Stöd Ukraina

Mius blogg

Måndag 29 December 2008

Allt for mycket att se pa allt for lite tid

Sa har det gatt en vecka. Jag ver helt saker pa att det var sondag idag, men sag att vinavdelningen i supermarket var oppen, vilket den inte ar pa sondagar. Denna vecka har passerat forbi under en suck, en lang ljuvlig suck med massor av syre.

Capstaden valkomnade oss med regn och sol om vartannat. Smatt nervosa over att vi endast hade var sitt varmt ombyte gjorde vi en kort forsta utflykt till Boulders Beach och det gang pingviner som sland dar. Sma och sota satt de och sov lite varstans, oftast i par. Pingviner ar trogna frackfrander. Nar vi kom narmre vattnet kunde vi se dem vagga omkring pa stranden. Alltsa, ar de inte sota nar de vobblar fram, sa sag. Otympliga pa land, men desto smidigare i vattnet. Man kunde latt se dem i det klara vattnet.

Angaende vadret lugnades vi av manniskor vi motte som tyckte att vadret blivit markligt. Det var ju battre dagen innan. Vi fangade regnbagen pa bild med ett leende, med hopp om mer sol.

Mer sol fick vi redan dagen efter. Sa mycket av det goda att Kias nasa blev helt rod och min harbotten likasa. Detta hann handa pa endast en halv dag, for den forsta halvan satt vi i en bil med en lokal guide for att titta pa kakstader. Det var omtumlande, men anda inte sa jobbigt som jag trodde det skulle vara. Det pagar ett liv dar ocksa. Manniskor har en vardag dar, och vissa valjer att stanna kvar. Det ar den verklighet de kanner till och jag tyckte mig kanna mycket gladje dar.

Under turen fick vi ocksa besoka ett barnhem. Dar fanns barn som blivit ovargivna av olika anledningar. VI halsade pa de allra minsta dar den yngsta var 2 manader gammal. Av de 10 barn vi halsade pa hade 4 hiv, och det var svart att ta in. Hemmet tog val hand om barnen och var finansierat av staten. De foljde ett program ecd, early childhood development, vid inlarning. Kanske ar detta aven vedertaget i sverige? Sag , ni som vet.

Det finns mycket mer att saga, men inte i kvall. Jag maste ga och sova nu i det minst fina rummet vi bott i. Standarden har verkligen skiftat. VI hors igen. God natt.
Dela med andra:    

Kommentarer
Mmmangan säger:
Hello girls! Mangan här. Letade som en idiot på Resdagboken.se, fanns ingen Mius där inte. So one week has past verkar som ni fått många upplevelser redan, men vad gjorde ni på vinavdelningen på supermarket?! Det blev en jul utan snö, igen. I morrn nyår. Är vi i samma tidszon eller vad? Kanske skålar in 2009 samtidigt?

Hmm, det är Mia & Kia som gör denna resedagbok, right?

Okej okej, ha det bra tills nästa inlägg. Nyp Kia i rumpan från mig. Varm kram
mmmangan
Postat 2008-12-30 20:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet