Tisdag 20 September 2011 - Stockholm
Inkautställningen
De står där redan, vängänget, när maken och jag kommer glidande med 65:an från Centralen. Var är kön, inte en besökare syns till? På gott och ont, tänker vi. Biljetter har vi redan. Det är bara att tåga in. "Grupper samlas här" står det på en skylt, när vi kommer in genom den första mörka gången. Vi är visserligen en grupp, men har inte bokat någon visning, så vi fortsätter framåt. Textskylt på textskylt möter oss och en och annan videosnutt - men var är själva guldet? Längre och längre in i bergrummet och därinne glimmar det av fantasiska Inkaskatter! Tur att jag läst på, innan, så att jag i lugn och ro kan njuta skatterna. Organiserandet och numrena stämmer inte överens, så det blir rena gissningarna ibland. Nässmycken, halskedjor, örhängen, knivar, huvudbonader, figurer i guld, silver och keramik visas i de väl förseglade glasmontararna. Det väcker en del diskussioner och associationer, och eftersom vi i princip är allenarådande i hela lokalen kan vi prata fritt.
Utställningen INKA - guldskatter i Bergrummet tas vi med till andra sidan jordklotet, till Sydamerika. Här visas fynd från nya arkeologiska utgrävningar. Det är världsunika föremål från Inkariket och dess föregångare.
I utställningen INKA berättas historien om det fascinerande inkariket, en av historiens stora civilisationer, och deras mytiska relation till guldet. Totalt visas omkring 300 föremål, inlånade från 15 av de främsta peruanska museerna. De ger ett bländande intryck av guldets symboliska kraft, och förmedlar en känsla av inkas enorma rikedomar. Skatter som senare kom att bli orsaken till kulturens undergång när de spanska conquistadorerna erövrade och koloniserade Sydamerika i jakten på El Dorado, det gyllene landet. Inkariket upplöstes 1532.
Föremålen ger besökarna en överblick över dessa tidiga, komplexa och fascinerande civilisationer. Utöver guld får man också se ett urval objekt i textil och keramik, liksom mumier. Det är 50 år sedan föremål från inka visades i Stockholm senast. (Google)
En sevärd utställning, som dock inte går att kvalitetsjämföra med den tidigare "Terracottautställningen"!