Snart bara en månad kvar innan
Egypten-resan. Ska prova
All-Inclusive för första gången...hm. Fri öl hela dagarna. Visserligen bara 3,5 % har jag hört, men ändå. Tävling; gissa hur mycket jag går upp i vikt under denna vecka. Vinnaren får en bild av mig innan viktuppgången.
Ska
bo på ett ganska nytt hotel som säkerheten i min webbläsare inte vill kännas vid. Antar att det har att göra med namnet...Coral Seas. Tänk vad snusket breder ut sig. Någon av er som har varit på detta hotell? Hör gärna av er och passa samtidigt på att lämna bidrag till tävlingen.
Dags för mat...
Så här var det när vi var i Egypten 1997 - man fick inte ha med sig snacks, sprit, dricka, vatten eller ens tandkräm in på hotellet om man varit ute och handlat! Så se till att packa ner det i resväskan innan du åker om du vill få in det på hotellet! Hotellet kräver istället att man ska handla allt av dem - till priser 3 ggr så höga som i lokala affärer...
Hotellen är instängslade och har vakter, det fanns (finns?) ingen allmän strand utan man var hänvisad till hotellts (i och för sig inget fel på den förutom alla tyskar som gick upp kl. 6-7 och "paxade" solstolar så det fanns aldrig några lediga...).
Sen har du väl hört talas om "Faraos hämnd" - magbakterierna! Skynda dig att köpa Dukoral (drickvaccin) om du inte redan tagit det, Det kommer att behövas, har inte hört någon besöka Egypten utan att få en släng av magsjuka.
Vill inte verka negativ men så var det vad gäller maten och hotellet när vi var där. Bättre att få reda på det nu så du är förberedd och vem vet, det kanske inte är samma regler på Coral?
För övrigt är det ett underbart resmål med det bästa dyk/snorklingsvattnet vi sett! Vi såg delfiner och tom en liten sjöhäst som kom simmandes - det var magiskt!
Ta en dagstur till Giftun Island och njut av fin snorkling. Kanske har även du tur och får se både delfiner och sjöhästar!
Rekommenderar också en tur ut i öknen till nomaderna - det var en annorlunda upplevelse även om det nog var tillrättalagt och en show för turister.
Trevlig resa!