Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Söndag 19 Maj 2013 - Yosemite National Park

Dag 21

Råkade försova mig till 10 då jag varit uppe kvällen innan för att försöka lista ut hur jag skulle göra idag. Bodie, köra tillbaka och övernatta på något dyrt hotell, Yosemite och sen vidare upp till Lake Tahoe. Eller börja med nationalparken och sova på andra sidan?
Bestämde mig för att köra mot Yosemite Nationalpark.
Fyllde på vattenflaskorna med väldigt kallt vatten *brr*. Förstod inte att jag fortfarande var så flåsig efter förkylningen men kom ju sen på att jag är på cirka 3000 meters höjd. 1 +1 = 2
Om Mustangen hade kunnat tänka att den nog funderad på vad som hänt sin styvmatte. Öken ena dagen och glaciär andra.
Så började det vackra!
Yosemite blev USAs första nationalpark.
Här har glaciären slipat stenen så den blivit så här slät.
Stora kottar :) Den största kotten kan bli 25-50 cm!
Där i mitten ligger kända Half Dome..
Tyckte detta lilla trädet hade så vackra färger.
Sen när jag tagit mina kort och rest sig kom en unge som satt och tittade in dit jag fotograferat. Trodde väl det var något spännande djur och inget träd jag tagit kort på :) Haha, där kunde han stirra sig blind :)

Klättrade ned för att försöka ta bra bilder på ett vattenfall.
Svåra var dock att ta sig upp igen men vad gör man inte för en bra bild?

Finns kärlek överallt om man bara har sitt sinne öppet :)
Här är jag vid kända Tunnel View. Direkt efter en tunnel möts man av detta wow!
Här ser man El Capitan, Half Dome och Bridalveil Fall.

Körde sen till Mariposa Grove där dessa ståtliga träd finns.
Den största var The Grizzly Giant på sina 1800 år(!). Diametern var på 8,5 m och trädgrenarna på 2 meter i diameter.
Den har överlevt sammanlagt flera år av bränder. Bränder är ett måste för att dessa giganter ska överleva. När träden upptäcktes förhindrade människan bränder i 100 år vilket ledde till att träden var hotade då skogen började bli tät. Men nu vet människan bättre (åter igen, försök aldrig kontrollera moder jord!).

Står vid ett tunnelträd. Fick fråga någon som kunde ta kort på mig :)
Fick backa o backa trots jag har vidvinkel i kameran men till sist fick jag med hela.
Ett träd som hade ramlat, denna gången tog jag hjälp av ett staket.
Klockan tickade och jag visste inte riktigt vart jag skulle sova. Var så dyrt överallt. Körde vidare i detta vackra land.
Kom till vackra Wawona Hotell. Byggdes andra halvan av 1800-talet och här har även President Theodore Roosevelt stannat till.
Man kunde se framför sig hur hästarna har travat runt fontänen och dragit fina vagnar med resenärer.

Om jag någon gång får chansen att bygga nytt så ska det vara i gammal amerikansk stil med veranda längst med huset.
Beställde så gott som det billigaste de hade, Ceasarsallad med chickenbreast. Blev $19 sammanlagt ändå men det var det värt. Vilket fantastiskt hus!
Om jag någon gång skulle bjudit blivande man på romantisk middag hade det inte blivit någon lyxkrog i stan utan här. Där träden är stora, grönt gräs över stora vyer och de vita husen med verandor. Sagolikt vackert! Önskar jag hade hunnit ta fler bilder innan solen försvann!

Bestämde mig för att sova i bilen där på parkeringen. Tur att sätena är låga i Mustangen för varje gång det körde förbi någon kröp jag längre ned. Vet inte om man får snylta en parkering under natten men jag lyckades utan att bli upptäckt och sparade runt 1000 kr i boendekostnad :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
7 år sedan
Dag 5 - 6
7 år sedan
Dag 1 - 4
7 år sedan
Dag 83