Stöd Ukraina

Snorklans blogg

Måndag 29 Juni 2009 - Chania
Resealbum: Kreta 2009

Dag 4, Chania stad

Vi tog oss en stadsdag i den vackra staden Chania. Den venetianska hamnen är så vacker. Janitsjarernas gamla tempel ligger mitt i hamnen, numera dock använd till försäljning av kretenska hantverk. Vill man åka häst och vagn i en tur runt hamnen så finns det med. Tyvärr är det ju så att det fortfarande finns en massa inkastare som man värjer sig mot men om man drar sig bort från hamnen in i gränderna blir det lite lugnare. Gränderna är kantade av kommers. Gatan Skidlof som kallas för "Lädergatan" har massor med små butiker med blandat innehåll. Passa på att kolla efter olivoljor och andra naturprodukter som tillverkats på Kreta.

Vi åt lunch på en restaurang belägen i en ruin mitt i gamla stan. Prova att äta en "cretan salad" istället för den gamla vanliga grekiska salladen. Mildare och krämigare. Små skorpliknade brödbitar som tillverkas lokalt hör till. Sonen tog Pastitsio (pasta varvat med vit sås och köttfärs och toppad med en ost/äggstanning) som är mycket bra "barnmat" eftersom det liknar lasange.

Parkeringsplatser är det ont om men man kan ha tur i bland. Vid hamnen finns en liten avgiftsbelagd parkering och vid Saluhallen finns en del p-platser. Man får parkera på gatorna men kolla in p-reglerna. En skylt med en romersk etta (I) med streck över betyder att det inte är tillåtet att parkera där på dagar med ojämnt datum (Romersk tvåa (II) med streck över = p-förbud jämna datum). TROR JAG!!!. Man kanske tror att det är gatans lag som gäller vid parkering (med tanke på hur bilarna står) men det finns p-vakter här med. I Platanias hörde man en visselpipa titt som tätt vilket betydde att någon ställt sin bil fel och ägaren hade EN chans att flytta den innan boten skrevs ut...

Att tanka i Grekland är enkelt. Man kör bara in på macken och vevar ner rutan, sträcker fram pengarna och bilnyckeln (om tanklocket är låst) till mackbiträdet som kommer ut till pumparna. Tala om vilken sorts bensin/diesel du vill ha och vänta (oftast vet de viken sorts bensin man ska ha utan att man säger något). Vi tankade alltid för 20 euro (ca 220 kronor) varje gång. Pumparna har ofta förinställda knappar för 10 euro och 20 euro så mackbiträdet behöver inte stå och pytsa på slutet. Kontanter gäller!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet