Stöd Ukraina

Youcans blogg

Torsdag 14 Februari 2008 - Franz Josef

Glaciärvandring

Regnet öste ner och det var kallt! Det var 60 personer som skulle ut på glaciären denna dag. Vi blev utrustade med Gore Tex jacka, byxor, kängor, dobbar för isklättring och lite annat som man behöver. Vi vandrade i ca en timme genom regnskog. Det var leriga stigar och porlande vattendrag. Överallt sipprade det vatten. Vi traskade över den steniga flodbädden och stod tillsist nedanför den gigantiska glaciären. Vi bestämde oss för att göra en avancerad tur. Det var bara grabbar med på turen förutom jag och en tjej till. Klättringen var brant och krävande. Man behöver en hyfsad fysik för att orka för det blir tungt med utrustningen. På avstånd ser glaciären väldigt smutsig ut men när man kommer upp är det väldigt vackert.

Det fanns fina isformationer, grottor och mera klättring. Jag lyckades ta hål på min jacka och det slutade med att jag var helt genomblöt och stelfrusen. Frustrationen var ett faktum. Strax efter lunch tittade solen fram och det blev lättare. Nedstigningen från glaciären var riktigt trevlig.

Om man skall göra en sådan här tur så rekommenderar jag att man har en egen jacka med sig. Om inte annat är det bra att ha under de kläder man blir utrustad med. Man bör också tänka på hur god ens fysik är och om man uppskattar vind och kyla. Jag har inga problem med detta så länge jag håller mig torr och varm. Jag gör gärna om det igen, så det måste vart bra :)

På kvällen var vi helt slut. Vi satt vid köksbordet, åt pasta och drack vin. Jag vart full på ett glas. Ragglade i säng och sov som en stock!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet