Norwegian Air har tecknat en rekordbeställning av flygplan
Flygbolaget Norwegian köper 222 nya flygplan. Bolaget köper 122 flygplan från tillverkaren Boeing, varav 100 stycken är av den nya typen Boeing 737 MAX8. Norwegian har också tecknat ett avtal med Airbus om att köpa 100 Airbus A320neo.
Det sammanlagda värdet av köpet är 127 miljarder norska kronor.
Bolaget har också säkrat köprättigheter för ytterligare 150 flygplan från de båda tillverkarna.
"Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia", skriver Norwegians vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.
Ordern är ett led i bolagets långsiktiga planering som bland annat går ut på att ha en flygplansflotta där flygplanen skiftas ut vart sjunde år. För att kunna göra det krävs en planering för minst 10—20 år framöver, enligt bolaget.
Flyganalytikern Hans Eric Jacobsen på Swedbank säger till Reuters att han tror att Norwegian kommer att bli en av de dominerande aktörerna på den europeiska marknaden framöver. Och för konkurrenter som exempelvis SAS blir det här en stor utmaning.
Källa: Dagens Nyheter 2012-01-25
Det sammanlagda värdet av köpet är 127 miljarder norska kronor.
Bolaget har också säkrat köprättigheter för ytterligare 150 flygplan från de båda tillverkarna.
"Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia", skriver Norwegians vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.
Ordern är ett led i bolagets långsiktiga planering som bland annat går ut på att ha en flygplansflotta där flygplanen skiftas ut vart sjunde år. För att kunna göra det krävs en planering för minst 10—20 år framöver, enligt bolaget.
Flyganalytikern Hans Eric Jacobsen på Swedbank säger till Reuters att han tror att Norwegian kommer att bli en av de dominerande aktörerna på den europeiska marknaden framöver. Och för konkurrenter som exempelvis SAS blir det här en stor utmaning.
Källa: Dagens Nyheter 2012-01-25
Det är oerhört modigt av dem. Är de på väg att bli Scandinaviens nya SAS kanske.
Förhoppningsvis klarar de att även fortsättningsvis hålla nere sina priser och vi konsumenter som struntar i 3 cm extra benutrymme, fri sprit och gourmé middagar ombord blir glada.
Läste någonstans att de tittade på Dreamlinern för sina longhauls. Vad hände med det?
Förhoppningsvis klarar de att även fortsättningsvis hålla nere sina priser och vi konsumenter som struntar i 3 cm extra benutrymme, fri sprit och gourmé middagar ombord blir glada.
Läste någonstans att de tittade på Dreamlinern för sina longhauls. Vad hände med det?
Citerat från van:
Läste någonstans att de tittade på Dreamlinern för sina longhauls. Vad hände med det?
Här har du info ang Norwegian och Boeing 787-8 Dreamliner:Läste någonstans att de tittade på Dreamlinern för sina longhauls. Vad hände med det?
Norwegian tecknade i somras ännu ett avtal för leverans av en sjätte Boeing 787-8 Dreamliner. Det innebär att Norwegian har säkrat sex Dreamliner flygplan för sin långdistanssatsning.
– Dreamlinern är ett flygplan för framtiden, med hög passagerarkomfort, låga driftskostnader och minskade utsläpp. Det kommer att bli en stark konkurrensfördel på långdistansmarknaden, säger Norwegians vd Bjørn Kjos.
Norwegian har sedan tidigare tecknat avtal om att köpa tre och leasa två Dreamliners. Det sjätte flygplanet kommer att leasas från ILFC (International Lease Finance Corporation) och levereras till Norwegian i början av 2014.
Under hösten 2010 tecknade Norwegian ett leasingavtal med ILFC för två Dreamlinerflygplan för leverans under hösten 2012. Nu har Norwegian tecknat ett nytt avtal med samma företag. Avtalet löper på 12 år. ILFC är ett av världens största leasingföretag med fler än 1000 flygplan och är baserat i Kalifornien, USA. ILFC har en totalorder hos Boeing på 74 Dreamliners. Norwegian leasar även flera Boeing 737-800 flygplan från ILFC och har redan ett bra upparbetat samarbete med företaget.
(I början av 2011, ingick Norwegian ett avtal som innefattar rätten att köpa tre Boeing 787-8 Dreamliner. Två av flygplanen ska levereras under första halvåret av 2013 och ett flygplan i början av 2015.)
Källa: Infrastrukturnyheter 2011-07-14
Det här är helt sjukt. 222 flygplan!?
Finns det verkligen ett behov?
Jag tror att dom kommer konka!
Finns det verkligen ett behov?
Jag tror att dom kommer konka!
Vet inte hur många de opererar med i dag, men gissar att flertalet av dessa kommer att fasas ut efterhand de nya ramlar in så totalantalet blir säkert större men inte 222 st ovanpå nuvarande flotta.
Om de samtidigt kan sänka bränslekostnader, hitta underlag för fler rutter och öka antalet passagerare kan det kanske funka.
Men som firmatecknare för det bolaget skulle jag nog vara lite nervös :-)
Om de samtidigt kan sänka bränslekostnader, hitta underlag för fler rutter och öka antalet passagerare kan det kanske funka.
Men som firmatecknare för det bolaget skulle jag nog vara lite nervös :-)
Det blir verkligen intressant när de börjar flyga långt... Jag provar gärna Norwegian till USA eller Asien om priserna nu är låga med bra Baggage regler (brukar ta med massor från semestern).
´På tal om baggage regler.. SAS tycker jag har mycket bra baggage regler.. Det är inte lika dyrt längre att ta med någon/några extra resväskor. Om Norwegian har samma baggageregler vet jag dock inte.
tommy
´På tal om baggage regler.. SAS tycker jag har mycket bra baggage regler.. Det är inte lika dyrt längre att ta med någon/några extra resväskor. Om Norwegian har samma baggageregler vet jag dock inte.
tommy
Citerat från van:
Vet inte hur många de opererar med i dag, men gissar att flertalet av dessa kommer att fasas ut efterhand de nya ramlar in så totalantalet blir säkert större men inte 222 st ovanpå nuvarande flotta.
Ordern är ett led i bolagets långsiktiga planering som bland annat går ut på att ha en flygplansflotta där flygplanen skiftas ut vart sjunde år. För att kunna göra det krävs en planering för minst 10—20 år framöver, enligt bolaget. Vet inte hur många de opererar med i dag, men gissar att flertalet av dessa kommer att fasas ut efterhand de nya ramlar in så totalantalet blir säkert större men inte 222 st ovanpå nuvarande flotta.
Norwegian har i dag 62 flygplan i drift och 2022 beräknas de ha en flotta på 179 flygplan.
Som jämförelse har SAS i dag ca 180 flygplan i drift.
Jag tycker inte Norwegian har speciellt billiga biljetter för att vara ett lågprisflygbolag. Åtminstone inte från Helsingfors...ja den ena vägen kanske, men sen i slutändan blir det rätt dyrt i alla fall.