Stöd Ukraina

Greklands blogg

Torsdag 15 November 2007

Det är bara döda fiskar som följer strömmen

Det har länge varit mitt motto.
Varför följa strömmen och göra som alla andra.
Låt den egna viljan styra.
Just därför reser jag inte till Thailand och mycket annat som kan liknas därvid som lockar en stor massa av människor. Det ÄR inte vackrare där än på många andra platser på vår jord....tror jag.

Jag "klappar inte i takt" som förväntas av mig i slutet av en föreställning/teater/show.
Kollektivt, den stora massan som gör........om någon ställer sig upp och busvisslar, tjoar och viftar med hela kroppen blir han/hon oftast uttittad av den "generella" svensken.
Man ska inte sticka ut, eller?
Ibland är det roligt att "sticka ut", att förvirra människor för det är det vi blir....förvirrade. Oftast blir man stämplad som provokativ. Så är det ju inte....jag vill ju bara inte göra/tycka som "alla andra".

För inte så länge sen såg jag en show med Fredrik Lindström som beskrev svensken som någon som vill vara så internationell genom att äta suchi, dansa salsa, slänga sig med utländska uttryck mm men som ställer oerhörda krav om man betänker den svenska standardiseringen och alla de lagar som finns. Vem vill ha en osvensk kötthantering?

Jag väljer mina egna vägar.
Mina resor har mest blivit i Europa.
(Ja, jag vet att det är billigt i Thailand...är det kanske därför alla åker dit?)
Jag har ju en förkärlek till Grekland och återkommer dit varje år.
Sen införande av euron har det blivit dyrare. Om det medför mindre turister kan inte jag svara på men då slipper vi ju trängas.

År 2007 har ändå blivit Frankrike i jan, Holland i april, Grekland i juni, England i sept för att slutligen avsluta året med ytterligare en resa till Frankrike.
Jag kommer kanske att resa till Thailand även jag. Det blir då när inte alla andra åker dit....förstås.
Dela med andra:    

Kommentarer
Finnigan säger:
Om inte Thailand lockar, det är svårt att hitta pärlor där nu för tiden (men de finns), varför inte Malaysia? Ett underbart land, med höga berg (Borneo) fantastisk natur, trevliga människor och fullt av pärlor =)
Och känner du för det är det inte långt till Thailand därifrån... =)
Postat 2007-11-21 00:30  Anmäl
Missx säger:
Förstår vad du menar...gillar inte heller att följa strömmen.
Jag är ruskigt osvensk, gillar ju inte ens thaimat haha
Postat 2007-11-15 22:30  Anmäl
Gnome säger:
.....också vägrar vi att applådera chaffören när han gjort sitt jobb och landat planet:o) det är härligt att vara motvals!

/Micke
Postat 2007-11-15 22:11  Anmäl
Lotz säger:
Bara döda fiskar följer strömmen! Den ska jag komma ihåg! :-)
Postat 2007-11-15 16:42  Anmäl
Reseglad säger:
Håller med dig,jag resar också till Thailand när folkströmmen har gett sig.Det har blivit ett typ Mallorca!!
Jag väljer också mina egna vägar,platser som jag har besökt under åren går inte att hitta i Thailand.Jag har en naturlig källa inte lång från Peniscola(som jag vistas i nu),där er det 25 grader i vattnet året om.Vi hörs,kram.
Postat 2007-11-15 16:18  Anmäl
Marika säger:
Vet du, du kan åka till Thailand utan att träffa en massa andra svenskar som också åkt dit! Det finns mängder av ställen som ännu inte invaderats av svenska turister, Baan Krut, Pranburi, Prechap Khiri Khan, Ban Phé är några av de mer kända "okända" ställena men det finns fler.

Grejen med Thailand är:

1. Exotiskt! Här växer blommor som vi har som små krukväxter som stora träd och buskar.
2. Annorlunda spännande och lärorik kultur
3. Underbara stränder (solstolar behöver inte paxas och är gratis)
4 Mängder av upplevelser och aktiviteter
5. Den vänliga befolkningen
6. Shoppingen
7. Maten
8. Priserna man kan för omväxlingsskull ta sig råd med lyxen som att tex. njuta av massage, spabehandlingar, lyxigt boende som man tidigare bara drömt om.
9. Bjud vänner på mat och testa udda maträtter, är det inte gott så gör det inget för det kostar så lite så det är bara att beställa nytt.
10. Värmen i vattnet ca. 27-30 grader =)

Åk dit så fattar du vad alla vi som varit där och som återvänder gång på gång menar, jag tror inte du blir besviken!
Postat 2007-11-15 16:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet