Stöd Ukraina

Blomkruka21s blogg

Torsdag 16 Juni 2011 - Rosendal

Att säsonga längs kusten i Norge!

Sedan en månad tillbaka är jag på plats i Norges vackraste idyll.

Jag arbetar i receptionen på ett hotell, rutinerna uppdaterades senast i början av 90 talet. Man litar inte på internet eller datorn utan skriver fortfarande allt för hand. Papper är till för att sparas i pärmar. Gästerna är främst business människor eller förbipassarande. Ibland kommer även hurtigbullar som ska bestiga någon av de 5 kända bergen. Jag tänker att jag inte passar in här. Jag är gjord för fart och fläkt, man ska ha 13540 saker i luften samtidigt. Man ska arbeta flitigt med multitasking samtidigt som man ordnar med konferenser, incheck och skrikande barn. Här finns knappt det, allt pappersskrivande tar dock lång tid och sakta men säkert så börjar jag anpassa mig OCH jag gillart! NO stress. Jag har bara mig, jobb och naturen. (Synd att de regnar ofta, ett par regnbyxor tack!!!!)

Här i Norge är en heltid på ca 150 timmar. I Sverige ca 170. Däremot är jag fortfarande här för att tjäna pengar så extrapass är min grej! :) Det är inte alls samma sak att säsonga i Norge, må hända i de större städerna som Oslo & Bergen där bostadshyrorna äter upp halva lönen och nattklubbar och barer finns runt hörnet men absolut inte här på vischan. Gratis personalboende och lunch (dubbel najs) 20 m till jobbet. 500 m in till "centrum" och 50 m till havet.

Avsaknaden av cafèn, bowling, billjard, en nattklubb med bra musik finns runt hörnet och jag försöker skjuta fram det ett tag till. Vi får väl se hur lång tid det tar...

Jag har aldrig sett något liknande. Naturen är fantastisk. Hardangerfjorden luktar tång och lite saltvatten, har man tur så ser man en späckhuggare simma førbi, eller i alla fall en tumlare eller en nisa. Man ser deras fenor sticka upp över vattenytan och varje gång tänker jag "mysigt" samtidigt som jag påminner mig själv att aldrig bada för långt ut. Min id\e om vindsurfing är borta. Jag skulle bli upp¨ten av en haj, sp¨ckhuggare elelr hamna i UK.

Bergen runt omkring lilla Rosendal sluter in staden och bildar vyer vackrare än vykort. Topparna ligger oftast högre än molnen och regnet kommer ofta tack vare bergen och golfströmmen som passerar utanför längs kusten. De är 8 mil till Bergen här ifrån (lätt o komma hit med flyg + färja) och de är 18 mil till Stavanger.

Inom kommunen som Rosendal tillhör ligger Folgefonna nasjonal park. Där kan man åka skidor/bräda på sommaren och så kan man bestiga fonnabu och samtidigt se den vackra glaciären. I Odda finns Trolltunga som väntar på mig. Det är en dagstur på 6 timmar där resultatet är den finaste vyn man kan tänka sig.

Jag har på en månad avverkat 2 turer. Myrdalsvattnet och fonnabu. Fonnabu ÄR coolt, och går ej att beskriva med ord. Därför kan jag meddela att bilder kommer så småning om. Visst vattnas de i ögonen på er nu? De borde göra det i alla fall. Men om jag skulle försöka så skulle jag säga: Ett berg på 1500 m høgt, serpintinvägar i mängder, bergsklättring, glaciärer, snö, möra ben, tung packning, mysiga stugor, träningsvärk.

Den 13 Juni så tog 6 av kollegorna på sig sina ryggsäckar (min vägde 12 kg) och anlände till Sunnland vilket är starten för turen till fonnabu. Jag var tokigt glad att Kenan var med, då slapp jag bli kallad för tjockisen som alltid kommer sist upp för backen! :) Hurtbullarna längst fram i ledet var som Bergsgetter och hoppade raskt från stigar till sunkmark till berg. Nere på backen var de ca 23 grader varmt och 5,5 timmar s promenad anlände vi till vårt mål, Fonnabu hytter. På toppen började de blåsa på en del och tempen skjönk till 2 grader. Men va gjorde de när man satt inne i en hytta med ved-ugn, trevliga kollegor, vin, ost och kex?

Kvällen slutade med att de andra blev fulla och var dum nog o känna efter hur ont i ryggen jag hade. Detta resulterade i 3 ibumitin och flera irriterande "Snälla kan ni va tysta, jag försöker sova?!?!?!" O rackarns vad sur jag va som glömde min exellenta öronproppar!

Dagen därpå var jag på tok mycket piggare än de andra (hahaha) och efter att Kenan har eldat upp stugan till 43 grader var de skönt o komma ut igen. Turen ner gick på 3 timmar och resulterade 2 stukade fötter, 1 mat paus, 1 ruschkaneåkning i snön, och 3 påfyllning av vattenflaska. Vår kock Oscar (Hövding för denna vandringsrutt) envisades med att rekomendera bäckar, o vattendrag där vattnet smakare fisk. Inte OKEJ!

Väl hemma igen hann jag äta och sova i 15 minuter sedan var jag tillbaka på jobbet.

Ja vad finns det mer att säga.. I andra personalboendet finns ett spöke, tjejerna som bor där säger att de är en hustomte och att han heter Mike. På det lokala gymmet, som för övrigt är gratis (yäaaaj!!, nej de är inte mycket att hurra för) finns en pensionist träningsgrupp. OCH Gud nåde den som snor deras träningstid på gymmet. Tina, Stina o jag var på gymmet när de stormade in....

Jag antar att flera av er kanske ha tänkt att man kan ragga på gymmet... På det här gymmet tränar tanter i 50 - 75 års åldern. På ryggen står det "min medicin är fysisk aktivitet" En äldre dam skuttade in på kryckor, drog tag i träningsmaskinen och børjade pumpa. Hon hoppade dessutom jämfota upp, de såg galet skoj ut. Den som var ännu roligare va att Tina sedan försökte på samma vikt. TJIhiii där fick hon. Hon fick be om hjälp för att byta vikt till 30 kg lättare. En annan dam i 60 års åldern tar dessutom fram en rockring och började svänga på höfterna, och OJ OJ OJ vilka höfter. De vore nåt för farsan det! :) Efter de gymbesöket lärde jag mig två saker. 1. Bli bättre på att stretcha! 2. Hjälp, här ligger man i lä!

Kanske händer det nåt kul nästa vecka så skriver jag nog lite till...

Tills dess... Hoppas vädret blir bra! De regnar mycket i Bergen området!
Dela med andra:    

Kommentarer
Carmor säger:
Härlig berättelse. Kul att läsa.
Postat 2011-06-21 00:25  Anmäl
Karinlorvik säger:
Riktig MORSOM läsning!
Postat 2011-06-19 10:46  Anmäl
Leroslover säger:
Kul läsning! Tack Ellismellis för tipset. Älskar Norge på sommaren. Ska bli kul att se bilder senare.
Postat 2011-06-18 13:44  Anmäl
Kustaffe säger:
Kul att läsa
Postat 2011-06-16 23:33  Anmäl
Gullsing säger:
Tack Ellismellis att du rekommenderade att jag skulle kika in här. Det var verkligen en historia för sej själv. Mycket bra berättad.

Gilla
Postat 2011-06-16 21:46  Anmäl
Ellismellis säger:
Men ohh... Vad härligt du verkar ha det! Synd att det regnar så mycket och om jag hade ett par regnbyxor så skulle jag skicka dom till dig. Det måste vara stor skillnad för dig att vara där om man jämför mot Sälen. Jag skulle gärna vilja se hur du har det. Kram kram till dig!
Postat 2011-06-16 21:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet