Tisdag 7 Juli 2009 - Norrtälje
Resealbum: Nordkapp
Har fått många frågor och kommentarer om själva kryssningens innehåll rent praktiskt och om kostnaden.
Skall försöka sammanfatta den delen som varken har med natur eller midnattssol att göra.
Prisvärd?
Det kan bli både "billigt" och dyrt. Grundpriset bestämmer man själv beroende på hyttkategori.
Som alltid går man ut med ett frånpris. I detta fall 10.395:-
Kat.1 med insides dubbelhytt med våningssäng, längst ner. Då ingår alla måltider men inga drycker.
Bokade själv hytt kat. 7. Utsides med stort fönster och sängar på golvet. Blev drygt dubbelt så dyrt.
Blev senare uppgraderad till kat.8 på Navigator Deck utan kostnad. Tjänade 2.400 per pers på det.
Inte helt fel med gamla kontakter.
Classic International Cruises säljs i Sverige av en av dem. Likaså svenska kryssningschefen på de fem resor som går från Göteborg.
I övrigt fanns på dessa kryssningar ett antal svenska kryssningsvärdar. Här på Reseguiden finns en medlem som varit kryssningsvärd tidigare på M/S Funchal. Alias Skydiveemma.
• Frukostbuffé,
• Lunch, antingen bordsplacerad 3-rätters eller buffé (vi valde alltid buffén, både till frukost och lunch för då kunde man sitta ute på däck och äta).
Stod man sig inte sedan till middagen fanns *Afternoon tea. Man gick mätt till måltiderna och mättare därifrån.
• Middagen 19:30 var i två matsalar. Hade i förväg bokat fönsterbord i den mindre, Coimbra för bara 26 pers. Den stora Lisboa var mycket noisy.
2 förrätter att välja mellan. 2 soppor. Intermezzo om man vill. Pasta om man vill. 3 huvudrätter varav en fisk eller skaldjur. Sallad till detta. Ostar om man ville. 2 Desserter.
Sedan fanns alltid en vegetarisk huvudrätt och en dessert för diabetiker.
Avslutades med Korg med färsk frukt eller Petit Fours och Choklad.
Kaffe eller Thé.
Slut!
Drabbades man senare under kvällen av hungerkonvulsioner fanns
• Nattsmörgås kl 23.
Dricka ombord var inte dyrt. Öl 25 och husets vin runt 100.
Allt betalades i svenska kr sista dagen.
Testade inte starksprit, men antagligen inte dyrt det heller.
Tipsen till hyttstewarden och bordskyparen var inräknat i priset.
Annars hade de nog inte fått något. Svenskar är ju kända världen över för att vara snåla.
När jag gav extra tips sista kvällen till dem som servat oss fick jag frågan för bordsgrannar: "Varför det. Det har ju vi redan betalt för. De gör ju bara sitt jobb".
Man skäms!
Utflyktsguiderna fick också en norsk peng. Så är det ju brukligt när man är "utomlands"!
En kostnad som tillkommer är utflykterna. Fanns både som hel- resp halvdags. Halvdags på upp mot 4 h runt 600:- och heldags inkl. lunch för runt 900:-
Hög kvalitet på utflykterna. Bra guider och bussar.
Var ändå billigare än motsvarande med Hurtigruten.
Valde halvdags på alla platser utom Bergen. Där blev det på egen hand.
Kryssningen, utflykterna, drycker, anslutningsbuss Stockholm - Göteborg ToR och extra tips till hyttsteward, bordsteward och vinkyparen landade på drygt 50.000:- för två pers.
Prisvärt eller inte?
Att denna kryssning, också tack vare det vackra vädret under hela tiden var klart prisvärd är det ingen tvekan om.
Kryssningar är annars inte My cup of tea. Har bara gjort två. En kort från Cypern till Beiruth och en längre med Hurtigruten från Ushuaia, världens sydligaste stad i Argentina och runt i Antarktis och åter upp efter Chiles kust. Inte så olik Norges.
Vill ju alltid snickra ihop min resor själv från början till slut med allt som ingår under hela resan.
Vädret gör man inget åt men kryssningen till Nordkapp kan rekommenderas.
Kryssningarna från Sverige säljs av Latitude Travel.
Skall försöka sammanfatta den delen som varken har med natur eller midnattssol att göra.
