Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Tisdag 25 Juni 2013 - Tulsa

Dag 58

Lämnade Dodge City och körde norrut d.v.s lite ur kurs.
Skulle till Fort Larned
Fortet byggdes 1860 för försvar mot indianerna och skyddade Santa Fe Trail.
Här är sjukstugan. Stod vid en säng och tittade ut när jag såg kyrkogården, verkligen uppmuntrande när man låg skadad här.
Dessa byggnader byggdes 1868.
Fortet skyddade även de som byggde järnvägen. 1878, sex år efter järnvägen var klar genom Kansas övergavs fortet förutom ett par som skyddade själva byggnaderna.
1884 såldes fortet till privata ägo och blev en ranch. Var privat i 80 år tills det blev National Historic Site år 1964.
Kul när man kände igen alla saker i från reenactment man gör hemma.
Bara älskar dessa verandor.
Här bodde löjtnant.
Ville inte lämna dessa vackra byggnader trots det var 35 grader varmt.
En fin målning.
En stad som liknade mitt efternamn :)
Åter igen byggnadsarbete. Här får man lydigt följa the pilot car.
Kör igenom ännu en mysig stad.
Blåste väldigt mycket så jag var lite imponerad när jag fick se detta ekipaget. Kör en bit av ett vindkraftverk i sidvind :)
Tullavgift igen! Hur många som helst. Kostade 1-2 dollar varje gång.
Vackert landskap, påminde om Skåne.
Här är min nya lilla bil, inte van att köra bilar som man kan lägga armen på taket :) Var tvungen att stanna för att hitta lite jord för delstaten Kansas.
I Tåjååtan hade jag föresten kört 465 svenska mil, inte lika mycket som i Mustangen med andra ord. Men det kommer bli mycket mer i den här om jag nu ska ta mig till Pennsylvania :)

Började bli lite knäckt av allt körande. I Larned stod det 104 km till nästa sväng. När jag svängt stod det 130 km tills jag skulle svänga österut. Och när jag äntligen svängt österut mot Tulsa stod det 134 km tills jag skulle svänga av den motorvägen. Puh!
Tur de har bra countrykanaler!

Massa vägarbeten inne i Tulsa också.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
7 år sedan
Dag 5 - 6
7 år sedan
Dag 1 - 4