Ferre40s blogg

Tisdag 3 Augusti 2010 - Filippinerna
Resealbum: ASIEN 2010
Då var det dags för hemresa och tillbaka till vardagen. Jag reser från Caticlan 13.40 och förhoppningsvis ska jag vara i Manila 14.50. Jag ska sedan åka till en annan terminal med taxi och hoppas det inte är så mycket trafik för jag vet inte hur lång tid det tar. Planet till Stockholm lyfter 18.20 och jag är då på Arlanda onsdagmorgon 7.00.

Har det mesta under kontroll nu och har packat och gjort klart så nu blir det mest att fördriva tiden innan avfärd kl 11 (7.50 nu) från Borocay.

Kom en riktig åskskur nu på morgonen och samma var igårkväll, himlen öppnade sig. Igår blev det på förmiddagen ett besök på en fiskfarm de har men det var inte något speciellt. I övrigt har det inte blivit så mycket aktivitet utan mest sol och bad när vädret tillåtit.

Kommer hem om allt går bra kl 11.00 till Örebro på onsdag och då blir det lite makaroner och falukorv....Några dagars ledighet innan åter till arbete på måndag.

• Onsdag 28 Juli 2010 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2010
    I måndags blev det lite jetski som aktivitet. Man fick åka motorbåt ut till stället där de hade flertalet aktiviteter. Man fick köra inom ett begränsat område.

I övrigt har det bara blivit att slappa vid stranden. igår var det dåligt väder med regn och åska från eftermiddagen så det blev en eftermiddag på rummet.

Idag skulle jag farit till Ariel point tilssammans med en bartender som har en båt. Tre timmars tur skulle kosta 1800 p medan en ordinarie kostar 2500 p. Det blev inget eftersom vädret var så dåligt igår utan vi avvaktar och testar en annan dag.

Blir nog någon fler aktivitet men idag är vädret bra igen så det blir stranden.

• Söndag 25 Juli 2010 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2010
    Nu är jag tillbaka på Borocay och kommer att avsluta resan här. Det är ett trevligt ställe med fin strand och andra aktiviteter. Nu blir det mest att sola och bada med ev. några aktiviteter som en båttur till en ö bredvid och även lite jetski.

Jag bor på samma ställe som jag gjort tidigare här...Bamboo Resort som ligger precis vid stranden. I övrigt så är det tre olika luckor man måste betala vid för att ta sig till ön. Det är en kassa för terminalavgiften, en för båten och en för miljön. Totalt kostar det från flygplatsen Caticlan 230 p och då ingår även tricycle till båten.

Nu ska jag ut och forska i vad man får för pris att hyra en jetski.

• Fredag 23 Juli 2010 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2010
    Idag kom jag tillbaka till Puerto Princesa efter 6 nätter i El Nido. Färden med minibuss startade 7.00 och jag var framme vid 13.00. Jag hade tur som såg att min ryggsäck låg kvar på en bänk vid busstationen när vi började fara.....annars hade man varit utan packning. Tog för givet att de lastade in ryggsäcken när de tog den och visade mig till vilken buss jag skulle färdas i. Nåväl jag hann stoppa chaffisen så de la in ryggsäcken.

Resan med minibuss kostar 600 p enkel till o från El nido. Hade också tur att jag läste på internet dagen innan jag for dit att de saknade bankomat.....fick därför ta med lite extra o de flesta hotellen där tog inte heller emot kortbetalningar. Det var två norskar upp dit som inte visste det så de blev lite oroliga hur de skulle klara det.

I övrigt tar de en avgift på 200 p som gäller i 10 dagar. Detta har de för att kunna bevara naturen där. Island hopping kostar 500, 600 resp 700 p beroende på vilken av turerna man väljer.

Nu blir det en natt här för vidare färd imorgonbitti till Borocay igen via Manila. Blir troligen där resten av tiden innan hemfärd. Det blir sola och bada o må gott där. Kan ev bli en tripp till Puerto Galera men som det känns nu så blir Borocay avslutningen på resan.

• Onsdag 21 Juli 2010 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2010
    I lördags kom jag till El Nido som ligger i norra delen av Palawan. Är en liten stad och det mesta kretsar kring havet. Resan hit startade 7.00 på morgonen och jag var framme vid 14.00. Vägen var ok ca halva sträckan men resterande var kvalit`en så bra. Hittade ett hotell alldeles vid stranden och är helt ok. Här har de bara elektricitet mellan 14.30 - 6.00. Första kvällen kom ett ordentligt regn och åskväder, vilket gjorde att man blev utan air con eftersom strömmen bröts. Blev inte många timmars sömn eftersom det var olidligt varmt i rummet...

