Travelstart vägrar ombokning vid inställt flyg. Vad skall man göra?

7 okt. 2015 20:23
Visningar: 1101
Jag bokade min familjs flygbiljetter till Kuba över julhelgen, 8 månader innan resan för att få ett så bra pris som möjligt. I början var Travelstart mycket hjälpsamma. När Lufthansa ställde in 2 flyg i min familjs resa sa Travelstart att de endast kunde erbjuda full återbetalning och att flera kunder var drabbade. Efter samtal med Konsument Europa så fick jag reda på att jag istället för full återbetalning hade rätt till ombokning enligt EU 261/2004 artikel 8. Läs gärna mer om dina rättigheter på Konsument Europas hemsida. Nya biljetter var då 30 000 Kr dyrare så valet var självklart.

Det är inte förrän det blir problem som man märker skillnaden på en bra resebyrå och en dålig. Flygbolagen erbjöd ombokning enligt mina önskemål men Travelstart stoppade.

Efter mer än 20 mail och 10 samtal med Travelstart har jag efter nästan 2 månader inte fått en ombokning eller kompensation. Travelstart har hela tiden velat att jag omgående skulle godkänna full återbetalning. Travelstart hävdade att flygbolagen inte erbjöd ombokning och att de bara förmedlade biljetten. Travelstart gav felaktig information om mina rättigheter enligt EU reglerna. De andra som också drabbats godkände full återbetalning.

Lufthansa som ställt in flygen bekräftade att jag hade rätt till ombokning enligt EU reglerna, men sa att Travelstart måste hantera ombokningen. Lufthansa gjorde till och med en ombokning som inte kunde genomföras eftersom Travelstart inte godkände den. När Lufthansa försökt göra ombokningen kunde inte längre Travelstart säga att inte Lufthansa inte erbjöd ombokning. Travelstart hade låtit Copa Airline ställa ut biljetterna. De skyllde då på att Copa Airline, ett litet sydamerikans bolag inte erbjöd ombokning. Detta visade sig sen inte heller vara sant. Copa Airline sa att de följer de anvisningar de får från Lufthansa och Travelstart.

Varför vill Travelstart inte boka om? Jo för att det kostar pengar. Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningen, något de har rätt till. Dessa avgifter måste Travelstart ta själva enligt EU reglerna och flygbolagens villkor. Enligt Travelstart kan ADM avgiften vara mycket pengar andra hävdar att avgiften är begränsad.

Det finns tydligen många resebyråer som gör likadant och inte erbjuder ombokning trotts att konsumenten har rätt till det. Många har hävdat sina rättigheter och då fått igenom ombokningen efter lite tjat. Tyvärr har inte ens mycket tjat, tydliga argument och bevisning hjälpt mot Travelstart.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få igenom ombokning eller kompensation?
7 okt. 2015 23:07
Vad säger Konsument Europa eller Konsumentverket? Har de inga rekommendationer hur du skall gå till väga om det nu är din lagliga rätt att få resan ombokad?
8 okt. 2015 18:12
Hej Nisse2ears, Ett bra tips. Jag skall kontakta Konsument Europa och Konsumentverket igen.

Jag var i kontakt med dem i början och då kom både Konsument Europa och Konsumentverket fram till att det borde vara Lufthansa som skall erbjuda ombokningen. Jag började då ivrigt kontakta Lufthansa. LH sa hela tiden att ombokningen måste skötas av Travelstart. Jag var då övertygad om att Lufthansa inte hade rent mjöl i påsen. Travelstart sa att jag fick kontakta LH och att de gett LH rätt att ta överbiljetten. När sedan Lufthansa gjorde en ombokning och jag inte fick biljetter sa Lufthansa att de inte kunde utfärda nya biljetter och att jag måste gå via resebyrån. Travelstart bekräftade då att Lufthansa inte kunde göra en ombokning. Det var då de sa att Copa airline inte erbjöd ombokning ( även om Travelstart senare igen sagt att LH inte erbjuder ombokning). Jag har ju faktiskt helt glömt att kontakta Konsument Europa och Konsument verket igen. Kanske har de någon lösning.

Har tittat på Travelstarts facebooksida och det är ingen kul läsning. Tror inte att mitt inlägg kommer att ha stor betydelse.
Av Birgere
8 okt. 2015 19:19
rörigt...

bara för att få klarhet. Hur såg original flygrutten ut och med vilka bolag var ni bokade (vas som stod på biljetten vilket även kan vara code share)
Hade ni EN genomgående biljett eller var det olika bokningsnummer?
9 okt. 2015 12:45
Ja hade jag bokat direkt med ett flygbolag hade nog detta varit mindre rörigt.

Kanske finns förklaringen i bokningen

original rutten var:
LH809 Stockholm-Frankfurt ( inställd)
LH 484 Frankfurt-Panama (Inställd)
CM 294 Panama-Havanna

hem
AV 255 Havanna Bogota
LH 543 Bogota Frankfurt
LH 6228 Frankfurt Stockholm

Under alla flyg står de att de är operated by samma bolag som flight numret indikerar, med ett undantag LH 484 står att den är operated by Lufth Cityline, vilket jag har tolkat som Lufthansa.

En biljett per person för hela resan är utfärdad och biljetterna börjar med 230 ( vilket skall vara Copa airline). Det finns ett övergripande bokningsnr från Copa airline, men sedan står det att flygbolagen kan använda följande referens nummer... ( verkar vara ett bokningsnummer per flygbolag).

Kan detta ge en förklaring och lösning?
Av Birgere
9 okt. 2015 13:39
När vi har råkat ut för något liknande så har gången varit:

Ett av flygen på resan har trick en senare avgång vilket ledde till att en anslutning inte längre fungerade.
Bolaget med den förändrade tidtabellen tog kontakt med sin avtalspartner = resebyrån och gav ett förslag på en alternativ rutt med helt andra flygbolag (men inom Star Alliance). Resebyrån kontaktade oss med informationen. Vi hade då valet att avboka eller att acceptera, då alternativet inte fungerade för oss så sa resebyrån att dom inte kunde göra något... Jag var tveksam så jag kontaktade flygbolaget direkt (United) och dom sa att dom kunde erbjuda mig en annan rutt men att det hela måste gå via via resebyrån. Så dagen efter hade resebyrån fått det nya förslaget från United som vi godkände... allt frid o fröjd.

I ditt fall så är det ju ganska lika, Lufthansa är den som ställt till det och att kommunikationen måste gå via resebyrån verkar korrekt. Men jag har uppfattat det som att Lufthansa borde vara den som fixar en ny slot med tex Copa och presenterar hela det förslaget till resebyrån.
Jag förstår absolut inte varför resebyrån skulle ställa sig på tvären för detta. Varje dag så görs justeringar i tidtabeller eller flyg ställs in så det borde ju vara business as usual för resebyrån. Min erfarenhet är att om man bokar tidigt så sker det ändringar, små eller stora vid minst 50% av resorna vilket är kanske det största problemet med att boka tidigt.
9 okt. 2015 16:40
Var ett mycket likt exempel och trevligt att få det bekräftat att jag inte tänkt helt fel. Tråkigt att höra att det så ofta blir förändringar.

Konstigt att inte fler får liknande problem eller godkänner de bara full återbetalning utan att veta att de har rätt till ombokning.

Lufthansa har till mig föreslagit ca 6 olika bra alternativa rutter (varav en skriftligt) som jag godkänt. Travelstart har dock sagt att LH inte erbjuder dessa/några alternativ. I slutet har de dock oftare sagt att Copa inte erbjuder ombokning.

Lufthansa och Copa har talat med varandra om ombokningen och de verkar vara överens, men jag vet faktiskt inte om förslagen har godkänts av båda. Vid ett tillfälle när jag ringde Copa och ville diskutera ett av förslagen lyssnade de mycket noga vad jag ville ha och kontaktade Lufthansa medans jag väntade. När de kom tillbaka så sa det att jag måste kontakta resebyrån för att få ombokningen.

Den enda förklaring till varför Travelstart vägrar är att de får en ADM kostnad
Av Xardo
5 nov. 2015 15:21
Jag har drabbats av samma sak. Travelstart säger att flyget är inställt men det är inte sant. Har ringt till flygbolaget men det säger att det är Travelstart som själva ändrat i bokningen.
5 nov. 2015 18:13
Hej, tråkigt att höra att fler drabbas av Travelstart.
Nästa gång skall jag boka med flygbolagen direkt för att undvika problem.

Till att börja med vill jag tyvärr meddela att jag inte kommer att driva mitt ärende vidare. Konsument Europa tog upp ärendet och drev det mot Lufthansa som svarat att de har erbjudit Travelstart ett tidsbegränsat erbjudande om ombokning och att Travelstart inte accepterade det. Travelstart svar inte på några specifika frågor utan hävdar bara att flygbolaget inte erbjuder ombokning.
Ord står därmed mot ord. Därmed måste ärendet tas i domstol. För att driva ärendet måste jag ha en kostnad dvs måste boka en dyr resa nu som det inte är 100% säkert att jag får betalt för.

Konsument Europa är en bra hjälp, med de tar bara ärenden där motparten inte är ett Svenskt bolag. Hallå Konsument verkar kunniga och tar denna typ av ärenden för svenska konsumenter. Konsument rådgivningen var i mitt fall hjälpsamma men var inte så kunniga i resefrågor. Jag skulle ta hjälp redan från början.

Något som var viktigt i mitt fall var att jag fått en bokningsbekräftelse och biljettnummer. Har du det så har du en bättre position. Då kan du ju visa att flyget du bokat fortfarande finns och att du har en bekräftad bokning.

Verkar som Travelstart gör allt för att undvika kostnader i ditt fall måste det bero på att de överbokat eller missat några kostnader som de nu vill undvika.
Av Xardo
5 nov. 2015 23:53
Jag pratade med Hallå Konsument och de rekommenderade att göra en anmälan till ARN. Har du gjort detta?
6 nov. 2015 18:25
Jag har inte anmält till Arn. Arn tar minst 6 månader innan de tar upp ett ärende. Jag måste ha en kostnad, så då måste jag beställa resan på egen risk.

Om du bokar en ny resa som alternativ och sedan tar upp mer kostnaden så kan ARN vara ett bra alternativ.