Stöd Ukraina

Nikonians blogg

Lördag 11 Juli 2009 - Lucca

Dag 3. Lucca

I morse sa vi efter frukost att vi skulle gå längs med muren idag. Muren är byggd mellan 1544 och 1650, och kastanje- och solfjädertallarna skuggar grusgången uppe på Luccas ovanliga stadsmur. Stadsborna älskar att promenera eller cykla här där man kan titta ner i palatsens trädgårdar och ut över Aljoi Apvane. När han muren skapades så stod det 126 kanoner på den, och muren omringades av en 35 meter bred vattengrav. Man var främst rädd att Medicierne från Firenze (Florens) skulle angripa. Men Lucca har alltid lyckats bevara sin oavhängighet av Firenze. På 1800-talet ombildades fästingsverket till en parkanläggning. Idag är det som sagt en grus- och asfalts gågata uppe på den 12 meter höga och 4 km långa muren.

Jag - som tagit på mig kartläsarrollen och vägrade släppa den ifrån mig - bestämde att vi skulle gå Via dei Filatori ut till muren, och där hittade vi en marknad. En lååång marknad. Inte visste jag att det var sådant på lördagsmorgonar, men jag och mamma hamnar ALLTID på marknader när vi reser. Nu gick vi hela marknaden i alla fall - hela Via dei Bacchettoni upp till portarna vid Porta san Jacopo. Jag köpte en byxdress - urskön. Anki köpte en klänning. Jag köpte nagellack också, hihi.

Sen gick vi i alla fall upp på muren och promenerade tills vi kom till Piazza Santa Maria, vi gick ner och följde Via Fillungo. Vi åt lunch vid Piazza san Frediano där jag fick min efterlängtade arrabiata, mums :D Vi gick bort till Piazza Anfiteatro, det ovala torget. Här låg en gång en romersk amfiteater, som bröts ner för att bli byggmaterial. Efter piazzan hittade vi tillbaka upp på muren och gick sen ca halva muren innan vi hittade tillbaka till hotellet.

Vi vilade en halvtimme ungefär innan vi begav oss neråt. På Santa Croce hittade vi till ett litet krypin där de talade svenska, och man fick göra en egen sallad. Danne's hette det, och det rekommenderar jag starkt! Ack så gott! Vi satt där och pratade med ägarna ett bra tag, innan vi skyndade oss till hotellet för att duscha, sminka oss och bytte kläder.

18:55 kom taxin och hämtade oss, och ca 19:30 var vi tillbaka ute vid Torre dei Lago Puccini. Tosca började klockan 21:15 och höll på till 00:15. Hängde inte alltid med så bra, men det var ändå fantastiskt. Opera är underbart, italienska är underbart. :))

Efteråt så tog jag oss till bussen på mindre än 10 minuter, trots att mamma gick fem meter bakom hela vägen och klagade högt på att jag gick åt fel håll. Hahha :D

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

5 manader, sammanfattning
11 år sedan
Milano!
14 år sedan
Dag 7. Pisa
15 år sedan
Dag 6. Lucca