Prisvärd?
Det kan bli både "billigt" och dyrt. Grundpriset bestämmer man själv beroende på hyttkategori.
Som alltid går man ut med ett frånpris. I detta fall 10.395:-
Kat.1 med insides dubbelhytt med våningssäng, längst ner. Då ingår alla måltider men inga drycker.
Bokade själv hytt kat. 7. Utsides med stort fönster och sängar på golvet. Blev drygt dubbelt så dyrt.
Blev senare uppgraderad till kat.8 på Navigator Deck utan kostnad. Tjänade 2.400 per pers på det.
Inte helt fel med gamla kontakter.
Classic International Cruises säljs i Sverige av en av dem. Likaså svenska kryssningschefen på de fem resor som går från Göteborg.
I övrigt fanns på dessa kryssningar ett antal svenska kryssningsvärdar. Här på Reseguiden finns en medlem som varit kryssningsvärd tidigare på M/S Funchal. Alias Skydiveemma.
• Frukostbuffé,
• Lunch, antingen bordsplacerad 3-rätters eller buffé (vi valde alltid buffén, både till frukost och lunch för då kunde man sitta ute på däck och äta).
Stod man sig inte sedan till middagen fanns *Afternoon tea. Man gick mätt till måltiderna och mättare därifrån.
• Middagen 19:30 var i två matsalar. Hade i förväg bokat fönsterbord i den mindre, Coimbra för bara 26 pers. Den stora Lisboa var mycket noisy.
2 förrätter att välja mellan. 2 soppor. Intermezzo om man vill. Pasta om man vill. 3 huvudrätter varav en fisk eller skaldjur. Sallad till detta. Ostar om man ville. 2 Desserter.
Sedan fanns alltid en vegetarisk huvudrätt och en dessert för diabetiker.
Avslutades med Korg med färsk frukt eller Petit Fours och Choklad.
Kaffe eller Thé.
Slut!
Drabbades man senare under kvällen av hungerkonvulsioner fanns
• Nattsmörgås kl 23.
Dricka ombord var inte dyrt. Öl 25 och husets vin runt 100.
Allt betalades i svenska kr sista dagen.
Testade inte starksprit, men antagligen inte dyrt det heller.
Tipsen till hyttstewarden och bordskyparen var inräknat i priset.
Annars hade de nog inte fått något. Svenskar är ju kända världen över för att vara snåla.
När jag gav extra tips sista kvällen till dem som servat oss fick jag frågan för bordsgrannar: "Varför det. Det har ju vi redan betalt för. De gör ju bara sitt jobb".
Man skäms!
Utflyktsguiderna fick också en norsk peng. Så är det ju brukligt när man är "utomlands"!
En kostnad som tillkommer är utflykterna. Fanns både som hel- resp halvdags. Halvdags på upp mot 4 h runt 600:- och heldags inkl. lunch för runt 900:-
Hög kvalitet på utflykterna. Bra guider och bussar.
Var ändå billigare än motsvarande med Hurtigruten.
Valde halvdags på alla platser utom Bergen. Där blev det på egen hand.
Kryssningen, utflykterna, drycker, anslutningsbuss Stockholm - Göteborg ToR och extra tips till hyttsteward, bordsteward och vinkyparen landade på drygt 50.000:- för två pers.
Prisvärt eller inte?
Att denna kryssning, också tack vare det vackra vädret under hela tiden var klart prisvärd är det ingen tvekan om.
Kryssningar är annars inte My cup of tea. Har bara gjort två. En kort från Cypern till Beiruth och en längre med Hurtigruten från Ushuaia, världens sydligaste stad i Argentina och runt i Antarktis och åter upp efter Chiles kust. Inte så olik Norges.
Vill ju alltid snickra ihop min resor själv från början till slut med allt som ingår under hela resan.
Vädret gör man inget åt men kryssningen till Nordkapp kan rekommenderas.
Kryssningarna från Sverige säljs av Latitude Travel.
Lördag 13 Juni 2009 - Bergen
Resealbum: Nordkapp
Sista hamnen i Norge blev Bergen. Också på Världsarvslistan. Bergen har blivit något av en kulturstad med en av världens äldsta symfoniorkestrar, museer, konstsamlingar och unik arkitektur.
Nu fick det räcka med att gå längs hamnpromenaden genom köpmännens Hansakvarter "Bryggen" fram till Fiskmarknaden.
Avstod från det rökta valköttet, men ostronen var stora och välsmakande. Man kände verkligen att det var något från HAVET som man åt.
Sista kvällen ombord blev det Captains Farewell Dinner. Med tanke på det fina och varma vädret blev det denna kväll den vita smokingjackan som fick åka på. (Med risk att bli tagen för någon ur orkestern).
När man vaknat i morgon bör man vid lunchtid sikta Trubaduren och Vinga.
Då är också denna underbara resa slut. Inte bara naturen utefter vägen utan som tur också det perfekta vädret har bidragit till att göra resan till en fantastisk upplevelse.
Nu fick det räcka med att gå längs hamnpromenaden genom köpmännens Hansakvarter "Bryggen" fram till Fiskmarknaden.
Avstod från det rökta valköttet, men ostronen var stora och välsmakande. Man kände verkligen att det var något från HAVET som man åt.
Sista kvällen ombord blev det Captains Farewell Dinner. Med tanke på det fina och varma vädret blev det denna kväll den vita smokingjackan som fick åka på. (Med risk att bli tagen för någon ur orkestern).
När man vaknat i morgon bör man vid lunchtid sikta Trubaduren och Vinga.
Då är också denna underbara resa slut. Inte bara naturen utefter vägen utan som tur också det perfekta vädret har bidragit till att göra resan till en fantastisk upplevelse.
Fredag 12 Juni 2009 - Olden
Resealbum: Nordkapp
Lagom efter frukost, som i likhet med alla andra dagar blev bufféfrukost ute på vårt däck, lade vi till vid kaj i lilla byn Olden.
Olden i Oldebukta ligger längst in i Nordfjorden och där rinner floden med samma namn ut. Floden har sin begynnelse i smältvattnet från Briksdalsbreen som är en utlöpare från europeiska fastlandets största glaciär (breen) Jostedalsbreen.
En promenad runt i byn hanns med innan lunch och sedan buss 20 km upp utefter floden med vattenfall och småsjöar med gott om laxfiskar.
Därifrån var det fötter som gällde. Det var brant, men som tur var gick stigen i serpentinslingor uppåt och fram till glaciärkanten. Då var man uppe på 1700 m.
Om inte klättringen tagit andan ur en gjorde utsikten det. A breathtaking view.
Femrättersmiddagen serverades kl.19:30. Kunde man inte klara sig fram till dess fanns Afternoon Tea kl. 16:30. Sedan blev det ingenting förrän det serverades nattsmörgåsar i fartygets salonger kl. 23.
I kväll ville köket visa upp vad de kunde och bjöd in till en Magnifique Buffét kl. 23:15.
Man blev mätt bara av att titta. Kolla själv bilderna.
Kvällarna kunde tillbringas i stora Loungen, Ilha Verde. Showtime med live orkester blandat med uppträdanden.
Stillsammare i Gama Lounge med utsökt klockren sångerska från Rumänien. Sydamerikanska toner, klassisk musik eller filmer. Medföljande biolog berättade också om fåglar, andra djur och natur i områden vi passerade.
Cocktailpianomusik varje kväll i lilla Portobaren.
Boken som var med hann aldrig bli läst!
Olden i Oldebukta ligger längst in i Nordfjorden och där rinner floden med samma namn ut. Floden har sin begynnelse i smältvattnet från Briksdalsbreen som är en utlöpare från europeiska fastlandets största glaciär (breen) Jostedalsbreen.
En promenad runt i byn hanns med innan lunch och sedan buss 20 km upp utefter floden med vattenfall och småsjöar med gott om laxfiskar.
Därifrån var det fötter som gällde. Det var brant, men som tur var gick stigen i serpentinslingor uppåt och fram till glaciärkanten. Då var man uppe på 1700 m.
Om inte klättringen tagit andan ur en gjorde utsikten det. A breathtaking view.
Femrättersmiddagen serverades kl.19:30. Kunde man inte klara sig fram till dess fanns Afternoon Tea kl. 16:30. Sedan blev det ingenting förrän det serverades nattsmörgåsar i fartygets salonger kl. 23.
I kväll ville köket visa upp vad de kunde och bjöd in till en Magnifique Buffét kl. 23:15.
Man blev mätt bara av att titta. Kolla själv bilderna.
Kvällarna kunde tillbringas i stora Loungen, Ilha Verde. Showtime med live orkester blandat med uppträdanden.
Stillsammare i Gama Lounge med utsökt klockren sångerska från Rumänien. Sydamerikanska toner, klassisk musik eller filmer. Medföljande biolog berättade också om fåglar, andra djur och natur i områden vi passerade.
Cocktailpianomusik varje kväll i lilla Portobaren.
Boken som var med hann aldrig bli läst!
Torsdag 11 Juni 2009 - Norge
Resealbum: Nordkapp
Hela dagen till sjöss mellan Lofoten och Olden.
I höjd med Trondheims breddgrad (samma som Östersunds) girade vi babord för att fortsätta inomskärs genom fjordlandskapet.
Nu 22°C och sitter på däck i T-shirts och skriver detta. Avstår från 3-rätterslunchen.
Enda problemet med denna kryssning är maten. För mycket och för ofta!
I höjd med Trondheims breddgrad (samma som Östersunds) girade vi babord för att fortsätta inomskärs genom fjordlandskapet.
Nu 22°C och sitter på däck i T-shirts och skriver detta. Avstår från 3-rätterslunchen.
Enda problemet med denna kryssning är maten. För mycket och för ofta!
Onsdag 10 Juni 2009 - Lofoten
Resealbum: Nordkapp
Tidigt redan vid kaj i Leknes på Lofoten. Hela dagen blev sight-seeing. Först genom långa undervattenstunneln mellan Vestvågøy och Flakstad och ut till gamla fiskesamhället Nusfjord. Nusfjord bevaras som ett "Skansen" för att visa hur fisknäringen gick till förr i tiden med trankokerier och torsken på tork på ställningar för att sedan spridas ner över Europa som bacalhão.
Sedan till ett nu levande fiskesamhälle - Reine. Där låg lukten av torkad torsk tung över platsen.
Alla fina privata hus tydde på att bacalhão är guld värt. För turister fanns Robur att hyra. Husen på styltor halvvägs ut i vattnet.
På Lofoten finns inte bara dramatiska klippformationer utan också sandstränder. Ett par av passagerarna passade nu på att nu bada i +12 ° vatten. Men iaf varmt i solen.
Sedan till ett nu levande fiskesamhälle - Reine. Där låg lukten av torkad torsk tung över platsen.
Alla fina privata hus tydde på att bacalhão är guld värt. För turister fanns Robur att hyra. Husen på styltor halvvägs ut i vattnet.
På Lofoten finns inte bara dramatiska klippformationer utan också sandstränder. Ett par av passagerarna passade nu på att nu bada i +12 ° vatten. Men iaf varmt i solen.
Tisdag 9 Juni 2009 - Tromsö kommun
Resealbum: Nordkapp
På fm lade vi till vid kaj i Tromsø efter att ha passerat under en av högbroarna som förbinder stadens öar med varandra och med fastlandet. En tur upp till Storsteinen med kabinbanan gav en enastående utsikt över hela staden på sina öar. Var också inne i Ishavskatedralen - jo då. Tromsø museum var däremot en flopp.
Glömde säga: "Sol och svag bris."
Glömde säga: "Sol och svag bris."
Måndag 8 Juni 2009 - Honningsvåg
Resealbum: Nordkapp
Passerade Hammerfest under dagen på vägen upp till Nordkapp. Hammerfest räknas som världens nordligaste stad. Eller iaf Europas. Eftersom jag tidigare varit i Ushuaia, världens sydligaste stad, längst ner i Sydamerika. Innan språnget över Drakes Passage till Antarktis, blev nu detta ytterligare en skalp att lägga till samlingarna.
Nordkapp, 71° 10´ 21" anses vara Europas nordligaste plats. Skall man vara ärlig — och det skall man ju, är nordligaste punkten Knivskjellodden, 1850 meter längre norrut.
Den sydligaste punkten på Europeiska fastlandet är den välbesökta "Balcon de Europa" i spanska Nerja.
Västligaste är ön Hierro. Östligaste åtar jag mig inte att definiera. Vad är Europa, vad är Asien?
Nordkapp når man från hamnen i Honningsvåg på de sista 31 km på Europaväg E 69.
Nordkappsklippan, 307 meter över havet levde inte upp till sitt rykte med dimma 90% av alla dagar.
Nu visade den upp sig med strålande sol hela natten och nästan vindstilla.
Medeltemperaturen på Magerøya där Nordkapp ligger är under sommaren högst 10.1°C. Nu visade gradstokken "värmebölja" med årets högsta 10.6°
Som tur var också att vi var det enda kryssningsfartyget den natten. Också sällsynt denna årstid. Ca. 2 mille turister per år. Nästa dag räknades med 6 stycken fartyg!
Lämnade Honningsvåg kl. 01:05 med fördragna gardiner för hyttfönstren. Annars hade solen lyst rakt in.
Går inte ner förrän 29 juli!
Detta skrivet i efterhand eftersom internetaccessen lade av just då. Första beskedet var att satelliten var under horisonten. Visade sig var andra fel. Alla hade tillgång till de fyra internetuppkopplade PC. Behövs inget datakörkort. Ingen ansvarade för datorerna och återställde efter varje dag.
Till slut fungerade inte ens tangentnedtryckningarna. Blev de mest underliga resultat.
Fick använda mig av HTML- och ASCII-koderna för att skriva.
Det är mänskligt att fela, men för att verkligen klanta till det behövs en dator.
Nordkapp, 71° 10´ 21" anses vara Europas nordligaste plats. Skall man vara ärlig — och det skall man ju, är nordligaste punkten Knivskjellodden, 1850 meter längre norrut.
Den sydligaste punkten på Europeiska fastlandet är den välbesökta "Balcon de Europa" i spanska Nerja.
Västligaste är ön Hierro. Östligaste åtar jag mig inte att definiera. Vad är Europa, vad är Asien?
Nordkapp når man från hamnen i Honningsvåg på de sista 31 km på Europaväg E 69.
Nordkappsklippan, 307 meter över havet levde inte upp till sitt rykte med dimma 90% av alla dagar.
Nu visade den upp sig med strålande sol hela natten och nästan vindstilla.
Medeltemperaturen på Magerøya där Nordkapp ligger är under sommaren högst 10.1°C. Nu visade gradstokken "värmebölja" med årets högsta 10.6°
Som tur var också att vi var det enda kryssningsfartyget den natten. Också sällsynt denna årstid. Ca. 2 mille turister per år. Nästa dag räknades med 6 stycken fartyg!
Lämnade Honningsvåg kl. 01:05 med fördragna gardiner för hyttfönstren. Annars hade solen lyst rakt in.
Går inte ner förrän 29 juli!
Detta skrivet i efterhand eftersom internetaccessen lade av just då. Första beskedet var att satelliten var under horisonten. Visade sig var andra fel. Alla hade tillgång till de fyra internetuppkopplade PC. Behövs inget datakörkort. Ingen ansvarade för datorerna och återställde efter varje dag.
Till slut fungerade inte ens tangentnedtryckningarna. Blev de mest underliga resultat.
Fick använda mig av HTML- och ASCII-koderna för att skriva.
Det är mänskligt att fela, men för att verkligen klanta till det behövs en dator.
Söndag 7 Juni 2009 - Mo i Rana
Resealbum: Nordkapp
I dag kl. 12.25 passerades 66° 33´ nordlig bredd. POLCIKELN och nu i midnattssolens land.
Kung Neptun blev som vanligt forgrymmad over intranget. Kravde bot, battring och dop.
De som vagrade kastades i havet. I vart fall den nyfyllda polen med farskt havsvatten 6°.
Nu mellan norska fastlandet och Lofoten. Ibland ganska tranga passager. Tagit ombord norsk lots. Behovts kanske tva lotsar.
Springer mellan starboard och portboard for att fa de basta bilderna och videoklippen.
20.30 i morgon vid kaj i Honningsvag under Nordkappsklippan. Sedan upp for att overvara midattssolen dar.
Prognosen utlovar fint vader. Hoppas det haller.
Kung Neptun blev som vanligt forgrymmad over intranget. Kravde bot, battring och dop.
De som vagrade kastades i havet. I vart fall den nyfyllda polen med farskt havsvatten 6°.
Nu mellan norska fastlandet och Lofoten. Ibland ganska tranga passager. Tagit ombord norsk lots. Behovts kanske tva lotsar.
