Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Genomresa

Jag hade för mig, att man kunde komma till Örkelljunga genom Stidsvig. Enligt kartan, jag hade, skulle det gå, men den visade ju inte hur. så vi åkte åt fel håll där och fick leta oss ut. Vi kom visserligen rätt till slut och reste förbi Eket och genom Örkelljunga, där vi tog vägen mot Våxtorp. Vid vägen dit finns det en "lada", där man säljer allt möjligt, men de är mest kända för korgar. Jag tror till och med att den kallas för Korgladan. Där hörde vi både danska och tyska talas av besökarna. Vi handlade bara en läsk, för vi var törstiga vid det laget.

Sen tog vi vägen mot Båstad, där vi strosade runt litegrann, innan vi tog vägen hem till Helsingborg igen. Det hade blivit en mycket händelserik dag med många upplevelser.
Dela med andra:    

Kommentarer
Fotobengt säger:
Jaså Du hade svårt att hitta vägen? Sedan man byggde motorväg är ingenting sig likt. Men Du har rätt: Den gamla Riks-ettan Hbg-Sthlm
gick genom Ö.Ljungby-Stidsvig-Eket-Örkelljunga och vidare norrut.
Första gången jag kom här var 1947 då jag och pappa cyklade från Örkelljunga till Hälsingborg på min första SEMESTER . Då var några kilometer vid Bläsinge hage stenlagd ( precis som gatorna i stan )
Resten var bara vanlig grusväg. Korgladan besökte jag med mina föräldrar en gång i början på 80-talet.
Postat 2008-06-18 15:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet