Stöd Ukraina

Miaas blogg

Fredag 6 November 2009 - Brisbane

Australien

Har nu varit i Australien i 2 veckor. Kom till Brisbane för en konferens i mental hälsa och dövhet för jobbet. Bodde mycket centralt på 32 våningen med utsikt över floden. I Brisbane rinner floden mitt genom stan och runt den ligger olika parker och en Laguuna med badbassanger i. Det går inte att bada i floden då det var smutsigt i vattnet.. Det är lätt att ta sig runt i Brisbane till fots, då stan är en liten storstad, som jag upplever det. fina byggnader och parker. Jag kommer att lägga ut bilder när jag kommer hem. Tycker mycket om Brisbane, trevliga hjälpsamma människor, lite konservtivt men trevligt. Vi var till en "garden" vid Roma station som var mycket fin , underbara blommor i fint arrangemang.
Efter en vecka i Brisbane flög vi till Cairns i nordöstra delen, tog ca 2 timmar. Cairns har tropiskt klimat till skillnad fran Brisbane som har medelhavsklimat. I Cairns går det inte heller att badai havet(kan finns krokodileroch eller/stingers) utan det fanns en lagun i en stor park, där det gick att bada. På kvällarna kom många människor dit, unga som gamla och grillade eller bara var tillsammans.
Vi åkte skyrail upp till Kuranda by , langt upp i bergen. Resan var i en linbana hogt upp over regnskogen och vi kunde kliva av på två ställen , ett vid en stort vattenfall och ett där vi gick en tur i regnskogen. Riktigt vacker färd uppåt. I kuranda by var mycket uppbyggt kring turister men trevligt att gå runt i . När vi skulle ner åkte vi ett gammalt tåg efter bergen riktigt högt på sina ställen så utsikten var enorm. tåget gick ända in till Cairns station.
Vi var också ute o snorklade vid Barriarrevet en dag otroligt vackert o en mysig resa med en katamaran.
Vi åkte en dag med lokalbuss upp till Palm Cove, en lång lång sandstrand. Vackert. Där fanns ett nät utlagt som en bassäng i havet som skydd mot stingers. Skön dag.När vi åt lunch så fick vi veta att det var Melbourne Cup, enstor hästtävling , som gjorde att hela Australien stannade av.vi spelade naturligtvis då de vänliga australiensarna frågade om vi ville vara med. vi vann inget men det gjorde inget då vi hade en trevlg stund på puben .
På kvällarna i Cairns fanns det många olika sorters restauranger att välja på, asiatiska, grekiska, italienska och steahouses. Vi var en kväll till Cock and Bull och åt riktigt riktigt mycket mat. Stora portioner så en skulle ha räckt till min sambo och mig. Den godaste maten i Cairnes tycker jag. Vi bodde på ett motell som hette Belleview. Centralt mitt emot Laguunan. Mycket bra motell Ljuset i korridoren släcktes kl 22 och det skulle vara lugnt. Alltså inget partymotell men det är även för backpackers. Inne på gården fanns stolar o bord där vi åt frukost och en liten pool. Det var självhushållning. Kan varmt rekommendera detta stallet.65 aud kostade det för ett dubbelsrum.
Ja sen började vår resa från Cairns till Brisbane, 160 mil ungefär. Vi hyrde en bil som vi kunde lämna på flygplatsen i Brisbane.

Nu kan jag fortsätta att berätta om Australien resan. Vi hämtade en hyrbil, hämtade våra saker på motellet och åkte iväg. Efter vägen svängde vi av Bruce highway(som går hela vägen från Cairns till Brisbane.Synd att kalla den för Highway,ganska liten väg) ned mot Mission Beach och hittade efter vägen en nationalpark där det bodde cassowarer, stora strutslikanden fåglar. Vi gick runt men inte såg vi några cassowarer där. Däremot fanns det små sköldpaddor i ett litet vattendrag. Vi åkte därifrån till Ingham och bodde på ett litet motell.
Morgonen därpå fortsatte vår färd nedmot Townswille och vi hade före avresan bestämt att vi skulle åka ut till Magnetic Island , en ö där man åker färja ut till från Townswille. Vi hade bokat in oss på Bungalow Bay Koala Village, bungalows med ett rum med ett kylskåp i, och två stolar på altanen. Vi bodde ute mitt bland träd och djur, massor av fåglar och fladdermöss, helt underbart att öppna dörren och se alla fåglar och höra deras sång på morgonen. Det vi inte visste var att vi var tvugna att ha med egna bestick och muggar eftersom det inte fanns i självhushållningsköket. Men personalen var snäll och lånade ut detta till oss.
I den lilla byn nere vid havet fanns några matställen att välja på. vi bodde på ön två dagar och åkte sedan med färjan tillbaka till Townswille. Brevid färjelägret fanns Marina Museet, där de hade mycket olika fiskar, hajar, koraller och många andra fiskar .Det fanns också en del ormar från olika delar av Australien.
Från Townsville åkte vi vidare nedåt och kom till Billabong djurpark. där fanns det krokodiler, koalor cassowarer(äntligen fick vi se dessa fåglar), kängurus och många många fler djur. Djurskötarna berättade om de olika djuren och vi fick även vara med när de matade krokodiler och dingos. Mycket trevlig djurpark som väl är värd ett besök om ni har vägarna förbi.
Vi åkte vidare till Ayr och bodde där en natt för att nästa dag åka vidare till Airlie Beach,bodde på ett lite motell med utsikt över havet. Vi visste att från den stranden kunde vi åka ut till revet och snorkla, men vi hade inte turen på vår sida eftersom det regnade och blåste de dagar vi var där. Annars var det ett fint ställe men med mycket turister.
Efter tre dagars regn åkte vi vidare nedmot Rockhampton och bodde där en natt.
Nästa dags färd var till Tannum Sands ca 20 mil från Rockhampton. Hela vägen ner hade vi sett många långa sandstränder men folk badade inte . Här i Tannum Sands fanns mycket folk på stranden och i vattnet och då visste vi att det inte fanns maneter där. Underbart att få bada i havet, något som vi inte var bortskämda med på vägen ner från Cairns. Norr om Rockhmapton kan det finnas de dödliga stingers i vattnet från november månad. I Tannum Sans berättade människorna att det inte fanns stingers så vi kände oss trygga och badade mycket den dagen.
Dagen efter åkte vi till stan Agnes Water och 1770. Bodde i en liten stuga i Captain Cock Holliday Village med kängurus och massor av fåglar. Det var en fin stugby och bra boende. Dagen efter badade vi vid någon strand och det som inträffade där var att en rocka kom insimmandes mellan oss badande. Om det var en stingrocka eller inte vet vi inte , men vi höll oss på avstånd iallfall. Men det var en upplevelse som jag inte tror jag kommer att uppleva igen.
Här i byn/stan 1770( den var inte stor) gick motorbåtar ut till den södra delen av Barriärrevet och vi var naturligtvis tvugna att åka ut för en sista snorkeltur vid revet. Dit vi skulle hette Lady McGraven, en ö mitt i revet , det blev som en lagun och därinne fick man snorkla. Turen dit var också en upplevelse då ett gäng med delfiner simmade runt och bredvid båten. Har aldrig sett delfiner på det sättet tidigare utan har simmat med dem i bassäng men inte sett dem ute i havet.
Det var en unterbar dag därute. Vi la till vid en pråm med båten och där tillbringade vi dagen med snorkling , titta på alla vackra fiskar, jättesköldpaddor som simmade precis bredvid där vi simmade, och framförallt underbart vackra koraller. Det var verkligen en helt underbar dag med sol och mycket snorkling, och god buffe. Jag kan varmt rekommendera denna turen från 1770 ut till revet.
Nästa dag var vi tvugna att åka vidare och åkte mot Noosaområdet, ett stort turist område , 42 mil söder om AgnesWater., ungefär 16 mil till Brisbane. Åkte till Colum Beach en by/mindre stad 3 mil söder om själva Noosa. Noosa för oss var rörigt, stökigt och med mycket turister. Colum Beach var lugn och visst fanns turister där med men när vi var där var inte turistsäsongen riktigt igång. På restauranger var många familjer och många som bodde där. Trevliga människor som pratade med oss och var mycket hjälpsamma.
Vi hade några goa dagar där och var på stranden o badade så mycket som vädret tillät.
En molnig dag tog vi bilen för en runda. Kom till en marknad, Emundi marknad, med allt möjligt , från massage (jag var naturligtvis tvungen att pröva), mat av all möjliga slag till kläder, smycken och annat.
vi åt bland annat japanska pannkakor som jag inte tycker var någon höjdare( jag kommr inte att äta dem igen).
Vi åkte vidare upp i bergen och kom till små byar; Nambo och Mapleton. vi hittade där ett kafe med underbar utsikt och en massa godsaker att äta. vi hittade även ett vattenfall, lång väg att gå ner till detta.
De dagar som var kvar innan hemresan tillbringade vi på stranden.Men vi brukar vid våra resor även köpa med någon sak till barnbarnen och så också i detta fallet. Koalor hade vi tänkt. Så vi åkte in till ett köpcentrum som var enormt stort; Sunrise Paradise. där hittade vi en engelsk pub som hade mycket god mat och till slut så hittade vi koalorna. Barnbarnen blev mycket glada då de fick dem.
Ja, så var denna månaden i Australien slut.Det var en riktigt trevlig resa men mycket att se och uppleva och lärorik. Vi har ätit riktigt god mat och australiensarna är väldigt trevliga och gästvänliga.
jag kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka igen. Jag hoppas att detta samt bilderna kan inspirera någon av er att åka dit. Väl värt ett besök.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet