Dag för dag: Resealbumet "MiG-29 flygning" av Bejjan888

25 april 2016 - Nizhniy Novgorod, Ryssland
Copyright © Bejjan888™

[För ovanlighetens skull var det här ingen lång resa,] varken i distans eller i antal dagar. En fyra dagars resa Tur & Retur till Nizhny Novgorod (Ryssland) med ett spektakulärt äventyr som väntade på mig där borta. Planering och förberedelser påbörjades för över 8 månader med medicinsk undersökning och ansökan om visum mm. Allt detta med hjälp av Andreas från Space Affairs, som hjälpte till med att ordna och hjälpa till både före, under och efter själva flygningen.

Så äntligen hade dagen för avresa kommit och jag var för en gångs skull klar med packningen i tid, vilket är ovanligt för att vara mig. Men jag planerade i och för sig att bara ha handbagage med mig och slippa krångla med incheckning av baggage, så då har man liksom inte så mycket utrymme att packa för mycket grejer på. Hann till och med ladda ner nya spellistor på mp3-spelaren. Innan jag lämnade hemmet hann jag kolla sisådär en 17 gånger att jag hade alla papper med mig… reseförsäkring, flygbiljetter, tågbiljetter, medicinska papper och övriga resepapper nödvändiga för min resa. Men endast handbagage och handväska var det enkelt att ta cykeln ner till tågstationen. Det var bitande -3°C såhär på morgonen och jag hann bli lagom nerkyld till dess att tåget kom och jag kunde gå ombord. I grannstaden Borlänge blev det tågbyte till SJ’s regionaltåg som döm av min förvåning avgick i tid (!). Men det var ju 2 timmar kvar till Stockholm Arlanda så allt kunde ju hända. Och det var här på tåget som det började pirra lite i magen över att jag var så nära nu att få flyga stridsflygplan… och inte vilket plan som helst, utan en MiG-29!

Gick av tåget på Arlanda och tog rulltrapporna upp till Sky City och passade på att växla till mig lite ryska rubel. Även om alla hotell, transfers, mat, guide mm. var betalt i förväg så är det alltid bra att ha cash med sig för dricks och sånt. Var i god tid, men ställde mig ändå i kön till incheckningen. Kunde allt stå lite grann efter att ha suttit på tåg i 2 ½ timme och snart på flyget i ytterligare 2 timmar. När personalen till incheckningsdiskarna till slut kom på plats, blev jag positivt överraskad av att det var svensk personal. Hade förväntat mig rysk personal då jag skulle flyga med Aeroflot. Fick mina boardingkort (med fönsterplats såklart) och passerade enkelt och smidigt säkerhetskontrollen, trots att jag hade en pösig luvtröja på mig blev jag inte extra kollad. Just den tröjan har jag tidigare varit tvungen att ta av och röntga när jag passerat säkerhetskontrollen, men inte idag då. Köpte en enklare Caesar Sallad Wrap för hutlösa 83 spänn (!). Men man har ju inte så många alternativ på en flygplats.

Direktflyget till Moskva skulle bli 15 minuter försenat enligt informationstavlan, vilket var okej bara det inte blev mer så. Då Ryssland inte tillhör EU tillkom en extra passkontroll innan jag kunde sitta ner vid gaten. Den svenska personalen från incheckningen kom så småningom till gaten och lät oss passagerare gå ombord på planet. Men väl på planet så var det rysk kabinpersonal i stiliga uniformer. Den ryska kabinpersonalen pratade dock mycket bra engelska så det var inget att vara orolig över. När boardingen var klar var planet lite mer än halvfullt med passagerare, och de två sätena bredvid mig var tomma. Under den drygt 2 timmar långa flygningen till Moskva serverades det en rejäl smörgås med valfri dryck och våtservett samt tandpetare (!). Blev riktigt imponerad. Landade på Sheremetyevo International Airport (SVO) strax före kl. 16.00. Det gick lätt att hitta på flygplatsen eftersom alla nödvändiga skyltar som textas på ryska (med kyrilliska bokstäver) också står på engelska med latinska bokstäver. Jag har dock läst lite ryska för några år sedan och fortfarande kommer ihåg det kyrilliska alfabetet och dess uttal, så för att fördriva tiden innan nästa flyg till Nizhny Novgorod gick jag runt och läste på olika skyltar. Så med lite kunskap om det kyrilliska alfabetet går många ord går att förstå och är lika som i engelskan och svenska.

Passkontrollanten i båset på Sheremetyevo International Airport var måttligt intresserad av sitt arbete men kontrollerade mitt pass och gav mig turistkortet som ska återlämnas till passkontrollen vid resan ut ur Ryssland. Att söka visum till Ryssland kräver en del förberedelser med papper hit och dit, men det var inte så krångligt som jag först trodde. Men man får vara beredd på att det kostar en del (1500 SEK).

Planet mot Nizhny Novgorod var heller inte fullsatt när boardingen var klar. Flygtiden var drygt 45 minuter och trots den korta distansen bjöd Aeroflot på både dryck och en rejäl smörgås – det kallar jag service eftersom många flygbolag knappt skulle bjuda på vatten på en sådan kort flygning. Planet landade på Nizhny Novgorod International Airport strax innan kl. 20.00. Eftersom jag inte checkat in någon väska var det bara att gå vidare till mötesplatsen där min transfer till hotellet väntade. Transfern till hotellet var beräknad att ta en halvtimme men på grund av vägarbeten längs vägen tog det drygt 1 timme. Vid ankomst till Hotel Alexandrovsky Garden var det bara att checka in och gå till middagen som väntade i hotellets restaurang. Senare på kvällen var det inte helt lätt att somna eftersom man var så exalterad inför morgondagen.
26 april 2016 - Nizhniy Novgorod, Ryssland
Copyright © Bejjan888™

[Och så var dagen här, dagen med stort D.] Blev inte många timmars sömn under natten, men gick upp och kände mig ändå pigg och fräsch med adrenalinet påslaget. En liten frukost intogs (var inte värt att äta för mycket ifall man blev flygsjuk) och sen var det dags att möta upp min guide och tolk Irina i hotellreceptionen kl. 08.00 för transfer till Sokol Airbase. Det var enkelt att hitta Irina i hotellets reception (då hon höll i en skylt med en MiG-29) och hon gav ett lugnt, varmt och professionellt intryck. Med en mycket bra engelska och kort presentation av sig själv, anslöt vi oss till föraren Sergei som började köra oss till flygbasen. Den dryga 30 minuter långa transfern kändes ändå som en evighet innan vi kom fram till själva basen. Längs vägen berättade Irina om vad som kommer hända och hur saker och ting kommer gå till under dagen. För att ens få sätta sin fot inne på flygbasen krävs minst 2 månader av pappersarbete och ansökan måste därför göras i god tid.

Sokol – Nizhny Novgorod construction plant – byggdes år 1932 och är idag ett av de ledande företagen inom flygindustrin i Ryssland. Redan från start har flygplan massproducerats här och över 40 000 plan har lämnat fabriken. Men det var först 1949 som samarbetet mellan Sokolfabriken och Mikojan tog fart och det första jetplanet MiG-15 började massproduceras och exporteras. Fortsatt samarbete ledde till produktion av jetplanet MiG-17 innan det första överljudsplanet – MiG-21 – producerades vilket banade ny väg för stridsflygplan världen över. Vid tillverkningen av MiG-25 genomgick Sokolfabriken en teknisk revolution och blev snabbt en av de mest högteknologiska tillverkarna inom flygindustrin.
MiG-29, även känd som Russian Beauty, är ett av ryska flygvapnets mest framstående stridsflygplan som klassas som ett 4:e generationens stridsflygplan. Det var under tidigt 1980-tal som MiG-29 designades som ett kraftfullt och imponerande stridsflygplan med överlägsenhet vad gällde jakt och attack med missiler. MiG-29 är ett av det mest kända och avancerade stridsflygplanen i världen och dess feminina form har gjort den omtyckt inte bara hos män utan också kvinnor. MiG-29, även kallat Fulcrum, tillverkas i olika modeller och flygs i över 25 olika länder där planet ofta tjänstgör som ett lätt frontlinjeplan inom de olika ländernas flygvapen.

Vid grinden till flygbasen möttes vi upp av en representant från flygbasen. Säkerheten var hög och flera säkerhetskontroller av både bilar, passagerare och pass skedde innan vi ens kommit fram till sista byggnaden där medicinsk kontroll, klädombyte och möte med piloten skulle ske. Innan jag ens hunnit ut ur bilen fanns stillbildsfotograf samt ytterligare en fotograf som filmade allting på plats för att börja fota och filma. Sedan togs jag emot av personal som dels hjälpt till att boka min flygning men också den läkare som kontrollerade blodtryck och puls innan flygningen, samt kanske den viktigaste av alla – piloten. Dagen till ära var Andrew Pechenkin utsedd min pilot, en av tre testpiloter på Sokol Airbase som är godkända att flyga civilpersoner i MiG-29UB. Nog för att man lägger sitt liv i piloters händer varje gång man flyger kommersiellt, men det blir lite mer personligt och intimt när man får skaka hand och prata med piloten som ska utföra diverse konster i luften. Andrew gav ett lugnt och stabilt intryck och det kändes rätt från första stund.

Efter en kort genomgång av diverse avancerade flygkonster fick jag berätta vad jag ville ha ut av själva flygningen. ”Jag vill prova på mycket som möjligt” svarade jag. Jag menar, har man betalat för sig så varför inte? ;) Sedan kom första överraskningen för dagen. Andrew räckte över en blå flygdress som jag dels skulle ha på mig under flygningen men också att det var en gåva till mig på min födelsedag som jag sedan skulle få ta med mig hem. Och detta var bara den första av en rad födelsedagspresenter som jag fick under dagen. Kort därpå var det dags att svida om till mer passande kläder. Brandsäkra underkläder och därefter G-dräkten som kunde liknas vid en kroppskorsett med slangar i. Inte nog med att den var smal i passformen, den skulle snöras ihop tight om både ben och armar och överkropp för bästa passform och funktion. När G-dräkten satt som ett korvskinn på kroppen var det bara att hoppa i nästa dress, den blåa flygdressen. Sen var det kängor på och dags för transfer till uppställningsplatsen för MiG-planet.

http://www.reseguiden.se/bilder/515811

Tillsammans med fotografen, videomannen, Irina, Andrew och några till begav vi oss ut till plattan där MiG-planet väntade. På plats genomförde Andrew en visuell inspektion av planet där grundläggande saker som att kontrollera att planet inte lutar (pga dåligt tryck alternativt punktering i något av däcken), att bultarna är i låsta positioner, luftintag, turbojetmotorer, landningsställ, vingar mm. mm. är okej. Därefter var det dags att klättra upp för stegen och inta sätet i cockpit. En serviceman följde med upp för stegen och hjälpte till att spänna fast mig med alla remmar och spännen till fallskärm och katapultstol. Instrumentpanelen i bakre sätet, där jag satt, var utrustad med mätare för det mesta; hastighet, höjd, G-kraft, gyroskop, syrgas mm. mm. Andrew klättrade upp för stegen och gick igenom de flesta mätarna, hur jag använde kommunikationsknappen för att kommunicera med honom under själva flygningen och vilka knappar som inte fick röras. Och kanske viktigast av allt: handtaget för katapultstolen fanns in case of.

http://www.reseguiden.se/bilder/515812

På med hjälmen och efter att G-dräkten kopplats in och syrgasen till syrgasmasken slagits på, var det bara att ge tummen upp och vänta på att Andrew intagit positionen i pilotsätet. Ljudet av de två RD-33 turbojetmotorerna som startades upp ljöd som musik i mina öron och Andrew började kontrollen av viktiga system såsom stabilisator, höjdroder och vingarnas klaffar mm. För andrepiloten finns dubbelkommando med control column och pedaler (lika som förste piloten) eftersom MiG-29 UB är ett tvåsitsigt stridsflygplan för att förbereda och träna MiG-29-piloter.
Efter att huven sänkts ner och var i låst läge började Andrew taxa ut till runway för start. När planet stod i startposition och vi fått klartecken från kontrolltornet för takeoff var det liksom bara att hänga med ;)

Här slutar jag skriva för en stund och låter alla bilder beskriva istället.


http://www.reseguiden.se/bilder/515813
http://www.reseguiden.se/bilder/515814
http://www.reseguiden.se/bilder/515815
http://www.reseguiden.se/bilder/515816
http://www.reseguiden.se/bilder/515817
http://www.reseguiden.se/bilder/515818
http://www.reseguiden.se/bilder/515819
http://www.reseguiden.se/bilder/515820
http://www.reseguiden.se/bilder/515821
http://www.reseguiden.se/bilder/515833
http://www.reseguiden.se/bilder/515834
http://www.reseguiden.se/bilder/515835
http://www.reseguiden.se/bilder/515836
http://www.reseguiden.se/bilder/515837
http://www.reseguiden.se/bilder/515838

När planet landade på runway igen efter alla flygkonster (diverse olika rollar, looping, inverterad flygning, hammer mm.) så mådde man ju inte så där tipp topp direkt men det var först på slutet av flygningen som jag kände att hjärnan tappade orienteringen och därefter kom illamåendet som ett brev på posten. Men jag tog mig ur planet på egna ben och kände mig otroligt glad och stolt när Andrew kom och berättade att jag just varit med om ända upp till 7.0 G-krafter. Lilla jag, liksom?
Väl tillbaka i kontrollbyggnaden så kändes det bra att få lägga sig ner på en brits och bara låta hjärnan varva ner och inse att jag var tillbaka på jorden. Därefter var det en avslutande ceremoni med utdelning av diplom och tack från pilot och teamet bakom hela upplevelsen. Eftersom det var min födelsedag fick jag även en stor bukett rosor samt ta emot gratulationer och fler presenter än de jag redan fått. Men det slutade inte där, nej, nej. Väl tillbaka på hotellrummet hade hotellchefen sänt upp både fruktkorg och vin på rummet samt ett litet brev. Det här är helt klart den bästa upplevelsen och födelsedagen i mitt liv och att i efterhand få se alla foton och videofilmer från denna dag gör att man återupplever flygturen gång, på gång.

Det är svårt att få någon uppfattning om hur många personer som faktiskt är involverade i en sådan här upplevelse. Självklart har ju piloten en nyckelroll, men det är många personer som man aldrig får se, men som är jätteviktiga; brandmän, teknisk personal och personer som jobbar med säkerhet, radiokommunikation i flygkontrolltornet mm, mm. Utan de skulle det aldrig gå att genomföra.

Och många som frågat mig om priset för en sådan här upplevelse har blivit chockade över att höra vad det kostar. Men vad tror ni det kostar att tanka upp en sådan maskin? Det är inte gratis. MiG-29 är i och för sig designad för unik manövrerbarhet och höga hastigheter och speciellt överlägsen på kortdistansstrider, men det krävdes ändå över 3000 liter jetbränsle för min lilla flygning.
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
26 april 2016 - Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod Oblast, Russia
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
27 april 2016 - Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod Oblast, Russia
  1. 1
  2. 2
  3. Nästa