Bila genom Europa i sommar
Ska fara på roadtrip i juli börjar i norra sverige genom finland till helsingfors färjan till estland vidare till lettland litauen polen tjeckien slovakien ungern kroatien slovenien österrike tyskland nederländerna danmark och sen hem. Blir borta ca 3.5 veckor.
Vad behöver jag tänka på?
1.Vilka övriga länder behöver jag köpa vignette? Förutom österrike och ungern samt slovakien. Går det lika bra att köpa samtliga vignetter på bensinmackar eller online där det går eller rekomenderas det att man köper dom på förhand? Och isf till vilka länder?
2.Miljödekal har jag förstått jag behöver i tyskland och österrike kör en diesel 2015 med Euro 4 klassad grön dekal mistänker jag. Hur är det enklaste sättet att få tag på en sådan i förhand? För det är väl inget jag kan göra när jag kommit ner?
2.5. Biltullsdosa är det något jag bör skaffa ? Eller går det lika bra att betala vägtullarna med kort på plats? Vilka av nämda länder har för övrigt vägtullar?
3.Vad kan ni ge för mer tips och råd inför en sådan resa vad ska mantänka på ?
Har beställt nya sommardäck och service på bilen byte av bromsar med mera så den ska va i toppskick innan avfärd tänker även köpa en reflexväst då flera länder kräver sådan. Gula delen av registreringsbeviset och uppdaterade kartor i garmin gpsen. Vad mer?
4. Och sist men inte minst färjan över från helsingfors till tallinn bör jag beställa den innan eller kan man beställa biljetter redan på plats eftersom jag tänkt stanna någon dag i helsingfors.
Tacksam för svar.
Vad behöver jag tänka på?
1.Vilka övriga länder behöver jag köpa vignette? Förutom österrike och ungern samt slovakien. Går det lika bra att köpa samtliga vignetter på bensinmackar eller online där det går eller rekomenderas det att man köper dom på förhand? Och isf till vilka länder?
2.Miljödekal har jag förstått jag behöver i tyskland och österrike kör en diesel 2015 med Euro 4 klassad grön dekal mistänker jag. Hur är det enklaste sättet att få tag på en sådan i förhand? För det är väl inget jag kan göra när jag kommit ner?
2.5. Biltullsdosa är det något jag bör skaffa ? Eller går det lika bra att betala vägtullarna med kort på plats? Vilka av nämda länder har för övrigt vägtullar?
3.Vad kan ni ge för mer tips och råd inför en sådan resa vad ska mantänka på ?
Har beställt nya sommardäck och service på bilen byte av bromsar med mera så den ska va i toppskick innan avfärd tänker även köpa en reflexväst då flera länder kräver sådan. Gula delen av registreringsbeviset och uppdaterade kartor i garmin gpsen. Vad mer?
4. Och sist men inte minst färjan över från helsingfors till tallinn bör jag beställa den innan eller kan man beställa biljetter redan på plats eftersom jag tänkt stanna någon dag i helsingfors.
Tacksam för svar.
För det första vad är syftet med resan, är det att besöka Kroatien och Amsterdam och du föredrar att köra eller är det att besöka länder i Europa. 3,5v för en så lång resa blir inte mer än att köra och sova på något motell och du hinner aldrig uppleva länderna du besöker. Kanske räcker att vända när du kommer till Prag.
Färja bör du alltid boka i god tid under semestertider.
Färja bör du alltid boka i god tid under semestertider.
Länderna som är huvudmålet med resan är polen auschwitz samt prag. Blir ca 3 dagar vardera där. Länder som estland lettland kroatien slovenien tyskland och nederländerna blir genomfartsländer.
Helsingfors är förata stoppet där blir det sova innan färjan dagen därpå sen körning till vilnius 1 - 2 dagar sen vidare till katowice 3 dgr sen prag 3 dagar . Sen vidre till ungern balaton sjön möjligtvis 2 dagar där beroende på hur länge jag vill spendera i bratislava.
Sen efter ungern är nästa målet maribor slovenien alternativt graz österrike för att sova 1 natt och i viss mån av otid skippar jag kroatien och kör direkt till graz. Resan hit är huvudmålet med resan och där jag kan plocka mer dagar beroende på hur det känns. Resan från österrike till färjan i danmark vidare till västkusten är oplanerad antingen blir det bara körning och sova eller stopp på vägen.
Så planerat grovt har jag ca 14 dgar spenderat hit och 14 dgar kvar. Och det är då jag tänker kunna lägga fler dar i några av huvudmåls länderna och korta ner hem resan till under en vecka.
Maximalt är väl tanken 4 dagar max att lägga på land men flera blir bara stopp för att sova .
Som sagt är inte förens mitten på juli jag åker så resan är bara grov kalkylerad än sålänge . Det som är förbestämt är sträckörning haparanda - helsingfors sova natten där och ta färjan över till tallinn sen sträckörning till litauen för 2 dagars vila och återhämtning i vilnius innan det bär av till katowice.
Helsingfors är förata stoppet där blir det sova innan färjan dagen därpå sen körning till vilnius 1 - 2 dagar sen vidare till katowice 3 dgr sen prag 3 dagar . Sen vidre till ungern balaton sjön möjligtvis 2 dagar där beroende på hur länge jag vill spendera i bratislava.
Sen efter ungern är nästa målet maribor slovenien alternativt graz österrike för att sova 1 natt och i viss mån av otid skippar jag kroatien och kör direkt till graz. Resan hit är huvudmålet med resan och där jag kan plocka mer dagar beroende på hur det känns. Resan från österrike till färjan i danmark vidare till västkusten är oplanerad antingen blir det bara körning och sova eller stopp på vägen.
Så planerat grovt har jag ca 14 dgar spenderat hit och 14 dgar kvar. Och det är då jag tänker kunna lägga fler dar i några av huvudmåls länderna och korta ner hem resan till under en vecka.
Maximalt är väl tanken 4 dagar max att lägga på land men flera blir bara stopp för att sova .
Som sagt är inte förens mitten på juli jag åker så resan är bara grov kalkylerad än sålänge . Det som är förbestämt är sträckörning haparanda - helsingfors sova natten där och ta färjan över till tallinn sen sträckörning till litauen för 2 dagars vila och återhämtning i vilnius innan det bär av till katowice.
Citerat från Daniel_s:
Länderna som är huvudmålet med resan är polen auschwitz samt prag. Blir ca 3 dagar vardera där. Länder som estland lettland kroatien slovenien tyskland och nederländerna blir genomfartsländer.
Helsingfors är förata stoppet där blir det sova innan färjan dagen därpå sen körning till vilnius 1 - 2 dagar sen vidare till katowice 3 dgr sen prag 3 dagar . Sen vidre till ungern balaton sjön möjligtvis 2 dagar där beroende på hur länge jag vill spendera i bratislava.
Sen efter ungern är nästa målet maribor slovenien alternativt graz österrike för att sova 1 natt och i viss mån av otid skippar jag kroatien och kör direkt till graz. Resan hit är huvudmålet med resan och där jag kan plocka mer dagar beroende på hur det känns. Resan från österrike till färjan i danmark vidare till västkusten är oplanerad antingen blir det bara körning och sova eller stopp på vägen.
Så planerat grovt har jag ca 14 dgar spenderat hit och 14 dgar kvar. Och det är då jag tänker kunna lägga fler dar i några av huvudmåls länderna och korta ner hem resan till under en vecka.
Maximalt är väl tanken 4 dagar max att lägga på land men flera blir bara stopp för att sova .
Som sagt är inte förens mitten på juli jag åker så resan är bara grov kalkylerad än sålänge . Det som är förbestämt är sträckörning haparanda - helsingfors sova natten där och ta färjan över till tallinn sen sträckörning till litauen för 2 dagars vila och återhämtning i vilnius innan det bär av till katowice.
Bra att du inte låst fast dig.Länderna som är huvudmålet med resan är polen auschwitz samt prag. Blir ca 3 dagar vardera där. Länder som estland lettland kroatien slovenien tyskland och nederländerna blir genomfartsländer.
Helsingfors är förata stoppet där blir det sova innan färjan dagen därpå sen körning till vilnius 1 - 2 dagar sen vidare till katowice 3 dgr sen prag 3 dagar . Sen vidre till ungern balaton sjön möjligtvis 2 dagar där beroende på hur länge jag vill spendera i bratislava.
Sen efter ungern är nästa målet maribor slovenien alternativt graz österrike för att sova 1 natt och i viss mån av otid skippar jag kroatien och kör direkt till graz. Resan hit är huvudmålet med resan och där jag kan plocka mer dagar beroende på hur det känns. Resan från österrike till färjan i danmark vidare till västkusten är oplanerad antingen blir det bara körning och sova eller stopp på vägen.
Så planerat grovt har jag ca 14 dgar spenderat hit och 14 dgar kvar. Och det är då jag tänker kunna lägga fler dar i några av huvudmåls länderna och korta ner hem resan till under en vecka.
Maximalt är väl tanken 4 dagar max att lägga på land men flera blir bara stopp för att sova .
Som sagt är inte förens mitten på juli jag åker så resan är bara grov kalkylerad än sålänge . Det som är förbestämt är sträckörning haparanda - helsingfors sova natten där och ta färjan över till tallinn sen sträckörning till litauen för 2 dagars vila och återhämtning i vilnius innan det bär av till katowice.
Tänk bara på att det kan vara knepigt att hitta hotell på turistintensiva platser med kort varsel.
Intressant varför avrådde han dig?
Enda jag tänker på e att man kanske ska undvika köra igenom warsawa på vägen till katowice men annars har ja tänkt lägga lite fler dagar i polen för å senare åka till prag
Enda jag tänker på e att man kanske ska undvika köra igenom warsawa på vägen till katowice men annars har ja tänkt lägga lite fler dagar i polen för å senare åka till prag
Citerat från Daniel_s:
Intressant varför avrådde han dig?
Enda jag tänker på e att man kanske ska undvika köra igenom warsawa på vägen till katowice men annars har ja tänkt lägga lite fler dagar i polen för å senare åka till prag
Han sa att det är så långt från Haparanda ner till Warszawa, inget just speciell händer i Finland est lett litauen , platt tråkigt landskap , inte som Sverige Norge som är varierande. Finland är dyrt sa han men du sover i bilen så ok.
Intressant varför avrådde han dig?
Enda jag tänker på e att man kanske ska undvika köra igenom warsawa på vägen till katowice men annars har ja tänkt lägga lite fler dagar i polen för å senare åka till prag
Startar i boden.
Helsingfors är första etappen blir mest körning för å sova nere vid färjeterminalen å ta estlandsfärjan kl 9 sen bränner ja ner till vilnius för å sova för å köra genom polen så de e väl där resan verkligen startar hade ja tänkt. auschwitz bland annat
Helsingfors är första etappen blir mest körning för å sova nere vid färjeterminalen å ta estlandsfärjan kl 9 sen bränner ja ner till vilnius för å sova för å köra genom polen så de e väl där resan verkligen startar hade ja tänkt. auschwitz bland annat
Vignette till Österrike kan du köpa på ngn mack före gränsen.
Jag hade kanske valt Krakow före Katowice (större stad) . Motorvägen mellan Stettin till Krakow var mkt bra, troligtvis EU-pengar som byggt dessa :). Vissa sträckor är det 140 km/h som gällde. En del av sträckan mellan Katowice och Krakow var betalväg, relativt dyrt vad jag kom ihåg
Jag hade kanske valt Krakow före Katowice (större stad) . Motorvägen mellan Stettin till Krakow var mkt bra, troligtvis EU-pengar som byggt dessa :). Vissa sträckor är det 140 km/h som gällde. En del av sträckan mellan Katowice och Krakow var betalväg, relativt dyrt vad jag kom ihåg
Okej tack för infon.
Har tänkt undvika motorvägar så mycket det går dels för å komma ifrån betalstationer och dels för ja vill kunna puttra i 80 för å hinna se å filma massa :)
Men endel vägar blir nog motorvägar så då lär vignetter behövas.
Visst är det bara tjeckien slovakien ungern österrike och tyskland som kräver vignetter?
Vet du hur det funkar med miljödekalerna?
Har beställt hem grön miljödekal för tyskland med mitt reg nr hos besikta men har läst att österrike även har miljödekal men den verkar vara omöjlig att hitta å säljs inte hos besikta bla. Är det något som är nytt och kanske bara gäller tyngre fordon?
Bör kunna bortse från den va?
Har tänkt undvika motorvägar så mycket det går dels för å komma ifrån betalstationer och dels för ja vill kunna puttra i 80 för å hinna se å filma massa :)
Men endel vägar blir nog motorvägar så då lär vignetter behövas.
Visst är det bara tjeckien slovakien ungern österrike och tyskland som kräver vignetter?
Vet du hur det funkar med miljödekalerna?
Har beställt hem grön miljödekal för tyskland med mitt reg nr hos besikta men har läst att österrike även har miljödekal men den verkar vara omöjlig att hitta å säljs inte hos besikta bla. Är det något som är nytt och kanske bara gäller tyngre fordon?
Bör kunna bortse från den va?
Citerat från Daniel_s:
Okej tack för infon.
Har tänkt undvika motorvägar så mycket det går dels för å komma ifrån betalstationer och dels för ja vill kunna puttra i 80 för å hinna se å filma massa :)
Men endel vägar blir nog motorvägar så då lär vignetter behövas.
Visst är det bara tjeckien slovakien ungern österrike och tyskland som kräver vignetter?
Vet du hur det funkar med miljödekalerna?
Har beställt hem grön miljödekal för tyskland med mitt reg nr hos besikta men har läst att österrike även har miljödekal men den verkar vara omöjlig att hitta å säljs inte hos besikta bla. Är det något som är nytt och kanske bara gäller tyngre fordon?
Bör kunna bortse från den va?
Den har jag nog helt missat vid resorna. Körde ändå till Österrike i mars månad.
Okej tack för infon.
Har tänkt undvika motorvägar så mycket det går dels för å komma ifrån betalstationer och dels för ja vill kunna puttra i 80 för å hinna se å filma massa :)
Men endel vägar blir nog motorvägar så då lär vignetter behövas.
Visst är det bara tjeckien slovakien ungern österrike och tyskland som kräver vignetter?
Vet du hur det funkar med miljödekalerna?
Har beställt hem grön miljödekal för tyskland med mitt reg nr hos besikta men har läst att österrike även har miljödekal men den verkar vara omöjlig att hitta å säljs inte hos besikta bla. Är det något som är nytt och kanske bara gäller tyngre fordon?
Bör kunna bortse från den va?