Stöd Ukraina

Snorklans blogg

Onsdag 1 Juli 2009 - Samariá
Resealbum: Kreta 2009

Dag 6, Samariaravinen

Vi tog en lång biltur mot Omalosplatån och Samariaravinen. Det var tyvärr inte läge att gå i ravinen eftersom vi kom dit rätt sent. Tog en sovmorgon och bilturen tog långre tid än vad vi beräknat. Smal serpentinväg och uppförs nästan hela vägen dit. Inget för åksjuka. Fantastisk utsikt i alla dalar. Fullt med små byar efter vägen och klar luft.

Hade vi kommit iväg tidigare hade jag nog gått fram och tillbaka i ravinen (tar nog säkert 5-6 timmar för den ovane). Om man bara går en sträcka så måste man ta båten till Paleochora (tror jag det var) och sedan ta bussen tillbaka till Chania. Jobbigt om man lämnat bilen vid starten ;-). Det kostar 5 euro att gå i ravinen och man måste anmäla sig när man kommer fram. Annars börjar de att leta efter en eftersom de håller räkningen på alla som går in och ut i ravinen.

Fantastiska berg runt om som kallas Lefka Ori (De vita bergen, tror jag). De brukar tydligen vara snötäckta ända in i juni. Jag skulle nog föredra att gå i ravinen på våren eller hösten då det inte är så tryckande varmt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet