Aerosvit airlines, finnair, turkish.. till bangkok
Hej Alla!
Aerosvit kan ju erbjuda överlägset billigast flyg till Bangkok men hur är det egentligen att flyga med dom? Har läst både och här på reseguiden. Långa väntetider och lite udda flygtider får man ju räkna med ett lågprisalternativ men hur är säkerheten och servicen? Läste någonstans att de har ett fåtal gamla plan.... Finnair lästa jag att någon rekommenderade. Var in på deras hemsida men det gick inte att boka hemresa i januari ännu. Turkish airlines? Är de bra? Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
Aerosvit kan ju erbjuda överlägset billigast flyg till Bangkok men hur är det egentligen att flyga med dom? Har läst både och här på reseguiden. Långa väntetider och lite udda flygtider får man ju räkna med ett lågprisalternativ men hur är säkerheten och servicen? Läste någonstans att de har ett fåtal gamla plan.... Finnair lästa jag att någon rekommenderade. Var in på deras hemsida men det gick inte att boka hemresa i januari ännu. Turkish airlines? Är de bra? Tacksam för synpunkter och erfarenheter.
Hej, vi åkte med Turkish Airlines till Bangkok förra året och dom var helt OK. Maten var faktiskt riktigt bra. Har för övrigt tidigare åkt med SAS, Lufth, Swiss, KLM, Finnair och Thai och dom är alla OK. Skillnaden mellan dessa bolag är inte stor utan det är mer att man åker med dom som är billigast.
På denna sida kan ni se en bedömning på bolag http://www.airlinequality.com/StarRanking/ranking.htm.
//joakim
På denna sida kan ni se en bedömning på bolag http://www.airlinequality.com/StarRanking/ranking.htm.
//joakim
En nackdel med Thai i alla fall från Arlanda är att dom har så gamla slitna plan. Man har blivit van vid att ha en egen monitor i stolen framför med filmer och lite spel
men på Thai kör dom fortfarande med en gammal TV i taket.
men på Thai kör dom fortfarande med en gammal TV i taket.
Vi åkte med Turkish förra året när vi reste till Thailand mars-april. Vi hade, innan vi bokade, läst massor med recensioner. Det var allt från 'skall aldrig åka med dom igen' till 'perfekt! Skall ALLTID försöka boka med dom när jag reser'. Men, det var dom positiva omdömena som övervägde. Alla var däremot eniga om att dom pratade dålig engelska. Men alltså... hur mycket konverserar man? Dessutom körde dom ett engelskspråkigt band med information när sådan skulle ges, inga språkproblem alltså. Maten, som någon sa, jättebra! Vi blev glatt överraskade och kan tänka oss att åka med dom igen, vartsomhelst, närsomhelst. Rekommenderas.
Tycker att Thai har blivit dåligt. Gamla plan, sunkig inredning. Däremot så är benutrymmet bra i turistklass. Förrut hade de flera besättningar med, nu får de jobba hela flygningen. Servicen är fortfarande bra. Maten är fortfarande ok. Saknade ögonbindel, tandborste, sockor och kam, som man även fick i turistklass. Tråkiga filmer, absolut inga av de nyaste. Man får hoppas att de inte har tummat på säkerheten, men det kändes inte så. Det enda som är bra är att det går direkt till Bangkok, men jag tycker att det är för dyrt för den standarden. Finnair är helt ok. Bra plan, inte de nyaste, men bra ändå.
Om du inte har krav på direktflyg, så tycker jag att du ska kolla t.ex. Lufthansa och Austrian Airlines, de kan ha bra priser på vissa avgångar och där är planen och servicen bra.
Om du inte har krav på direktflyg, så tycker jag att du ska kolla t.ex. Lufthansa och Austrian Airlines, de kan ha bra priser på vissa avgångar och där är planen och servicen bra.
Lite upprepning men kan också reka turkarna, åkte med dem till HKG, nya plan, bra mat, bra service, enda plumpen var väl i Istanbul, lite förvirrat där, de bytte gater och lång väntan (tur man har tillgång till lounge då, kan då reka Priority Pass). Billigt var det också. Medlem i Star Alliance så lite miles fick man ju.
Ingen personlig erfarenhet men har kompisar som åkt med Aerosvit och de har varit nöjda, ja man får ju vad man betalar för men ändå helt nöjda.
Finnarna tycker jag inte om, kanske har nya plan nu men innan harvade de ju omkring med sina gamla MD-11....
Ingen personlig erfarenhet men har kompisar som åkt med Aerosvit och de har varit nöjda, ja man får ju vad man betalar för men ändå helt nöjda.
Finnarna tycker jag inte om, kanske har nya plan nu men innan harvade de ju omkring med sina gamla MD-11....
Ska jag åka reguljärt igen så blir det helt säkert med Turkish. För de var jättebra! Första biljetten jag skulle boka var billigare men med ett litet tillägg på 400.- så blev väntetiden i Istanbul riktigt lagom. 4,5 tim på nervägen o 5 tim på hemvägen. Benen/fötterna behöver promenADERNA under tiden man väntar..
Maten var riktigt bra men lite sen på sträckan Ist-Bkk, jag hann somna.. :( Monitor i stolen framför, bra plats. Hade turen att få tre stolar för mig själv på nervägen :-))
7447.- betalade jag (åkte feb 2009)
Maten var riktigt bra men lite sen på sträckan Ist-Bkk, jag hann somna.. :( Monitor i stolen framför, bra plats. Hade turen att få tre stolar för mig själv på nervägen :-))
7447.- betalade jag (åkte feb 2009)
Hej!
Genom åren har vi hunnit testa div olika flygbolag ner till Bangkok, direkt m Thai samt Fritidsresor (bokade bara stol) samt m mellanlandning m Lufthansa, LTU & nu senast med Turkish Airlines!
Turkish har helt klart varit bäst och framförallt billigast, skiljde en del 1000-lappar mot de flesta andra eftersom det var över jul och nyår, bra service, bra mat, egna skärmar m film, spel, musik mm, dessutom riktigt bekväma säten även i ekonomiklass, dessutom bland de få bolag där allt fortf ingår under långresorna!
2 timmars väntan i Istanbul på båda håll, bra informationspersonal på flygplatsen i Istanbul mm
Kommer helt klart åka med dom igen!
LTU & Fritidsresor står långt ner på skalan över att åka med igen!
Men det är ett nytt Norskt bolag på gång som kommer att flyga direkt Oslo/Sthm-Bangkok, FEEL Air AS, lågprisflyg, än så länge har de inte kommit igång med sina flygningar!
Mari
Genom åren har vi hunnit testa div olika flygbolag ner till Bangkok, direkt m Thai samt Fritidsresor (bokade bara stol) samt m mellanlandning m Lufthansa, LTU & nu senast med Turkish Airlines!
Turkish har helt klart varit bäst och framförallt billigast, skiljde en del 1000-lappar mot de flesta andra eftersom det var över jul och nyår, bra service, bra mat, egna skärmar m film, spel, musik mm, dessutom riktigt bekväma säten även i ekonomiklass, dessutom bland de få bolag där allt fortf ingår under långresorna!
2 timmars väntan i Istanbul på båda håll, bra informationspersonal på flygplatsen i Istanbul mm
Kommer helt klart åka med dom igen!
LTU & Fritidsresor står långt ner på skalan över att åka med igen!
Men det är ett nytt Norskt bolag på gång som kommer att flyga direkt Oslo/Sthm-Bangkok, FEEL Air AS, lågprisflyg, än så länge har de inte kommit igång med sina flygningar!
Mari
Blev lockad att boka med Aerosvit pga priset men fick kalla fötter (det brukar aldrig vara så bra som det verkar). Googlade på dom och läste både bra men också mycket dålig;, få plan, långa väntetider, inställda flyg, arrogant personal, stöld ur bagaget mm. Bokad istället med Turkish - som jag bara hört gott om! Vi åker 14.e dec så det är ett tag kvar.
Jag och min man och två barn reste Aerosvit Airlines till Bangkok den 12 juli-29 juli på vår smekmånad eftersom vi gifte oss den 10 juli 2010.
Och jag vill nu berätta om vilken dålig upplevelse vi hade med Aerosvit Airlines.
Resan började med att det inte serverades något annat drickbart en ljummet vatten, ljummen äpple, morot eller apelsin juice.
Tv apparaterna på planet var trasiga både på ditresan samt hemresan så våra barn fick flyga i först 13,5 h och på hemresan i 15.5 h utan att kunna varken lyssna på musik eller se filmer.
Jag hade tidigt meddelat att jag är extremt nötallergisk samt att vår dotter är laktos intolerant trots detta innehöll maten både nötter samt mjölk…. Och ingen annan mat fanns åt oss!
Vår 5 åriga sons säte (undersätet det man har rumpan på) släppte på resan mellan Ukraina och Bangkok då meddelade flygvärdinnan att passande det inte att sitta där kunde vår son sitta på golvet, kan tillägga att vår son är 5 år och vår dotter är 6 år.
Sen så fick vi endast filt och kudde till barnen, till mig och min man fanns det inga då de var slut.
Personalen förstod knappt engelska och när man bad de om hjälp som t.ex. att få ett glas vatten till barnen så vart de irriterade och väldigt otrevliga.
Sen på resan hem så stod vi still på Bangkoks flygplats ( inne i planet) i över 1 h och man meddelade inte varför vi stod stilla, utan piloten ropade ut på endast Ukrainska och vad han sa har vi ingen aning om då de aldrig berättade på Engelska varför planet stod stilla.
Men det värsta inträffade på Ukrainas flygplats då en kvinna kom och tog våra pass samt pappersbiljett samt flera andra Svenska resenärers pass och biljetter och sa att hon skulle ordna våra boardingpass/ biljetter.
Efter ca 20 min kommer hon ut med familjen Andersson pass samt bagage kvitton, och biljetter, 5 min senare kommer familjen Andersson tillbaka och meddelar oss att de har fått våra biljetter samt bagage kvitto…. Då när vi gick fram till samma kvinna igen så förstod hon inte vad vi menade och det tog lång tid att reda ut detta.
När detta var löst så fick tillslut vi våra pass samt biljetter, då visade det sig att de har spritt ut våra 4 platser över HELA PLANET så de menade på att våra två barn som är 5 år och 6 år gamla skulle flyga hela resan själva…. Kan tillägga att våra barn inte ännu pratar Engelska samt att de klarar inte av att sitta en hel resa själv utan sina föräldrar vid främmande vuxna.
När jag gick tillbaka för att lösa detta men kvinnan som ordnade biljetterna sa hon att vi hade fått de sista platserna på planet så det gick inte att lösa, och passade det inte kunde vi stanna kvar i Ukraina.
Här kan jag säga att mitt tålamod var slut och jag talade om för denna kvinna att hon skulle genast lösa detta med platserna eller hämta sin Manager så Managern kunde lösa detta åt oss.
Då löste kvinnan detta på två minuter…..
Jag kan säga att jag arbetar själv i service och resebranschen sen 12 år tillbaka och både jag, min man och våra två barn har rest runt i hela världen och aldrig någonsin upplevt något liknande!
Detta var den värsta resan vi någonsin har gjort med ett flygbolag och Aerosvit Airlines förstörde en stor del av vår bröllopsresa, samt att hade jag ätit av maten hade sannolikt inte mina två adrenalin sprutor samt mediciner hjälpt utan jag hade kunnat dö då jag genast måste komma in till ett sjukhus ifall jag får i mig nötter.
Jag kommer att avråda varenda människa att flyga med Aerosvit Airlines!
Veronica Härnlund Fält, Sales & Marketing Manager
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Direct ph.: +46 (0)8 506 400 04, Cell: +46 (0)709 388 911
Lilla Nygatan 5, Gamla Stan, 111 28 Stockholm
Och jag vill nu berätta om vilken dålig upplevelse vi hade med Aerosvit Airlines.
Resan började med att det inte serverades något annat drickbart en ljummet vatten, ljummen äpple, morot eller apelsin juice.
Tv apparaterna på planet var trasiga både på ditresan samt hemresan så våra barn fick flyga i först 13,5 h och på hemresan i 15.5 h utan att kunna varken lyssna på musik eller se filmer.
Jag hade tidigt meddelat att jag är extremt nötallergisk samt att vår dotter är laktos intolerant trots detta innehöll maten både nötter samt mjölk…. Och ingen annan mat fanns åt oss!
Vår 5 åriga sons säte (undersätet det man har rumpan på) släppte på resan mellan Ukraina och Bangkok då meddelade flygvärdinnan att passande det inte att sitta där kunde vår son sitta på golvet, kan tillägga att vår son är 5 år och vår dotter är 6 år.
Sen så fick vi endast filt och kudde till barnen, till mig och min man fanns det inga då de var slut.
Personalen förstod knappt engelska och när man bad de om hjälp som t.ex. att få ett glas vatten till barnen så vart de irriterade och väldigt otrevliga.
Sen på resan hem så stod vi still på Bangkoks flygplats ( inne i planet) i över 1 h och man meddelade inte varför vi stod stilla, utan piloten ropade ut på endast Ukrainska och vad han sa har vi ingen aning om då de aldrig berättade på Engelska varför planet stod stilla.
Men det värsta inträffade på Ukrainas flygplats då en kvinna kom och tog våra pass samt pappersbiljett samt flera andra Svenska resenärers pass och biljetter och sa att hon skulle ordna våra boardingpass/ biljetter.
Efter ca 20 min kommer hon ut med familjen Andersson pass samt bagage kvitton, och biljetter, 5 min senare kommer familjen Andersson tillbaka och meddelar oss att de har fått våra biljetter samt bagage kvitto…. Då när vi gick fram till samma kvinna igen så förstod hon inte vad vi menade och det tog lång tid att reda ut detta.
När detta var löst så fick tillslut vi våra pass samt biljetter, då visade det sig att de har spritt ut våra 4 platser över HELA PLANET så de menade på att våra två barn som är 5 år och 6 år gamla skulle flyga hela resan själva…. Kan tillägga att våra barn inte ännu pratar Engelska samt att de klarar inte av att sitta en hel resa själv utan sina föräldrar vid främmande vuxna.
När jag gick tillbaka för att lösa detta men kvinnan som ordnade biljetterna sa hon att vi hade fått de sista platserna på planet så det gick inte att lösa, och passade det inte kunde vi stanna kvar i Ukraina.
Här kan jag säga att mitt tålamod var slut och jag talade om för denna kvinna att hon skulle genast lösa detta med platserna eller hämta sin Manager så Managern kunde lösa detta åt oss.
Då löste kvinnan detta på två minuter…..
Jag kan säga att jag arbetar själv i service och resebranschen sen 12 år tillbaka och både jag, min man och våra två barn har rest runt i hela världen och aldrig någonsin upplevt något liknande!
Detta var den värsta resan vi någonsin har gjort med ett flygbolag och Aerosvit Airlines förstörde en stor del av vår bröllopsresa, samt att hade jag ätit av maten hade sannolikt inte mina två adrenalin sprutor samt mediciner hjälpt utan jag hade kunnat dö då jag genast måste komma in till ett sjukhus ifall jag får i mig nötter.
Jag kommer att avråda varenda människa att flyga med Aerosvit Airlines!
Veronica Härnlund Fält, Sales & Marketing Manager
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Direct ph.: +46 (0)8 506 400 04, Cell: +46 (0)709 388 911
Lilla Nygatan 5, Gamla Stan, 111 28 Stockholm
Det glädjer oss att intresset för Bangkok fortfarande är stort. Vi vill meddela att vi har infört så kallade inflight chefs nu, till Bangkok bl.a. (kock ombord). Servicen gäller i First- och Business Class.
Trevlig resa och lycka till med förberedelserna!
Trevlig resa och lycka till med förberedelserna!
Hej Anette,
mina erfarenheter av Turkish Airlines är grymt bra. Moderna plan, servicenivån bättre än förväntat och riktigt bra mat. Finns det möjlighet att boka Türk Hava Yolları så gör jag det. Absolut. No question.
Skrev några rader om det för ett par år sedan.
http://www.guidebook.se/?p=413
All the best,
:: h ::
mina erfarenheter av Turkish Airlines är grymt bra. Moderna plan, servicenivån bättre än förväntat och riktigt bra mat. Finns det möjlighet att boka Türk Hava Yolları så gör jag det. Absolut. No question.
Skrev några rader om det för ett par år sedan.
http://www.guidebook.se/?p=413
All the best,
:: h ::
Här vill jag skriva om Turkish Airlines, o tyvärr är jag besviken på de :-( Sammanlagt flög vi 2 ggr med TA till Bangkok. Vi är fortfarande jätte nöjda med flygplaner, mat m.m . Men här är min historia. I vintras flög vi fr Stockholm till Bangkok med mellanladning i Istambul Vi inchekning på Arlanda fick vi var sin biljett till Istambul, vi var 2 vuxna 2 barn. Men vi som flyger till Bangkok 2 ggr om året vet redan att vid mellanlandning får man 2 biljetter var.Och det kändes inte Ok att få bara en, men då sa de att det ordnar sig i Ist.
. Ca kl 22 har vi landat i Istambul o skulle byta plan som avgick ca kl 23. Det var rätt så många som skulle byta till Bangkok . Och alla utom vi o 2 familjer till hade biljetter, de som gäller för resan mellan. Istambul o Bangkok o de som vi inte fick på Arlanda. O det betyder att man stor där som en idiot vid transit kontrellen utan biljetter . O är inte ensam om. Det stor minst 150 andra "idioter". Resten var mardröm Vi hade inte fått plats på flyget (fattar inte vi har bokat resan ca 9 mån i förväg) Det kom en turk tog alla våra handlingar pass, resebevis m.m o försvann i flera timmar. O jag behöver inte beskriva situationen 2 trötta barn, 2 trötta vuxna o inte minst JULAFTON.......Han kom tillbaka kl 4 på morg, alltså han var borta 5 TIMMAR. Och vi hade suttit på golvet i 5 tim, i ett främmande land utan pass o biljetter. Till slut så fick vi våra handlingar o biljetter till flyg som avgick på juldagen kl23 ,samt hotell rum o ingen mat .....Men , men till slut så fick vi välja 4 st resechekar värda 500 us doll var eller 250 kontant var. Vi tog gärna 2000 i resechekar, för att vi tänkte resa mer o köpa biljetter istället.
Fortsättning...... Innan midsommar åker vi till Arlanda till TA kontor för att köpa biljetter o delvis betala med resecheckar. Så säger hon att priserna ligger på ca 14. 500 pp. Det verkar kosta lite för mycket. O vi kommer överens att vi avvaktar o att det KAN bli billigare efter sommaren. Förra veckan har jag hittat en resa för 40.000 för 4 per 12 dec-9 jan , o mejla till TA...... o ingen svar, mejla igen får svar . "Jag bokat en resa för 4 per för 56.000 14dec- 17jan "vaaa???Helt fel . För det första priset är fel, för det andra vi kan inte va i Thailand mer än 30 dag, då måste vi skaffa visum. Sen har jag mejlat ett antal gånger , hänvisat till deras hemsidan där jag har hittat billiga resor men ingen svar alls... Så i går har vi bokat en resa med Austrian Air för 34.000..... o nästa vecka ska vi till Arlanda o hämta pengar alltså 1000doll kontant.Hoppas att vi får de... Så ,det var en lycklig slut på en lång historia. Har pratat med en bekant som jobbar på en resebyrå som sagt att det är deras trick, de vill inte betala så enkel är det. Jag läste nyss om Aerosvit , den enda som skiljer sig är att nån kunde prata lite engelska på flygplatsen i Istambul. NO MORE TURKICH SORRY!!!!!!!!!
. Ca kl 22 har vi landat i Istambul o skulle byta plan som avgick ca kl 23. Det var rätt så många som skulle byta till Bangkok . Och alla utom vi o 2 familjer till hade biljetter, de som gäller för resan mellan. Istambul o Bangkok o de som vi inte fick på Arlanda. O det betyder att man stor där som en idiot vid transit kontrellen utan biljetter . O är inte ensam om. Det stor minst 150 andra "idioter". Resten var mardröm Vi hade inte fått plats på flyget (fattar inte vi har bokat resan ca 9 mån i förväg) Det kom en turk tog alla våra handlingar pass, resebevis m.m o försvann i flera timmar. O jag behöver inte beskriva situationen 2 trötta barn, 2 trötta vuxna o inte minst JULAFTON.......Han kom tillbaka kl 4 på morg, alltså han var borta 5 TIMMAR. Och vi hade suttit på golvet i 5 tim, i ett främmande land utan pass o biljetter. Till slut så fick vi våra handlingar o biljetter till flyg som avgick på juldagen kl23 ,samt hotell rum o ingen mat .....Men , men till slut så fick vi välja 4 st resechekar värda 500 us doll var eller 250 kontant var. Vi tog gärna 2000 i resechekar, för att vi tänkte resa mer o köpa biljetter istället.
Fortsättning...... Innan midsommar åker vi till Arlanda till TA kontor för att köpa biljetter o delvis betala med resecheckar. Så säger hon att priserna ligger på ca 14. 500 pp. Det verkar kosta lite för mycket. O vi kommer överens att vi avvaktar o att det KAN bli billigare efter sommaren. Förra veckan har jag hittat en resa för 40.000 för 4 per 12 dec-9 jan , o mejla till TA...... o ingen svar, mejla igen får svar . "Jag bokat en resa för 4 per för 56.000 14dec- 17jan "vaaa???Helt fel . För det första priset är fel, för det andra vi kan inte va i Thailand mer än 30 dag, då måste vi skaffa visum. Sen har jag mejlat ett antal gånger , hänvisat till deras hemsidan där jag har hittat billiga resor men ingen svar alls... Så i går har vi bokat en resa med Austrian Air för 34.000..... o nästa vecka ska vi till Arlanda o hämta pengar alltså 1000doll kontant.Hoppas att vi får de... Så ,det var en lycklig slut på en lång historia. Har pratat med en bekant som jobbar på en resebyrå som sagt att det är deras trick, de vill inte betala så enkel är det. Jag läste nyss om Aerosvit , den enda som skiljer sig är att nån kunde prata lite engelska på flygplatsen i Istambul. NO MORE TURKICH SORRY!!!!!!!!!