Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Söndag 10 Augusti 2014 - Dillon
Resealbum: Klippiga Bergen

Besök i en spökstad

Då lämnade jag det fantastiska glaciäromådet och begav mig söderut igen. Idag hade jag inte planerat in så mycket aktiviteter då jag framförallt skulle ta mig framåt på vägen. Stannade till vid sjön Flathead Lake söder om parken som lystes upp fint av den stigande solen.

Körde några timmar till innan jag kom till Lost Creek state park som var ett lägligt stopp i färdriktningen. Här kunde man studera lite geologi i bergen men framförallt var det ett tillfälle att vila och äta medhavd lunch. Det härligaste här var annars ett vattenfall i ett skogsområde som gav lite svalka i den nu plötsligt gassande värmen jag inte stött på förrän nu på resan.

Enda planerade stoppet för dagen var spökstaden Bannack i sydvästra Montana som en gång i tiden var delstaten Montanas första huvudstad. Bannack grundades 1862 då det hittades guld i gruvor i närheten. Som mest bodde 3000 personer här och det var först på 1950-talet som staden ödelades då guldrushen passerat. Det fina med detta ställe är att det klassas som en historiskt viktig plats och staten Montana strävar efter att bevara området så mycket som möjligt. Det har man verkligen lyckats med för jämfört med spökstaden Rhyolite jag besökte ifjol fanns här hela kvarter med hus kvar i fint skick. Man kunde gå in i flera av husen och se sig runt och det kändes spöklikt att gå inne i de sedan länge öde husen men det var nästan värre att vara ute i värmen. Häftigast var ett hotell och en skola som hade lite inredning kvar.

Nu hade jag inte långt kvar till småstaden Dillon där jag ska sova inatt. Jag kom fram runt Kl 18 och passade på att handla på mig en del mat för nu ska jag vara inne i nationalparker under veckan som kommer och det brukar vara enklare om man är lite förberedd med mat. Innan jag kom in i staden tänkte jag att det hade varit kul om det fanns en biograf i staden när jag nu kom fram lite tidigare. Och tro på tusan att det inte låg en biograf vägg i vägg med hotellet, hur stora var oddsen för det egentligen? Så ikväll blir det film "Into the storm" heter den och kostade bara 60 kr, hälften av vad det gör i Göteborg. Ölen är billig också, en stor stark brukar kosta runt 30 kr.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet