Resecentrumgruppen ger dålig service

Av Saramk
26 dec. 2016 16:01
Visningar: 600
Vi reste till New Orleans med Resecentrumgruppen i november 2016. När jag bokade biljetten tog de ut en extra avgift för service. Denna service var minimal. När jag sökte dem via mail tog det flera dagar för dem att svara eller också hänvisade de till deras telefonväxel. Där hade de enbart öppet vardagar på fm (när det är som mest stressigt på jobbet) och jag satt i telefonkö i TVÅ timmar.

De gav felaktig information om incheckning på ditresan. (Att vi skulle checka in med Lufthansa istället för Air Canada samt en incheckningskod som inte gällde för Air Canada). De upplyste oss inte om att vi behövde inresetillstånd till USA. Under vår semester fick Kanada en ny lag om att samtliga som bytte flyg i landet behövde ett inresetillstånd. Detta informerade de heller inte om och vi höll på att missa planet till Kanada när vi i alla hast fixade detta på mobilen (det tog ca en halvtimme för oss alla tre...).

Varför ta ut en extra serviceavgift när servicen är så minimal?
26 dec. 2016 16:51
Det är felformulerat att säga att du reste med Resecentrumgruppen, de är en förmedlare av flygbiljetter lika som T.ex. Seat24 och många fler. Du har knappast några somhelst garantier jämfört med att köpa direkt av flygbolagen, men kan i vissa fall bli något billigare.
Sök nästa gång med Google flight så får du fram uppgifter direkt till flygbolagen.
Jag har själv köpt biljett genom dem och har inte haft samma problem som du, men om du istället hade ställt frågan här på forumet innan resan så hade säkert någon av halvproffsen här besparat dig de trubbel du nu fick genomlida.
Det är ett gytter med vilket bolag som flyger just den rutt man ska flyga när man har flera delsträckor på sin biljett då det ofta är en partner i deras grupp som är "Operator".
Nu är du en erfarenhet rikare och har större chans att nästa resa ska flyta bättre.
Av Birgere
26 dec. 2016 17:17
Typiskt resebyråer.

Det du nog beställde i samband med bokningen var deras servicepaket för 300kr, i detta ingår:

- Önskemål gällande sittplatser hos flygbolaget ( på de resor där det är möjligt)
- Framföra önskemål om specialmat till flygbolaget där mat ingår
- Hjälpa dig kontrollera möjligheter för av-/ombokning av er resa.
- Registrera bonuskort.
- Hitta bästa möjliga alternativ när flygbolaget ändrar sina tider.
- Boka specialbagage (Se specialbagage)

Allt detta sköter man normalt direkt själv på flygbolagens hemsida alt kundtjänst även om man bokat via en resebyrå.

I deras villkor står det att resenären är själv ansvarig att kontrollera tider o plats för check-in, nödvändiga dokument för resan etc och inget av detta verkar täckas av deras servicepaket.

Kanadas ESTA motsvarighet eTA har funnits sedan mitten av mars 2016 så det dök inte upp under resan.

Som Brycecanyon skriver... ta det hela som en lärdom..resan gick ju iaf bra och nästa gång så vet du hur du ska göra :-)
Av Saramk
26 dec. 2016 18:15
Tack för era kloka svar! Absolut har jag lärt mig mycket!!!

Eta kanske har funnits men denna regel om att du måste ha även vid transfer uppkom 8 nov (samma dag som USAs val) enligt kvinnan som jobbade i gaten och det var ingen som frågade efter det när vi reste dit!
26 dec. 2016 18:26
Citerat från Saramk:
Tack för era kloka svar! Absolut har jag lärt mig mycket!!!

Eta kanske har funnits men denna regel om att du måste ha även vid transfer uppkom 8 nov (samma dag som USAs val) enligt kvinnan som jobbade i gaten och det var ingen som frågade efter det när vi reste dit!
Ja, en del uppskjutningar är det numera krav med eTA.
Mitt råd: Köp ALDRIG servicepaket! Helt meningslöst! Vänd er till flygbolaget för ev. undringar, handikappassistans, specialmat etc.

Ang. inreseregler är det ingen annans skyldighet än en själv att kolla upp det. Får höra "men det var det ingen som informerade om" nästan dagligen på flygplatsen. Detta gäller även bagage- och handbagageregler som ju faktiskt skiljer sig mellan olika bolag.
Alltså ett allmänt råd till alla resenärer: Kolla upp allt själv innan avresa!