Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Måndag 8 Juli 2013 - Yosemite National Park
Resealbum: Västra USA

Dag 16 - Bland vattenfall och sjöar i Yosemite nationalpark

Igår fick jag en bra bild av hur Yosemite är uppbyggt så idag var det dags för att lära känna parken lite djupare. Tidig avfärd för att starta en lång vandring till några av de vattenfall jag såg igår från Glacier point. Parkerade bilen vid vandringsledens början Kl 8 och det var alldeles tyst förutom ljudet av fåglar och vattendrag, härligt! Jag hade med en karta där det stod att denna vandring till 2 av sakens vattenfall skulle ta 5-6 timmar så därför ville jag börja tidigt innan värsta värmen kom. Idag var faktiskt första gången jag fick sätta på värmen i bilen på morgonen för det var lite småkyligt ute för en gångs skull.

Med ryggsäcken fylld med vatten, bröd och jordnötssmör gav jag mig iväg uppför en brant stig. Ganska snart hördes första vattenfallet som också kunde ses på håll där man gick bredvid en å. Vernal falls hette första fallet som var 100 m högt och slog emot en stor sten innan vattnet träffade marken vilket spred ett stort vattenmoln omkring sig och blötte ner oss som gick nära. Vackert! Här träffade jag ett par som var upphetsade över att ha sett en svartbjörn på några meters avstånd bara minuter innan jag kom men som tur var hade den gett sig av självmant. Stigen fortsatte uppför stora stentrappor och efter en kraftinsats stod man plötsligt ovanpå fallet och tittade ned mot dalen man nu hade bra utsikt över.

En stunds vandring senare såg man det närliggande andra vattenfallet kallat Nevada falls som var dubbelt så högt fall. Stigen gick därefter in i skogen och uppför sicksacktrappor som aldrig höll på att ta slut kändes det som så här blev det många korta vilopauser. Trappstegen var ofta minst 40 cm höga så det tog krafter och jag var glad att det ännu inte blivit så varmt och att vi var i skugga under stor barrträd. Man träffade en del folk som gick och jag var långt ifrån ensam om att pusta tungt emellanåt. Till slut nådde vi toppen av Nevada falls och hade en finfin utsikt över dalen och alldeles bredvid stod den ståtliga granitklippan Half dome. Här åt jag av den medhavda maten. Det rekommenderades att man tog en annan väg tillbaka som var lite längre men snällare för knäna då den inte var lika kupperad. Det var samma väg som hästarna rids för att nå dessa toppar och vyn över vattenfallet och Half dome var faktiskt bättre här på tillbakavägen. Half dome heter klippan då det ser ut som att halva klippan saknas. Nu var många fler på väg upp i värmen och när jag var tillbaka vid bilen hade jag vandrat 4,5 timme och gått 11 km!

Räckte detta för idag? Icke då. Efter ett restaurangbesök gav jag mig iväg till en sjö kallad Mirror lake där fotografer i många år fångat omgivningens spegelbilder i sjön. Problemet är bara att denna sjö är liten numera och torkar ut på sommaren men lite vatten fanns kvar ännu. Många badade i sjön vilket störde speglingen i vattenytan men jag lyckades i alla fall några gånger fånga lite spegelbilder av den fina omgivningen i vattnet.

Nästa stopp blev vid parkens största granitberg El Capitan som många klättrare försöker bestiga och det tar mellan 3-7 dagar beroende på rutten enligt en guide. Jag nöjde mig med att ta några kort från marknivå. Sista stoppet blev ett vackert vattenfall kallat Bridalveil fall och kännetecknas av att vinden blåser vattenfallet åt sidan och landar därmed en bit bort och inte rakt ned som är vanligast. Även här stod jag kvar på marken och beskådade detta 200 m höga fall. Det fick sätta punkt för mitt yosemite besök men precis innan jag körde ur dalen stannade bilarna framför till och plötsligt kommer det en prärievarg lugnt gående vid sidan av vägen, vilket gör en glad över att dessa parker finns som skyddar djuren exemplariskt.

Imorgon ska jag besöka världens största träd!
Dela med andra:    

Kommentarer
Sj58 säger:
Låter som du lever farligt Henrik! Nu har solen kommit till Vita Sandar och någorlunda varmt i vattnet. Sköt om dig!
Postat 2013-07-09 10:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet