Fredag 21 September 2007
Resealbum: Route 66
New York Sep,21,2007
This is too much!
Fullt program dag och natt.
Mer blogg och bilder nar jag hunnit hamta andan.
Har ar det latt att ta sig fram, subway och bussar fungerar perfekt. Taxi billigt.
Skargardsbon har ocksa hunnit med att aka mellan oarna.
Mama Mia redan sett. Den ar den popularaste har.
Sirloin Steaks stora och blodiga! Har finns inte sa manga overviktiga. Kan bero pa mycket sallad och gront till maten.
This is too much!
Fullt program dag och natt.
Mer blogg och bilder nar jag hunnit hamta andan.
Har ar det latt att ta sig fram, subway och bussar fungerar perfekt. Taxi billigt.
Skargardsbon har ocksa hunnit med att aka mellan oarna.
Mama Mia redan sett. Den ar den popularaste har.
Sirloin Steaks stora och blodiga! Har finns inte sa manga overviktiga. Kan bero pa mycket sallad och gront till maten.
Söndag 16 September 2007
Resealbum: Route 66
Framme nu i LA efter hela gamla klassiska Route 66.
Det blev totalt 2600 miles fran Chicago till LA.
Avstickaren till Grand Canyon var inte helt fel. Imponerande aven om Painted desert var en ny upplevelse.
Las Vegas kunde den nya strackningen hoppat over.
13 poang av toltalt 10 mojliga for smakloshet.
Tar det lugnt nu i LA ett par dagar.
Fortsatter sedan till New York.
Lite fort tajt nu att hinna blogga mera. Det far bli efter New York.
Da ockso med en del av alla bilder.
Det blev totalt 2600 miles fran Chicago till LA.
Avstickaren till Grand Canyon var inte helt fel. Imponerande aven om Painted desert var en ny upplevelse.
Las Vegas kunde den nya strackningen hoppat over.
13 poang av toltalt 10 mojliga for smakloshet.
Tar det lugnt nu i LA ett par dagar.
Fortsatter sedan till New York.
Lite fort tajt nu att hinna blogga mera. Det far bli efter New York.
Da ockso med en del av alla bilder.
Fredag 7 September 2007
Resealbum: Route 66
Chicago i mandags, kande mig ganska mor efter drygt 9 h pa flyget och en tidsskillabd pa 7 h.
Hamtade ut bilen hos Alamo pa O'Hara.
Fick battre an bokat. En Cheva Impala LT med all automatik.
Tander ljuset sjalv nar det morknar och satter pa torkarna om det borjar regna. Och det har det gjort ibland.
Jag behover bara vrida pa ratten.
Kunde vila ut forsta natten pa gamla klassiska Hilton Chicago. Ett av de forsta Hiltonhotellen..
Blev bara en liten kvallspromenad ner till Lake Michigan for att se pa batlivet.
Nasta dag till Springfield, Illinois och en kort blick pa Abraham Lincolns fodelsehus.
Tredje dagen ner till St. Louis i Missouri och en kort hjulangartur pa Mississippi River.
Hann ocksa upp i den enorma stalbagen vid Mississippistranden, Gateway Arch. USA:s hogsta monument till minne av alla som drog vasterut. En del av dem pa Route 66.
Sedan 215 M (344 km) till nasta Springfield i Missouri. Bitvis pa gamla Route 66, bitvis pa Freeways.
Vi har haft tur. Sedan vi lamnat Chicago har dar varit stora oversvammningar.
I Springfiel vacktes alla av en tornadovarning kl 3 pa natten.
Tva timmar senare ny vackning - varningen atertogs. Daremot en praktfull thunderstrom.
Nar vi lamnat St. Louis drabbades ocksa den staden.
Toppenvader ner till Ocklhoma City nar man sitter i en bil med AC. Utanfor upp till 100F.
Innan Oklahoma blev det en kort svang in i Kansas for att folja 66-an.
Nu i kvall i Amarillo, Texas. (Har precis varit ute och atit en enorm Texasbeef).
Vagen hit var ett mote med den amerikanska landsvagen; oppna vidder, dammiga smastader och en autentisk kansla av hur USA sag ut nar 66:an var forbindelsen vasterut.
Tom. i kvall har vi kort 1.118 miles av hela strackan som jag beraknat till 2530 M.
Hur latt som halst att kora har.
Alla har minst tva-trebilar, sa bilen ar ingen statussymbol som man maste visa musklerna med.
Har man svart att hitta ar det inga bakom som hanger sig pa hornet.
I morgon in i New Mexico. Vaderrapporten utlovade thunderstorms i morgon. Men de ar oftast ganska korta. Dock svart att halla nagon hastighet pa vagen da man knappt ser lange an motorhuven.
Tornadovarningar kommer ibland, men som tur har hurricans gatt ut over Atanlen.
Om en vecka skall vi vara framme i L.A. efter att kort igenom de tva aterstande staterna av totalt atta. Arizona och California. Blir kvar dar en vecka.
Hoppas hinna skicka ny reseraport darifran eller fran Las Vegas. Stannar tva dagar dar. Maste forstarka reskassan!
Hitintills har alla hotel haft tradlost bredband om man haft Laptopen med. Nu far man leta upp en ledig PC.
Konklusions: Route 66 haller inte for sitt rykte - den overtraffar det!
10-09-07
Lamnat New Mexico idag. Passerat gransen till Arizona.
Fortfarande samma okenliknande bad lands.
Hittade iaf en nationalpark med Petrified Forest som legat vid ekvatorn for 250 milljoner ar sedan och foljt med kontinentalplattornas rorelse och hamnat har.
Blir otrogen 66-an i morgon. Gor en avstickare till Grand Canyon
Har hela dagen pa mig dar. Bokat ett hotell sedan bara 4 miles fran Parkexit.
Sedan blir det langre dagen efter. 450 sv. km till Las Vegas.
Aterkommer darifran.
Hamtade ut bilen hos Alamo pa O'Hara.
Fick battre an bokat. En Cheva Impala LT med all automatik.
Tander ljuset sjalv nar det morknar och satter pa torkarna om det borjar regna. Och det har det gjort ibland.
Jag behover bara vrida pa ratten.
Kunde vila ut forsta natten pa gamla klassiska Hilton Chicago. Ett av de forsta Hiltonhotellen..
Blev bara en liten kvallspromenad ner till Lake Michigan for att se pa batlivet.
Nasta dag till Springfield, Illinois och en kort blick pa Abraham Lincolns fodelsehus.
Tredje dagen ner till St. Louis i Missouri och en kort hjulangartur pa Mississippi River.
Hann ocksa upp i den enorma stalbagen vid Mississippistranden, Gateway Arch. USA:s hogsta monument till minne av alla som drog vasterut. En del av dem pa Route 66.
Sedan 215 M (344 km) till nasta Springfield i Missouri. Bitvis pa gamla Route 66, bitvis pa Freeways.
Vi har haft tur. Sedan vi lamnat Chicago har dar varit stora oversvammningar.
I Springfiel vacktes alla av en tornadovarning kl 3 pa natten.
Tva timmar senare ny vackning - varningen atertogs. Daremot en praktfull thunderstrom.
Nar vi lamnat St. Louis drabbades ocksa den staden.
Toppenvader ner till Ocklhoma City nar man sitter i en bil med AC. Utanfor upp till 100F.
Innan Oklahoma blev det en kort svang in i Kansas for att folja 66-an.
Nu i kvall i Amarillo, Texas. (Har precis varit ute och atit en enorm Texasbeef).
Vagen hit var ett mote med den amerikanska landsvagen; oppna vidder, dammiga smastader och en autentisk kansla av hur USA sag ut nar 66:an var forbindelsen vasterut.
Tom. i kvall har vi kort 1.118 miles av hela strackan som jag beraknat till 2530 M.
Hur latt som halst att kora har.
Alla har minst tva-trebilar, sa bilen ar ingen statussymbol som man maste visa musklerna med.
Har man svart att hitta ar det inga bakom som hanger sig pa hornet.
I morgon in i New Mexico. Vaderrapporten utlovade thunderstorms i morgon. Men de ar oftast ganska korta. Dock svart att halla nagon hastighet pa vagen da man knappt ser lange an motorhuven.
Tornadovarningar kommer ibland, men som tur har hurricans gatt ut over Atanlen.
Om en vecka skall vi vara framme i L.A. efter att kort igenom de tva aterstande staterna av totalt atta. Arizona och California. Blir kvar dar en vecka.
Hoppas hinna skicka ny reseraport darifran eller fran Las Vegas. Stannar tva dagar dar. Maste forstarka reskassan!
Hitintills har alla hotel haft tradlost bredband om man haft Laptopen med. Nu far man leta upp en ledig PC.
Konklusions: Route 66 haller inte for sitt rykte - den overtraffar det!
10-09-07
Lamnat New Mexico idag. Passerat gransen till Arizona.
Fortfarande samma okenliknande bad lands.
Hittade iaf en nationalpark med Petrified Forest som legat vid ekvatorn for 250 milljoner ar sedan och foljt med kontinentalplattornas rorelse och hamnat har.
Blir otrogen 66-an i morgon. Gor en avstickare till Grand Canyon
Har hela dagen pa mig dar. Bokat ett hotell sedan bara 4 miles fran Parkexit.
Sedan blir det langre dagen efter. 450 sv. km till Las Vegas.
Aterkommer darifran.
Söndag 26 Augusti 2007
Resealbum: Route 66
kallade John Steinbeck den för i sin bok Grapes of Wrath.
I verkligheten heter den
Om tolv timmar, söndag 2:a, är det "Go to gate". Hoppas jag.
Internetincheckade idag och såg att jag fått de utlovade seatarna.
Det har strejkmullrats på SAS i vanlig ordning. Denna gång mekaniker och lastare. Inga varsel ännu lagda.
Senast var det till Dublin i juni. Köpte då också tickets med Ryanair.
SAS kom igång precis. Så nu har jag biljetter till Dublin med Ryanair tillgodo. Men tid finns nog inte för mig nu.
Så i morgon em (lokal tid) står jag på O´Hara Int´l. Chicago efter en direktflight från ARN på 9h.
Letar efter min biluthyrare Alamo. Med väl funnen bil är det sedan bara 18 miles in till Chicago Hilton på Michigan Ave.
Att jag valt det hotellet beror på adressen, Michigan Ave.
Nästa morgon behöver jag "bara" köra 5 block upp till Adams St. I det hörnet startar enl. gammal hävd Route 66.
Då är det bara att ställa växelväljaren i läge D.
Sedan blir det nästan rakt söderut för att andra dagen kanske vara framme i St. Louis. En tur med hjulångare på Mississippi är inte helt fel. Och MUSIK förstås!
Sedan blir det österut hela tiden genom åtta stater.
Amarillo i Texas och andra mindre platser med autentisk känsla av hur Route 66 då var "Mother Road of America.
Blir nog ganska varmt genom Arizona och New Mexico. AC i bil och på hotell är ett krav.
Har kollat temp idag. Minst 100°F.
Där väntar Santa Fee med indiansk marknad och Pueblo-arkitektur.
Två avstickare från 66:an får det nog bli. Till Las Vegas i Nevada för att fylla på reskassan och från Flagstaff till Grand Canyon. Svalare där uppe på 2.300 meters höjd.
Nicklas - tänk vilken härlig klippa för en skärmflygare segla ner ifrån!
Sedan bara 45 svenska mil kvar till Los Angeles.
Route 66 blir till Santa Monica Boulevard, som sträcker sig genom Hollywood och Beverly Hills, innan den plötsligt slutar vis Santa Monica Boardwalk och man är framme vid Stilla havets kust.
Hela sträckan är 2530 M eller 4070 km med avstickarna.
Räknar med minst två veckor. Då finns tid för andra avstickare och spontanstopp.
Stannar nog en vecka i L.A. Har vänner att hälsa på.
Tyvärr åt olika håll. 1½ h på Freeway can duoble or triple driving time during rush hour!
(Varför heter det rush hour när trafiken står still?).
Tränar nu med Gant Baseball keps på huvudet. Se bild.
Cowboyboots får bli köpta på plats för att lättare smälta in bland bikers och truckers efter vägen.
Efter L.A. United Airlines till New York. Blir nog en vecka där också innan jag är hemma igen sept/okt.
Får återkomma med blogg för att visa vad som ev. kunde ha stämt med planeringen.
Gillar att improvisera. Blir mer spännande då!
I verkligheten heter den
Om tolv timmar, söndag 2:a, är det "Go to gate". Hoppas jag.
Internetincheckade idag och såg att jag fått de utlovade seatarna.
Det har strejkmullrats på SAS i vanlig ordning. Denna gång mekaniker och lastare. Inga varsel ännu lagda.
Senast var det till Dublin i juni. Köpte då också tickets med Ryanair.
SAS kom igång precis. Så nu har jag biljetter till Dublin med Ryanair tillgodo. Men tid finns nog inte för mig nu.
Så i morgon em (lokal tid) står jag på O´Hara Int´l. Chicago efter en direktflight från ARN på 9h.
Letar efter min biluthyrare Alamo. Med väl funnen bil är det sedan bara 18 miles in till Chicago Hilton på Michigan Ave.
Att jag valt det hotellet beror på adressen, Michigan Ave.
Nästa morgon behöver jag "bara" köra 5 block upp till Adams St. I det hörnet startar enl. gammal hävd Route 66.
Då är det bara att ställa växelväljaren i läge D.
Sedan blir det nästan rakt söderut för att andra dagen kanske vara framme i St. Louis. En tur med hjulångare på Mississippi är inte helt fel. Och MUSIK förstås!
Sedan blir det österut hela tiden genom åtta stater.
Amarillo i Texas och andra mindre platser med autentisk känsla av hur Route 66 då var "Mother Road of America.
Blir nog ganska varmt genom Arizona och New Mexico. AC i bil och på hotell är ett krav.
Har kollat temp idag. Minst 100°F.
Där väntar Santa Fee med indiansk marknad och Pueblo-arkitektur.
Två avstickare från 66:an får det nog bli. Till Las Vegas i Nevada för att fylla på reskassan och från Flagstaff till Grand Canyon. Svalare där uppe på 2.300 meters höjd.
Nicklas - tänk vilken härlig klippa för en skärmflygare segla ner ifrån!
Sedan bara 45 svenska mil kvar till Los Angeles.
Route 66 blir till Santa Monica Boulevard, som sträcker sig genom Hollywood och Beverly Hills, innan den plötsligt slutar vis Santa Monica Boardwalk och man är framme vid Stilla havets kust.
Hela sträckan är 2530 M eller 4070 km med avstickarna.
Räknar med minst två veckor. Då finns tid för andra avstickare och spontanstopp.
Stannar nog en vecka i L.A. Har vänner att hälsa på.
Tyvärr åt olika håll. 1½ h på Freeway can duoble or triple driving time during rush hour!
(Varför heter det rush hour när trafiken står still?).
Tränar nu med Gant Baseball keps på huvudet. Se bild.
Cowboyboots får bli köpta på plats för att lättare smälta in bland bikers och truckers efter vägen.
Efter L.A. United Airlines till New York. Blir nog en vecka där också innan jag är hemma igen sept/okt.
Får återkomma med blogg för att visa vad som ev. kunde ha stämt med planeringen.
Gillar att improvisera. Blir mer spännande då!