Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Fredag 17 Oktober 2003 - Ho Chi Minh

Cu Chi tunnlarna

Idag har det hant grejer... sa javla grymt, vi var pa utflykt till Cu Chi tunnlarna. Underjordiska gangar som vietnameserna bodde i under Vietnamkriget. De ar utbyggda for turister men taket ar ungefar lika hogt som mina ben (typ 80cm tror jag guiden sa) sen ar dom inte mer an 40cm breda eller nat. Forst fick man ga igenom typ tio meter, det var hellugnt. Sen skulle vi ner i ett av halen dom gick ner i men dom var ju sa sma sa varken jag eller Klas gick igenom, haha! Sen kom det laskiga, efter det gick vi ner i annu en hala, dar vi kom in i ett rum dar dom brukade ha konferenser och moten och grejer. Fran det rummet var det en 150 m lang tunnel. Jag hade gett mig fan pa innan att jag skulle in dar, men det var laskigare an jag trott... jag med mina langa ben fick ibland krypa fram bara for att den lilla vietnamesen som ledde oss genom tunneln var sa snabb. Han hade dessutom ficklampan och los inte alltid bakat sa ibland var det becksvart! Jag fick lite panik, borjade nastan hyperventilera - kanske inte sa mkt for klaustrofobin men for att det var jobbigt att ta sig fram och dessutom kom det fladdermoss rakt i ansiktet!! AAH :) Efterat var en lattande kansla, jag var skakig i benen en bra stund efterat... haha. Da var man glad att kanna att man levde!

Efter det fick vi lunch pa resebyran, nagon konstig nudelsoppa med annu skummare gronsaker i... aja, det var gratis iaf :) Sen akte vi till War remnants museum... typ en stor fotoutstallning. Det var sa vidriga bilder att jag holl pa att grata ett flertal ggr. Det ar inte samma sak att se sana bilder i en bok darhemma, det kanns lite mer nar man ar pa plats.

Har idag shoppat 16 dvd och 6 cd's for priset av en svensk fullangdare typ. Betalade sammanlagt 350 000 dong, ungefar 180kr! :)

Kopte aven en oppen biljett till Hanoi med trestopp, sa imorrn kl8 drar vi upp till Nha Trangh, en resa pa 12 timmar! Maste kopa batterier till min fina cd-spelare som jag kopte pa Khao San for dryga 250kr...hihi!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping