Publicerad 29 juni 2013

Det är förmodligen flera av er som upplevt flygförseningar, borttappat bagage eller överbokade flyg. De här sakerna är inget man vill vara med om, men om man vet vart man ska vända sig och hur man ska göra om det ändå skulle hända, så går allting mycket smidigare. Här guidar vi dig till rätt hjälp.

Flygförseningar eller inställda flyg

Om flygbolaget nekar dig att gå ombord, om flyget är överbokat eller inställt har du följande rättigheter:
– boka om resan till din slutdestination
– få pengarna tillbaka och eventuellt gratis resa tillbaka till din ursprungsplats
Du kan också ha rätt till ersättning, men bara om du informerades senare än två veckor före planerad avgång. Flygbolaget måste kunna visa att du har informerats om det inställda flyget.

Skulle ditt flyg vara försenat i mer än tre timmar har du också rätt att få ersättning. Väljer du att ta emot de pengarna har flygbolaget inte längre någon skyldighet att hjälpa dig med till exempel ombokning. I vissa fall kan du även bli erbjuden mat, dryck, hotell och möjlighet att ringa nödvändiga samtal. Beroende på hur lång flygningen är kan du även få ekonomisk ersättning, allt från 250 till 600 euro. Skulle problemen bero på extraordinära omständigheter som dåligt väder får man tyvärr ingen ersättning, men ofta hjälp med att boka om.
Läs mer om dina rättigheter

Du kan begära ersättning från flera olika aktörer

Om du har en hemförsäkring är ett bra tips att anmäla din flygförsening även till dem. Du kan få ersättning om ditt flyg vid utresan blir försenat med 6, 8 eller 12 timmar. Ersättningen kan variera mellan 500 - 6000 kronor beroende på vilket hemförsäkringsbolag du har och hur omfattande förseningen är. Betalade du resan med kort - anmäl förseningen även till dem. Notera att du har rätt att begära ersättning från flera håll. Eftersom det handlar om schablonersättningar kan det sammanlagt röra sig om relativt stora summor. Din kompensation kan till och med bli högre än dina kostnader för flygbiljetten.
Läs mer här

EU:s rättigheter för flygpassagerare

Som flygresenär i Europa har du ett särskilt skydd enligt EU-förordning. Det innebär att du som resenär har rätt till ersättning om ditt flyg blir försenat med mer än 3 timmar eller inställt. Alla rättigheter och skyldigheter finns sammanställda på EU’s sida ”Ditt Europa”.
Tänk på att alltid kontakta det aktuella flygbolaget på plats och dokumentera alla dina extrakostnader för eventuella framtida behov av bevis.
Resor från Storbritannien till ett EU-land
Sedan den 1 januari 2021 gäller inte EU:s rättigheter för flygpassagerare från Storbritannien till EU med ett brittiskt flygbolag eller ett flygbolag från ett annat land utanför EU. EU-reglerna fortsätter dock att gälla om du flyger från Storbritannien till EU med ett flygbolag baserat i EU, utom om du redan har fått ersättning eller förmåner enligt brittisk lagstiftning.

Problem med bagage

Skulle ditt bagage skadas, försvinna eller försenas kan du få ersättning från flygbolaget på upp till 1300 euro. Det gäller dock inte ifall skadan skulle bero på att något inne i väskan till exempel gått sönder och förstört kläderna. Skulle din väska saknas, glöm inte att anmäla detta direkt på plats. Du måste lämna in din anmälan om skada inom 7 dagar efter att du fått bagaget. För att vara på den säkra sidan rekommenderas alltid att teckna en privat reseförsäkring som täcker bagaget. Tänk också på att packa värdesaker som till exempel kamera och dator i handbagaget. Om du vill klaga på försenat bagage har du 21 dagar på dig att reklamera.
Läs mer om ersättning vid bagageproblem

Här kan du läsa mer om vad som gäller vid:
bussförseningar
tågförseningar
båtförseningar

Mer hjälp kring rättigheter vid inställt flyg

Eu har skapat en sajt med hjälp och råd för dig som är EU-medborgare "Ditt Europa" som bland annat informerar dig om dina rättigheter vid resa.

Du kan även läsa mer på Konsumentverkets sida "Halllå konsument" där du även kan räkna ut vad du kan kräva och skicka kravet till flygbolaget genom deras flygkalkylator.