Nu sitter jag med ett glas vitt vin och njuter det underbara fina vædret. Upp i ottan och tåg till Oslo, Sommarv'armen slog imot mig på centralstationen och efter att ha låst in min vaska var jag redo for shopping. Det var ju inget vidare svårt eftersom man går direkt från Centralstationen och in på Byporten som ar ett køpcenter. En liten svang runt dar och planboken var aningen lattare, fast tyngden hade flyttat sig till shoppingkasserna som vagde mera an vad plånboken gjorde:-) Blev stoppad av en kille och han undrade om jag ville smaka på lite vatten???? ja vem vill inte det i denna varmen svarade jag?? jo, om jag gjorde det och svarade på några frågor så skulle jag få 150 NOK... Skojar du? Tørstig var jag efter shoppingen och plånboken var ju faktiskt lættare. Så jag inn i ett rum och testade vatten och svarade på några frågor. Slæckte tørsten, vilade benen och fick attpåtill betalt før det. Ja vad sæger man?? Vill ni veta var?? Mitt på Carl Johan, så spring inte nær ni ser någon med ett papper i handen och det ser ut som om dom sæljer telefoni el liknande Tog en promenad upp Carl Johan och tittade på ett yrande folkliv føre jag satte mig på en uterestaurant nære stortinget. Mycket att titta på.
Norge har val nu i børjan av september så det var mycket poliser och svarta kostymklædda bodyguards eller maffian, vad vet jag? Valsade runt i 4-5 timmar och var riktig turist. Sprang på Jahn Teigen, ni vet han med mil efter mil låten som fick 0 poæng i Melodifestivalen før x antal sedan. Han gammal, rynkig och kort. Oslo ær underbar. I morgon kommer åter en dag, eftersom jag dricker vin nu så kanske jag skkall ta en svæng och få lite vatten på Carl Johan i morgon, fylla på shoppingkontot::-)
Hur mycket fick du betalt för att se på Jahn Teigen?
Det var väldigt många år sen jag var i Oslo. Det har bara inte blivit av på senare tid. Förr gick ju Oslo-Köpenhamnsfärjorna med en avstickare till Helsingborg där jag bor.
En gång för många år sen, när det inte var så populärt med ryggsäckar här i Sverige, åkte vi fyra stycken. Jag sa då att jag skulle fotografera en norrman med ryggsäck. Vad hände? Jo den första vi mötte i land var en norrman med ryggsäck! Det var faktiskt rätt kul.
Vi var också och såg på Akers brygge, eller vad det heter. Då var det alldeles nytt, så du förstår att det var länge sen.
Ännu längre sen var jag med min dåvarande man och yngste son i Oslo. Då tittade vi bland annat i Vigelandsparken och i museet med Ra. Kan det vara rätt, Tor Heyerdals båt?
Vi var också och tittade på Holmenkollen båda gångerna.
Hälsningar vännen Gilla