Var i
Spanien när man avgjorde fotbolls VM och insåg att jag som aldrig sett en match nog borde göra det. Inte för spelets skull utan för att studera folket. Vi var som tur var ute i god tid och fick ett bord ute på gatan på en liten restaurang. TV:n hade burits ut och så började festen eller matchen. Först rätt tyst, sedan burop och hurrarop som oftast kom av sig. Det blev ju inget mål..... I pausen kom det mer folk och snart var hela gatan full av folk som drack, åt och tittade på matchen. De som inte fick ett bord satte sig på trottoaren. Lite tryckt stämning efter andra halvlek. Går detta verkligen deras väg? Tänk om de inte vinner?! Vad händer då? Kommer folk att kasta glas, börja bråka m.m. Äntligen i förlängningen kom det första målet, kyparna rusar ut med en spansk flagga, viftar och skriker. Folk hoppar, hurrar, jublar, men matchen är inte slut ännu. Mycket kan hända och så händer det underbara - Spanien blir världsmästare för första gången. Jublet tar aldrig slut. Hela gatan är ett gungande, sjungande hav av folk med flaggor. Alla kramar alla! Man skjuter raketer och jublet tar aldrig slut. Fastän man inte är spanjor, så är man så lycklig att Spanien vann. Man rycks med av alla glada människor. Vilken match - min första och kanske enda match jag ser, för utan folksfesten hade det varit rätt tråkigt. Så någon fotbollsfan blir jag aldrig.