Idag var det dags att åter igen checka ut för att köra österut. Stannade till vid en westernbutik och hittade ett skärp med en örn på. Äntligen borta från städerna till bergen :)
Sten, sten, sten...
En ranch mitt bland stenarna..
Mustangen fick klättra en del över bergen men sen planade det ut och var låååånga raksträckor. Så långa att man såg i backspegeln hur billysen dallrade i värmen..
Där är stängslet mot Mexico!
En bit på vägen körde borderpolice på mittlinjen så ingen kunde köra om. Körde sakta väldigt långt och sen helt plötsligt ställde han sig i kanten så vi kunde köra förbi, but why?
Kom till slut fram i Yuma som ligger i sydvästra Arizona. Besökte Yuma Territorial Prison. Här varnar dom för farliga insekter och reptiler *iiii*, sådan skylt man inte vill läsa.
Här ligger fångarna begravda.
Till vänster finns det berömda vakttornet från 1882 och "the Sallyport" från 1875. Namnet kommer ifrån spanska "salir por la Puerta" som betyder to go out the door.
Här är historien om fångar som försökte rymma genom Sallyporten, gick inte så bra.
På tal om förrymda fångar är det bara två stycken någonsin som har överlevt sin flykt, båda år 1900.
Man förstår varför de ville fly, flera stycken i samma rum vid hög temperatur.
Var lite kusligt att gå runt där ibland cellerna. Namn och år fanns inristade i väggarna!
Dom som var extra stygga hamnade i Dark cell..
Några av vakterna.
Lowell Battery Gun kom 1884.
Gamla tågbron
Utsikt från vakttornet över Colorado River. Här finns även ett berömt stråk där indianerna och alla guldgrävare korsade floden på väg till guldet i Kalifornien.
Finns en jättebra westernfilm där Christian Bale ska ta fången Russel Crowe till tåget som går till Yuma.
Skulle till en spökstad men gpsen tog mig mitt i ingenstans. Fick dock se massa odlingar och hästar :)