Stöd Ukraina

Moniqes blogg

Lördag 13 September 2008 - Vietnam

Ha Long Bay mot Hanoi

Mot Hanoi via Ninh Binh

Idag är det dags att återvända till Hanoi, vi åker bl a via Ninh Binh. Resan dit tar några timmar från Ha Long Bai, vi slumrar lite. Ninh Binh är det område som fransmännen först bosatte sig i och omvände folket till katolism. Därför kan man idag se nästan en katolsk kyrka i varje by.

Vi åker i en liten sampan på floden till grottor, Tam Coc Caves. Båten rors av en vietnamesisk man (ibland med fötterna) och hans frun paddlar. Vi rors tre kilometer uppströms och sedan åter. Det är så som mycket vackert här. Frun vill sälja broderade dukar etc men jag förklarar på min knaggliga vietnamesiska att jag bott här i fem år och har jättemycket saker. Hon förstår och tycker det är jätteroligt att jag kan prata. Hon berättar om sin familj mm.

Tillbaka i land går vi och äter en (bara) 6 rätters lunch, det var gott och det räckte till, sedan åker vi vidare mot pagoder. Solen skiner och det är varmt.

I Hoa Lu besöker vi två pagoder, det ena är en bra kung, den andra mindre bra för han dräpte den andra. Men bortsett från detta var de duktiga kungar. Vi besöker den snälla kungens pagod först och den var vacker. På väg ut började de att störtregna. Det bara vräkte ner. Madamerna i näreheten som sålde paraply och regncape kom springande o ville sälja. Hoang köpte till oss alla tre, vilka vi tog på oss. Det åskade och blixtrade.

Gick till den elaka kungens pagod, mycket folk här för att bedja. Regnet vräker ner, inne i pagoden är det ca 10-15 kvinnor som satt sig ner för att bedja. Vi stör inte dem,utan går vidare. Regnet piskar ner. Chauffören får köra ända fram för att hämta oss. Vi ger våra regncaper till en yngre madame som blir glad.

Kör i hällregn mot Hanoi, regnet upphör efter hand och det blir nästan sol igen. Har glömt skriva att på resan mot Ha Long Bay var det tre trafikolyckor. Den första var två mopeder som krockat ihop, den andra var en cykel som kommit framför en bil/lastbil och den tredje var något vi aldrig riktigt såg. Idag sedan såg vi en man som fick hjärtmassage, vi hoppas det fungerade.

Tillbaka i Hanoi fick vi nästan samma rum, skönt packa upp. vi skall vara här 3 nätter. Det känns bra. Går ut för att titta på den stora barnfestivalen som hålls varje år vid fullmåne denna tid. Hanoi är full av mopeder, bilar och människor, barn o barn. Det är karneval i varje hörn man passerar. Jättefint.

Äter kvällsmat på hotellet och det är lugnt och skönt. Imorgon ytterligare en lång utflykt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet