Stöd Ukraina

Mariejohanssons blogg

Fredag 30 Maj 2008 - Icmeler

äntligen dykt...

satt en måndag framför datorn och hittade en restresa till turkiet som gick på fredagen. eftersom egypten blev uppskjutet pga av mammas operation och min operation (har tumör i livmodern), så köpte jag resan.
det har varit en jobbig vår och jag behövde semester.
första gången jag åker själv, inga problem men fick dela lägenhet med en okänd kvinna.
åkte till icmeler jämte marmaris. underbart, trevligt och alla var vänliga.
denna lilla stad är helt uppbyggd kring turism och stänger så gott som helt när säsomgen är slut i okrober.

så bara hotell och apartments gata upp o gata ner, men faktiskt, det var fint o mysigt, annars är det inte sånt som tilltalar mig, men en vecka är ju inget...
jag hann knappt landa förrän jag beställde båtresor, min egen snorkelutrustning var med såklart. jag hann med fyra båtresor denna vecka, hade plånboken tillåtit så hade jag tagit fler, såklart!
en av turerna var en pröva på kurs i atoumatdykning, alltså med tuber och sånt. yippie!!!! detta är ju min dröm... och det var till rimligt pris (jättebilligt) 300 kronor för 2 dyk, man kunde välja ett eller två dyk...

det jag trodde var enkelt var dock inte det. mitt psyke kunde inte fatta att jag kunde stanna under vattnet utan att riskera att dö. jag blev klaustrofobisk när jag tittade mig runt och insåg att där bara fanns vatten och ingen luft. så trots att jag egentligen visste bättre så fick jag panik, jag skulle upp med en gång!!!!! inte en instruktör i världen kunde ändra på den saken även om de försökte!!!!
mitt andra dyk gick bättre men slutade dock på samma sätt. snabbt upp!!!!
jag fick uppsöka läkare hemma sedan, en liten släng dykarsjuka plus spräckta trummhinnor som jag fick när jag dyk från översta däck på båten dagen innan.
flygresan hem var ett helvete för öronen, men det var det värt!!!! jag går nu på pencillin och har badförbud till augusti, men sedan ska jag ner igen, i vattnet alltså, jag vet inte om det blir turkiet. operationen är under hösten, så det är sista chansen att resa på ett tag.

jag fick jättefint hotell, men kvinnan jag delade lägenhet med var psykisk sjuk och väldigt paranoid. hon var övertygad om att hon var filmad från rymden och att jag kände folk och var släkt med turkar där nere men inget ville säga. hon hade en konspirationsteori där jag ingick.
nu är jag en person som varit med om både det ena o det andra, snäll o generös o tolerant och kristen. så jag tog hand om henne på bästa sätt, lyssnade timtals och lugnade och uppmuntrade. det var en rar kvinna egentligen som haft det tufft i livet. men jag lovar, ingen annan hade klarat eller vågat bo med henne!!!!
tur för henne att hon hamnade med mig. jag hoppas det går bra för henne, jag skall skicka lite foton jag tog till henne.

de andra badresorna var bra, 5 stop i olika bukter, trevlig personal... men egypten slår det här med...
älskade egypten....
jag har blivit vegetarian och vegmaten därnere var tråkig!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet