Idag har vi avverkat de 2 sista dyken på vår utbildning.
Upp i tid på morgonen ( barnen vill ha sovmorgon på semestern) :-) , frukost ner till dykskolan och packa och fixa.
Ännu en dag när vindarna och strömmen fick avgöra var vi skulle dyka. Första dyket blev ute på Adang Big Rocks och detta var nog det svåraste dyket på hela utbildningen. Det var ett fint dyk men det var så strömt så mig fick de hämta uppe i ytan. Man ska föröska att åka med strömmen , men när det blir väldigt strömt måste man gå¨ännu längre ner och försöka ligga så vågrätt som möjligt. Tyvärr gjorde jag det för sent och då tog strömmen mig med. Som tur var så såg Amanada( en av våra instruktörer) detta och hjälpte mig ner igen. Stefan blev liksom av mig och då tittade han upp från si så där 12 m djup och där var jag :-)
Idag hade vi även sista maskträningen och jag blev så stolt över mig själv där jag satt på havets botten på 12 m och fyllde masken, blåsten ut vattnet, tog av mig masken och satte på den igen... det blev dubbel tummeupp från Neil & Amanda, Tjohooo.... William & Gustaf blev så glada, då de varit oroliga för mig.
Dagens andra dyk blev på ett ställe som heter Jabang. Ett fint dyk med många fina koraller och massor med fiskar.
Vi är helt slut på kvällarna när vi har dykt och under denna tiden vi varit iväg så har vi gått och gått och gått. Och inte blev det slut på det när vi flyttade till Mountain som ligger högt på ön. Det finns 2 vägar in till byn från
boendet, antingen via stranden som vi oftast tar på dagarna och sedan en backa på baksidan av resortet och den är INTE att leka med.
Ikväll har vi ätit nere på Pattaya beach och blev SÅ besvikna. Servicen var urusel och maten inte speciellt bra, Vi kom fram till att den bästa maten får vi på de minsta haken och där är det både gott och billigt.
Vi har hittat 3 ställen som vi går till varje dag, nästan. det ena är ju såklart Sunrise Beach Resaturang. Mr Gong som har det är så trevlig, lagar vädligt god mat till små priser. Där äter vi frukost oftast och gärna lunch.
De andra 2 "haken" hittar vi på bygatan, en i början av Pattya bredvid konstnären. och där äter vi lunch alla 4 för ca 70 kr. det andra stället ligger loite längre ner mot Pattaya beach, rakt över en restaurang som heter Banana Tree. de har alltid fullt och där jobbar 3 generationer tjejer. De har så goda vårrullar och deras Massam är inte dum den heller., Mums för god Thai mat.