Springer mellan starboard och portboard for att fa de basta bilderna och videoklippen.
20.30 i morgon vid kaj i Honningsvag under Nordkappsklippan. Sedan upp for att overvara midattssolen dar.
Prognosen utlovar fint vader. Hoppas det haller.
Lördag 6 Juni 2009 - Molde
Resealbum: Nordkapp
En harlig solig dag langst in i Geirangerfjorden. De 90 km via Storfjorden tog 4 timmar fran kustlinjen tills vi ankrade upp langst in.
Uppe pa Dalsnippa pa 1500 meter var det minusgrader, men solen varmde.
Fran viewpoint en fantastisk utsikt over berg och fjord i detta UNESCO World Heritage.
Nu pa vag igen norrut. Solen gick ner precis nu 23.39. Gar upp imorgon 2.14.
Sedan gar den inte ner sa lange vi ar norr om polcirkeln. Passerar den under morgondagen. Antagligen kommer Kung Neptun pa besok.
Sedan direkt upp till Nordkapp dar vi ar sondag kvall.
Da direkt upp till klippan dar vi stannar tills 00.00. Med solglasogon pa far man hoppas.
Hitintills har det ju varit tur med vadret — sa varfor inte.
En svensk lunch avats idag 6 juni med allt som tillhor i mat och dryck.
Bredbandsaccessen via satellit ar skakig sa bilder gar inte att ladda upp nu.
Far komma i efterhand.
Nu en nattmacka. Ingen risk att man svalter pa M/S Funchal.
Frukostbuffe, treratters lunch, afternoon tea, femratters middag och pa kvallen nattmacka.
Uppe pa Dalsnippa pa 1500 meter var det minusgrader, men solen varmde.
Fran viewpoint en fantastisk utsikt over berg och fjord i detta UNESCO World Heritage.
Nu pa vag igen norrut. Solen gick ner precis nu 23.39. Gar upp imorgon 2.14.
Sedan gar den inte ner sa lange vi ar norr om polcirkeln. Passerar den under morgondagen. Antagligen kommer Kung Neptun pa besok.
Sedan direkt upp till Nordkapp dar vi ar sondag kvall.
Da direkt upp till klippan dar vi stannar tills 00.00. Med solglasogon pa far man hoppas.
Hitintills har det ju varit tur med vadret — sa varfor inte.
En svensk lunch avats idag 6 juni med allt som tillhor i mat och dryck.
Bredbandsaccessen via satellit ar skakig sa bilder gar inte att ladda upp nu.
Far komma i efterhand.
Nu en nattmacka. Ingen risk att man svalter pa M/S Funchal.
Frukostbuffe, treratters lunch, afternoon tea, femratters middag och pa kvallen nattmacka.
Fredag 5 Juni 2009 - Bergen
Resealbum: Nordkapp
Mellan Stavanger och Bergen.
Fint vader. Gick att ata bade frukost och lunch ute pa dack i la.Solen varmer.
I morgon ca 06.30 passeras Sju Systrarna pa vag langst in i Geiranger.
Sedan upp1500 meter till Dalsnipa for att se ner ovar fjoden.
Fortsatter i morgon em direkt upp till Honningasvag och Nordkapp.
Tromso, Lofoten och de andra spektakularar fjordarn tas pa atervagen.
I kvall var det Captain´s Welcome Dinner. Fick vadra smokingen.
Kaptenen la om kursen just nu for att ta sjoarna battre. Det borjar blasa upp.
Men fortfarande sol till 23:39 i kvall. Sedan blir det midnattssol och solen går inte ned.
Fint vader. Gick att ata bade frukost och lunch ute pa dack i la.Solen varmer.
I morgon ca 06.30 passeras Sju Systrarna pa vag langst in i Geiranger.
Sedan upp1500 meter till Dalsnipa for att se ner ovar fjoden.
Fortsatter i morgon em direkt upp till Honningasvag och Nordkapp.
Tromso, Lofoten och de andra spektakularar fjordarn tas pa atervagen.
I kvall var det Captain´s Welcome Dinner. Fick vadra smokingen.
Kaptenen la om kursen just nu for att ta sjoarna battre. Det borjar blasa upp.
Men fortfarande sol till 23:39 i kvall. Sedan blir det midnattssol och solen går inte ned.