Stöd Ukraina

Moniqes blogg

Onsdag 17 September 2008 - Bangkok

Bangkok - inte som förr

Idag fyller Tommy år – Grattis!
Närmar oss Bangkok, molnigt, det regnar. Den nya flygplatsen är magnifik, byggnaden ser väldigt speciell ut. Den är stor och vacker. Checkar ut, får våra väskor, ryggsäckarna är noga inslagna i plast, gjordes i Noi bai. Kostade bara 20:-/st.

Tar en taxi till hotellet, Bangkok Centre Hotel. Trafiken är tät, det regnar, vi kör o kör. Hamnar till sist i kinakvarteren, Rama IV Road. Checkar in, 11 våningen, utsikt över hela China town. Rummet är inte speciellt fräscht. Jämfört med Beijing, Hong Kong och Hanoi är detta det sämsta rummet. Men OK, vi skall bo här två nätter.

Promenar ut med riktning mot MBK och Siam Center. Vi går o går. Kartans gatunamn saknas för de flesta gatorna. Vid senare koll med en större karta är inte ens gatornas överensstämmande utan ibland omkastade. Gatuskyltar saknas. I Hanoi fanns nästan alltid skyltat. Frågar oss fram, vi befann oss på en annan gata än vi trodde. Tja, man hamnade tydligen rakt ut på den stora Rama IV gatan, och inte på den mindre som kartan visade.

Men vi frågar oss fram, en liten söt kinesisk man förklarade noga hur vi skulle gå, bara 2-3 km till. Men han sa; varför gå så långt, alldeles intill bara 2 min härifrån finns en jättebra butik som säljer allt. Han var så rar att vi följde med. Jaha, hamnade i sån där butik som har smycken o siden – dit taxichaufförerna brukar köra folk när de är på sightseeing.

Går vidare på den utpekade vägen och hamnar rätt. MBK är stort. Verkligen stort. Jn får sitt lystmäte tillgodosett. Han älskar gå i sådana här butiker – jag skall minnas det när vi julhandlar  . Vi traskar runt, åker rulltrappa upp o ner, åker hissen. Han prutar o prutar. Jag börjar bli trött i fötterna. Tar en pizza och några lustiga vridna saker av deg med bacon o ost. Shoppar vidare. Tillsist får jag nog och vill till hotellet. Köper lite dricka och sedan ger vi upp shoppingen – för idag.

Taxi till hotellet och sedan slappar vi resten av kvällen, spelar kort, kollar en film.
PS. jag vann kortspelet. DS
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet