Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Onsdag 21 December 2011 - Ho Chi Minh

Ho Chi Minh City

Vi landade strax innan midnatt i Ho Chi Minh den 20 december. Elsas ryggsäck hade fastnat i någon maskin när den lastades och bärselen var avsliten.
Efter en välbehövlig vila gick vi och åt en frukost. Vi mjukstartade i engelsk stil. Vi fick hjälp av receptionisten på hotellet som kände en fixare som skulle kolla på Elsas väska. En dollar och problemet var löst. Sen var det dags för stan. När vi kom utanför dörren så blev vi bara stående. Det var som om man tog alla Sveriges mopeder och bad dem köra på samma gata på en gång, samtidigt som alla tutar. När det kommer till att korsa en gata så är det också ett äventyr. Övergångställen existerar inte, bara linjerna finns men inga regler eller trafikljus. Jag bar Vilgot och E tog tjejerna i hand, Vilgot blundade och sedan var det bara att gå med jämn fart. Mopederna är överallt men konstigt nog klarar man sig. Vi spenderade några timmar på Ben Than Market där gjorde E debut som prutare. Vilgot köpte en traditionell asiatisk stråhatt och Elsa hängde på. På marknaden kunde vi knappt gå några steg utan att vietnamesiskor klappade på Vilgot. Elsas hår var också en attraktion. När det var dags för lunch blev vi kungligt omhändertagna. Vi åt gott för 70 kronor. Man måste vara bra på att säga nej här. Försäljare drar i en och rikshaförare drar i en och ibland känner man sig som en vandrande plånbok. Alla är ändå väldigt vänliga och hjälpsamma. Vädret idag har varit omväxlande. Hög luftfuktighet och 32 grader och på kvällen kom det en regnstänk, vilket var skönt.

/J
Dela med andra:    

Kommentarer
Sjrvarfarmor säger:
Alla älskade mina barn! Så härligt att ni är på plats och nu får börja lukta på den annorlunda miljön. Jag följer er med spänning både via reseschema o blogg. Om ni undrar över min knepiga signatur, så är det bara datorn som pillrade bort ett par ön. Kramar till er alla! Syskonfamiljer hälsar
Postat 2011-12-21 22:15  Anmäl
Golstorp säger:
Det måste vara mycket nya intryck för
er alla.En väldig skillnad mot lugnet
hemma hos er på landet.
Elsa, vad bra att de kunde
fixa väskan.
Kram /E
Postat 2011-12-21 14:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla