De senaste åren har det blivit allt mer populärt att cykla, samtidigt har också intresset för att cykla i fjäll ökat. Rallarvegen bjuder på storslagen norsk fjällnatur, från östlands- och kalfjäll till västlandsnatur med forsar. Årligen trampar cirka 30.000 cyklister de 82 kilometrarna över Hardangervidda från Haugastöl till Flåm.
Rallarvegen byggdes i samband med Bergensbanen
År 1894 beslutade Stortinget att det skulle byggas en järnvägsförbindelse över högfjället till västlandet och Bergen, den så kallade Bergensbanen. Ett omfattande arbete inleddes och för att kunna få fram utrustning och material skapades en väg vid sidan av järnvägsspåret. I början av 1900-talet arbetade cirka 2400 män, så kallade ”rallar” med att bygga Bergensbanen och hundratals hästtransporter gick över högfjället. Detta blev Rallarvegen. I november 1909 stod Bergensbanen klar.
Haugastöl – Finse, 28 kilometer
Rallarvegen startar vid Haugastöl, 1000 meter över havet. Här stannar tåget mellan Oslo och Bergen. Vid Haugastöl finns cykeluthyrning och olika cykelpaket som inkluderar hyra av cykel, boende samt tågbiljetter. Om man inte vill cykla den första sträckan som går uppför till Finse, finns det möjlighet att hoppa på tåget.
Vi parkerar bilen vid Haugastöl klockan fem. Det är redan fullt med bilar denna eftermiddag. De flesta gör sig startklara, precis som vi. Alla vi pratar med verkar ha samma mål innan mörkrets infall, nämligen Finse. Finse station ligger 28 kilometer från Haugastöl och är den tågstationen som är högst belägen på fjället, 1222 meter över havet. Vägen till Finse är fin, men stiger 222 meter. Framme vid Finse finns ett hotell Finse 1222 samt Finsehytta som drivs av norska turistföreningen. För att säkra sovplatser är det nödvändigt att boka boende i förväg. Vi hade valt att ta med tält och passerar därför Finse ytterligare några kilometer innan vi slår läger för natten.
Finse – Vatnahalsen, 38 kilometer
Ny dag, nya utmaningar och ny fantastisk natur! Från Finse fortsätter klättringen upp till Rallarvegens högsta punkt Fagervatn, 1310 meter över havet. Vägen till toppen är bitvis mer krävande och lite svårcyklad. Vid Fagervatn vakthus finns Rallarvegsmuseet och här drivs också ett café under sommartid. Efter Fagervatn bär det av nedför. Långa, branta och även teknikmässigt krävande backar. Nu lämnar vi kalfjällsnaturen och rullar ner mot västlandsnatur. Vägen kantas med forsar, kristallklart vatten och från fjällen stupar vattenfallen ner i dalen. Det är svårt att med ord beskriva det ögonen ser och vad kroppen upplever. Från cykeln kommer naturen så nära inpå och ger mycket mer än enbart ett visuellt intryck. Här passar vi på att ta många småpauser bara för att njuta, äta choklad och lyssna till forsarnas brus och dån.
Framme vid Vatnahalsen stannar vi till vid Högfjällshotellet som välkomnar cyklister till både övernattning eller bara för ett stopp med mat och dryck. Här äter vi våffellunch och sonen får leka vid hotellets vackert belägna lekplats. Vid Vatnahalsen högfjällshotell stannar Flåmsbana, som är Norge vackraste och mest spektakulära tågbana. I år (2014) kårade Lonely Planet Flåmbana till just ”Världens vackraste tågresa”. Flåmbana går mellan fjällstationen Myrdal på Hardangervidda, ned till havsnivå och Flåm vid Sognefjorden. Det är en höjdskillnad på 865 meter, vilket gör Flåmbana till en av den brantaste järnvägarna på vanligt spår. Tågresan tar dig förbi lodräta fjällväggar, vattenfall, forsar och ett 20-tal tunnlar. Nära 400.000 turister tar denna tågresa varje sommar.
Vatnahalsen – Flåm, 17 kilometer
Med en brant serpentinbacke på 21 vassa och snäva svängar lämnar Rallarvegen Hardangervidda och fortsätter ner i dalen mot Flåm och Sognefjorden. Här är det viktigt att ta det ytterst försiktigt. Lösgrus och brist på räcke välkomnar inga misstag. Kontrollera gärna bromsarna! Väl nere i dalen är det bara 13 kilometer kvar till Flåm. Här rullar det lätt utför och går fort. Dalgången kantas med fjällväggar, ljudet från Flåmbanan samt grönt klart forsvatten. Nu är vi snart framme!
Flåm – Haugastöl, tågresan tillbaka
Rallarvegen slutar nere på Flåm tågstation. Här finns butiker, restauranger, pubar, turistcenter, hotell, camping, cafè med mera. För att komma tillbaka till Haugastöl måste man först åka Flåmbana tillbaka upp på Hardangervidda, till Myrdal station, som binder samman Flåmbana med Bergensbanen. Vid Myrdal byter man tåg och inväntar NSB mellan Bergen och Oslo. En fantastisk fjälltur avslutas med Norge vackraste tågresa samt tågresan tillbaka över Hardangervidda, där man bara några timmar tidigare cyklat!
Att cykla med barn
Rallarvegen rekommenderas inte för småbarn då distansen är lång med rejäl stigning och branta backar, stup och ojämnt/stenigt underlag. Vi planerade ändå att ta med vår son på fyra år. Med en cykelkärra efter mannens cykel och med tandemstång för att kunna bogsera och dra sonen efter min cykel, begav vi oss. Turen gick fantastiskt bra! På den totala sträckan cyklade han cirka en och en halv mil själv, satt i kärran cirka fyra mil samt blev bogserad i cirka tre mil. Vägen är inte jämn, så vi fick hela tiden vidta extra aktsamhet, då det skumpade mycket med kärran samt behövde parera för större stenar och hålor i vägen.
Vill du också uppleva vårt fantasiska grannland?
Här är alla resor till Norge:
- Hotell i Norge
- Flyg till Norge
- Ta del av spännande erbjudanden i Norge
- Fler resor för dig som är aktiv
Flygbiljetter till Norge