Stöd Ukraina

Svenskaresebloggens blogg

Tisdag 23 Juni 2015 - New York

Fint gratistips i New York.

Staden New York kanske inte är överdrivet känd för att vara en billig stad att besöka.

Nästan allt kostar.

Folk i varje vrå och gathörn ler mot dig men är egentligen bara ute efter transaktioner.

Dina pengar.

Själva Charmen med NYC ligger faktiskt i just det.

Drivkraften. Den finns överallt.

Den kreativa och innovativa ådran verkar pulsera i varenda individ. Från den totalt uträknade
mannen vars hem är gatan till multimiljadärern som torkar sig där bak med 100$-sedlar.

Men det finns nöjen som inte kostar skjortan och ett byxben. Ett av dem är THE HIGH LINE.

THL beskrivs som en stadspark och det är väl rätt så tillvida att det är ett ställe att flanera på med träd och blommor överallt. Jag skulle ändå hellre vilja kalla det ett utemuseum. För längs hela den gamla tunnelbanelinjen har du en utsikt över staden som är magisk. Man rör sig 10 meter upp i luften från 13 gatan till 33 gatan på västra sidan alltså genom stadsdelen Chelsea.

Mitt tips är att ta med sig något att äta från en deli och sätta sig på en av alla bänkar som finns utsatta. Njut en timme av att kunna vara mitt i NYC på en toppattraktion utan att betala en endaste cent.

http://www.svenskaresebloggen.wordpress.com
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet