppade inte över någonting. Nesligt!
Grekiskan ÄR ett svårt språk och jag var en av få nybörjare på kursen.
Många hade läst tidigare i någon form eller hade släktingar eller uppväxt i Grekland eller liknande.
Mina få semesterveckor i Grekland har inte gett mig så mycket även om jag till förra sommaren köpte ett lexikon som jag släpade runt på i övärlden och försökte ta till mig några ord här och där.

Nu ska jag njuta av julhelg med vila från heltidsarbete och kvartsfartsstuderande i grekiska.
Bara härligt umgänge med familjen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bittan säger:
God fortsättning!
Det var trevligt att höra att du klarade tentan, ett stort GRATTIS!!!!
Lycka till med nästa omgång.
Hälsningar din vän Birgitta
Postat 2007-12-29 13:34  Anmäl
Ingridhell säger:
Grattis!Så roligt!Kämpa på! God Jul önskar Ingrid
Postat 2007-12-24 22:18  Anmäl
Kenfert säger:
Då får man gratulera och önska en god jul och gott nytt år
Postat 2007-12-22 23:39  Anmäl
Gullsing säger:
Grattis!!!!!!!!!!!!!

Det var ju en fin julklapp. Du kommer att klara dig alldeles utmärkt, när du kommer till öarna nästa gång!

Jag har däremot inte läst så mycket mera grekiska, än vad jag hade gjort i somras. Det är så jobbigt med bokstäver och allt. Kanske att jag försöker lite mer innan vi reser till Rhodos nästa år i september.

Under tiden håller jag mest på att scanna gamla bilder. Det uppehåller nästan all min tid.

Glada hälsningar och en stor kram från vännen Gilla
Postat 2007-12-22 17:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet