Se upp med Rentalcars.com och Goldcar

1 aug. 2018 12:43
Visningar: 1104
Var försiktig när du bokar hyrbil hos Rentalcars.com. Det var inte jag utan trodde att allt var fixat och betalat när jag kom till Mallorca Airport kl. 23.30 en söndag i maj.
Rentalcars hänvisade med sin voucher till Goldcar, och allt verkade okej men man ville att jag skulle betala ytterligare ca. 3700 kronor för att få ut någon bil. Eftersom alla alternativ var stängda för natten så tvingades vi betala och hoppades att agenten (Rentalcars) skulle ordna upp detta. Vi har fått en mängd mail där man berättar hur ledsna man är för att det blivit fel, men ingenting annat.
Vi har hus på ön och har hyrt bil hundratals gånger, dock aldrig med Goldcar, det har vi blivit varnade för tidigare. Nu hamnade vi där ändå och då gick det som det gick, vi fick betala mer än tre gånger den normala hyrkostnaden, bara för att vi valde att gå via agenten Rentalcars.
1 aug. 2018 13:18
Jag undviker agenter just för att mellanhänder aldrig är någon fördel enligt min erfarenhet, hyr alltid direkt.
Man bör också undvika uthyrare som är ökänt dåliga som just Goldcar.

Med det konstaterat så.
Hur motiverade de att du skulle betala 3700:- till för en förbetald hyra? Var det hela hyran eller försäkringar och deras bluffavgifter för bränsle?
1 aug. 2018 13:44
Ja, det var precis det, en blandning av ytterligare försäkring, bensin och fem andra tillägg som inte agenten kände till. Normalt så kostar vår bilhyra vid denna tid (lågsäsong) ca 800 kronor med försäkring men eftersom flyget landade sent så hade de normala bolagen inte öppet. Därför betalade vi ca. 1500 till Rentalcars och sedan två gånger mer till Goldcar. Det som besvärar en mest är att man fortfarande är så lätt att lura.
1 aug. 2018 13:57
Sjukt!

Men du har ett avtal med Rentalcars. Står det någonting där om dessa tillkommande kostnader. Att frivilliga tilläg som uppgraderingar eller om man frivilligt väljer försäkringar, bensin och liknande ska betalas är ju en sak men om allt uppges ingå utom frivilliga tillägg så ska ni klart inte tvingas att betala.
1 aug. 2018 14:08
Vad vill du göra, båda bolagen är väl utlandsregistrerade och lär väl knappast följa Allmänna Reklamationsnämdens dom, som i alla fall bara är vägledande.
Det bästa man kan göra är att bita ihop, varna andra från att vara lika dumma och lova sig själv att bli smartare.
1 aug. 2018 14:38
Så kan man också resonera, själv ser jag till att få rätt om det går och det gör det för det mesta. Bolaget som ingår i Priceline med Booking.com Agoda Kayak mm. är brittiskt och man kan alltid vända sig till Konsument Europa.

Sen finns ju andra som är bra och har öppet, Sixt 24/7, Avis 7.30-23.59 så det finns ju alternativ.
Av Birgere
1 aug. 2018 15:18
Hyrbil i Europa inkl Sverige är ett j...a träsk och mygel😡
Flera hyrfirmor sätter definitivt detta i system och kollar man Goldcar här på RG så finns det ju massor med motsvarande klagomål när man bokat via AutoEurope eller RentalCars.
Personligen tror jag att den största grejen är självriskskyddet som inte ingår när man hyr bil i Europa till skillnad från tex USA.
Självrisken brukar ofta ligga på 10-15000kr här och dom pengarna plus en massa annat reserveras på kortet man har.
Går det inte att göra denna reservation av olika anledningar så tvingas man köpa en "självriskförsäkring". Denna kan bara köpas på plats och inte sällan kostar 3-500kr/dygn!
Absolut bästa löningen inom Europa är att betala bilen med kreditkort som har tillräckligt kreditutrymme. Då reserveras pengarna på kreditkortet och skulle det bli en skada så självrisken triggas så betalar kreditkortsföretaget detta om det ingår. Ofta ligger maxgränserna mellan 10-15000kr vilket ligger i linje med storleken på självrisken.
1 aug. 2018 15:45
Exakt!

Man ska så klart inte tvingas att betala om man redan köpt skyddet någon annanstans, kan vara genom agenten, kreditkortet eller separat försäkring.
I Dublin hos Budget var det just detta man lurade turister med, på den tiden bokade vi också genom agenter, den gången Holiday Autos där självriskförsäkringen ingick, har för mig att det brukar göra det även hos Rentalcars. Alla före oss i kön (bara ett par som nog var svenskar och en amerikansk herre) hade delvis högljudda diskussioner om detta, även vi blev utsatta för samma sak, jag vägrade rakt av och till slut fick vi köra iväg med vraket som inte ens var värd självrisken.

Goldcar har ju dessutom villkor om bränslet som är horribla, men de är ingen hemlighet precis.

Några intressanta länkar angående bilhyra.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/Nyheter/nyheter/nyhetsarkiv-2017/biluthyrningsforetag-far-hoga-boter-for-otillborliga-affarsmetoder/
https://www.which.co.uk/consumer-rights/advice/how-to-complain-about-your-car-hire-company
http://europakonsument.at/en/page/rental-car-companies-announce-improvements-consumers
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-bil/att-hyra-bil/
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5334_en.htm
http://www.ecrcs.eu/ (en anledning att välja vissa uthyrare)