Norwegian lägger fokus på Asien
2012-10-02 16:42
Norwegians fokus framöver kommer att ligga på Asien, och efter att trafiken dragits igång på den nya långdistanslinjen till Bangkok planerar bolaget ytterligare destinationer till Asien på lite längre sikt.
Det säger bolagets vd Björn Kjos i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Norwegian har tidigare meddelat att det planerar att öppna sina första långdistanslinjer från Oslo och Stockholm till New York och Bangkok.
I förra veckan signerade Norwegian och den amerikanska luftfartsmyndigheten ett avtal om trafikrättigheter i USA, vilket innebär att Norwegian har tillstånd att flyga till och från alla flygplatser i USA.
Trafiken till både New York och Bangkok väntas starta under sommaren 2013, och biljettförsäljningen ska påbörjas inom de kommande veckorna.
"Den billigaste biljetten mellan Oslo och New York kommer att kosta cirka 1.000 norska kronor enkel resa, och Bangkok kommer inte att bli så väldigt mycket dyrare", säger Björn Kjos.
Uppstartskostnader för de nya långdistanslinjerna utgörs framför allt av driftkostnader och kostnader för att utbilda personal.
"Det är inga stora kostnader i förhållande till kortdistanserna", säger han.
När det gäller bolagets vidare expansionsplaner för långdistanslinjer ligger fokus på Asien.
"Tyngdpunkten framöver kommer att ligga på nya linjer i Asien. Vi planerar även att öppna en bas i Bangkok nästa år", säger Björn Kjos.
Norwegian planerar även att öppna några nya kortdistanslinjer i Europa.
"De kommer kanske att vara lite färre nästa år, men vi kommer att flyga med högre frekvens på de destinationer vi redan har", säger Björn Kjos.
I och med att Norwegian öppnar fler baser kommer det även att bli möjligt att resa direkt mellan de olika destinationerna.
Bolaget räknar med att öppna 2-3 nya baser per år.
Under 2011 reste 15,7 miljoner passagerare med Norwegian. För 2012 spår vd att antalet passagerare kommer att landa på mellan 17-18 miljoner för att under 2013 nå cirka 20 miljoner.
Norwegian ser en fortsatt god efterfrågan från de skandinaviska resenärerna, och har inte sett några större negativa effekter av den ekonomiska krisen i Europa.
"Vi ser att det öppnar sig fler och fler möjligheter under krisen. När det är sämre tider tittar folk mer på vad det kostar att resa och föredrar lågprisbolag".
Han tror dock på en fortsatt tuff marknad med hård konkurrens och ett oljepris som pekar uppåt på lång sikt.
"Det ska bli spännande att se hur Europa utvecklar sig. Jag tror att vi kommer att se ytterligare konkurser framöver, men det ger även stora möjligheter", säger han.
Norwegian är däremot inte intresserat av att utöka sin verksamhet genom förvärv.
"Vid förvärv är det väldigt svårt att få skalbarhet. Vi föredrar att växa organiskt vilket ger mer flexibilitet".
När det gäller eventuella partnerskap med andra bolag är det inget som Björn Kjos vill utesluta, men menar att det inte finns några konkreta planer på det i nuläget.
Källa: Infrastruktur
(Nyhetsbyrån Direkt)
Norwegians fokus framöver kommer att ligga på Asien, och efter att trafiken dragits igång på den nya långdistanslinjen till Bangkok planerar bolaget ytterligare destinationer till Asien på lite längre sikt.
Det säger bolagets vd Björn Kjos i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Norwegian har tidigare meddelat att det planerar att öppna sina första långdistanslinjer från Oslo och Stockholm till New York och Bangkok.
I förra veckan signerade Norwegian och den amerikanska luftfartsmyndigheten ett avtal om trafikrättigheter i USA, vilket innebär att Norwegian har tillstånd att flyga till och från alla flygplatser i USA.
Trafiken till både New York och Bangkok väntas starta under sommaren 2013, och biljettförsäljningen ska påbörjas inom de kommande veckorna.
"Den billigaste biljetten mellan Oslo och New York kommer att kosta cirka 1.000 norska kronor enkel resa, och Bangkok kommer inte att bli så väldigt mycket dyrare", säger Björn Kjos.
Uppstartskostnader för de nya långdistanslinjerna utgörs framför allt av driftkostnader och kostnader för att utbilda personal.
"Det är inga stora kostnader i förhållande till kortdistanserna", säger han.
När det gäller bolagets vidare expansionsplaner för långdistanslinjer ligger fokus på Asien.
"Tyngdpunkten framöver kommer att ligga på nya linjer i Asien. Vi planerar även att öppna en bas i Bangkok nästa år", säger Björn Kjos.
Norwegian planerar även att öppna några nya kortdistanslinjer i Europa.
"De kommer kanske att vara lite färre nästa år, men vi kommer att flyga med högre frekvens på de destinationer vi redan har", säger Björn Kjos.
I och med att Norwegian öppnar fler baser kommer det även att bli möjligt att resa direkt mellan de olika destinationerna.
Bolaget räknar med att öppna 2-3 nya baser per år.
Under 2011 reste 15,7 miljoner passagerare med Norwegian. För 2012 spår vd att antalet passagerare kommer att landa på mellan 17-18 miljoner för att under 2013 nå cirka 20 miljoner.
Norwegian ser en fortsatt god efterfrågan från de skandinaviska resenärerna, och har inte sett några större negativa effekter av den ekonomiska krisen i Europa.
"Vi ser att det öppnar sig fler och fler möjligheter under krisen. När det är sämre tider tittar folk mer på vad det kostar att resa och föredrar lågprisbolag".
Han tror dock på en fortsatt tuff marknad med hård konkurrens och ett oljepris som pekar uppåt på lång sikt.
"Det ska bli spännande att se hur Europa utvecklar sig. Jag tror att vi kommer att se ytterligare konkurser framöver, men det ger även stora möjligheter", säger han.
Norwegian är däremot inte intresserat av att utöka sin verksamhet genom förvärv.
"Vid förvärv är det väldigt svårt att få skalbarhet. Vi föredrar att växa organiskt vilket ger mer flexibilitet".
När det gäller eventuella partnerskap med andra bolag är det inget som Björn Kjos vill utesluta, men menar att det inte finns några konkreta planer på det i nuläget.
Källa: Infrastruktur
(Nyhetsbyrån Direkt)