Stället är väldigt lugnt och fridfullt så det är riktig avkoppling. Inte mycket trafik och väldigt lugnt tempo. Det är inte så mycket turister här heller.

På söndagen tog jag en första Island hopping som innebar besök på sex öar, varav två hade laguner som var väldigt vackert. Det blev en heldag ute till havs och innan hemfärd kom det ordentligt med regn, vilket gjorde man blev lite kylig....Turen var bra och fina vyer runt omkring.

Måndag hyrde jag en moped och skulle fara runt. Fick lite tips av uthyraren vart jag skulle åka...Började med ett vattenfall där man hyrde en guide för 100 p (20 kr)eftersom man fick gå ca 40 min in i skogen för att komma dit. Var ett litet vattenfall men det gick att blöta sig allafall i det kalla och klara vattnet.

Efter detta åkte jag vidare till en strand var det tänkt men jag körde och följde anvisningarna vart det var....det visade sig att det var väldigt långt och mitt ute i ingenting. Vägen var väldigt dålig och på vissa ställen nästan obefintlig...Hade också fått rådet att vara på ett visst ställe före 17.00 för att hinna tillbaka innan mörkret. Jag tog och vände om för att vara säker att hinna. Jag for till ett annat ställe istället lite utanför staden.

Väl tillbaka så kändes det i ryggen efter de dåliga vägarna man for runt på.

Tisdag blev det ytterligare en Island hopping och denna gång hyrde jag en kajak också för jag ville inte snorkla något eftersom jag gjorde det innan. Är väldigt fina korallrev här med rikt liv av fiskar och annat. Killen på båten föreslog att om jag ville kunde jag paddla till nästa ställe vi skulle till....Skulle inte gjort det...var helt slut efter en timmes obekväm paddling...rygg och ljumskar mådde inte så bra efter detta. Man satt väldigt obekvämt i den.

Denna tur tyckte jag var lite bättre än den första. Innehöll besök i några grottor också. Naturligtvis kom det obligatoriska hällregnet innan vi var tillbaka. Denna gång var det lite värre än förra gången men hem kom vi.

Idag har det bara varit slappande på verandan samt lite koll på hur man kan ta sig vidare.

Idag är första dagen de har internetuppkoppling här...inget caf'e har haft någon uppkoppling.

Nu ska jag fara vidare på fredag och det lutar att jag far tillbaka till Borocay för att avsluta resan där innan hemfärd.

Ha det gott därhemma
  • Torsdag 15 Juli 2010 - Filippinerna
    Resealbum: ASIEN 2010
    I måndags kom jag till Puerto Princesa efter flyg via Manila. Letade en stund efter ett hotell och fann ett ok tillslut. Var en säljare som visade några och de låg dåligt i läge. Var tur att man kunde komma hit för på tisdagen kom en stor tyfon till landet som gjorde att flygplatsen i Manila stängde. Den har skapat stor förödelse där den dragit fram. På Palawan är det inte så vanligt med tyfoner så man hoppas man slipper en sådan.

Finns ingen egentlig strand här och staden har ca 220 000 inv. Är väldigt ren stad och den har vunnit 4 år på raken som landets renaste och mest miljömedvetna stad. Hela ön utgår från eco turism.

På tisdagen hyrde jag en moped och for runt staden och en bit utanför. Besökte en krokodilfarm som också innehöll en del andra djur. I övrigt blev det inte så stor aktivitet. Är inte så många turister här från andra länder. Däremot är det många Filippiner som är här på semester. Är tydligen ett populärt resmål för dom.

I onsdags blev det en heldag till Underground river som blivit framröstad som ett av jordens nya sju underverk. Är också världsnaturarv. Resan tog ca 2,5 tim med minibuss. Det var så mycket folk som var där så tiden vi fick komma dit var kl 3. Jag hann då med att göra ett besök till ett mangroveområde där man åkte båt.

För att komma till underground fick man åka båt ca 25 min. På platsen var det väldigt vackert och det var fullt med vilda apor också som sprang runt där.

Själva floden är över 8 km lång och rinner helt igenom en bergskedja. Jag åkte ca 1,5 km in i berget och var otroligt vilka former stenarna hade. Många hade namn efter hur de var formade och såg. En var formad som jesus halva ansikte bl a. Det var en trevlig upplevelse att besöka denna plats.

Idag torsdag har jag varit vid Honda Bay som består av 16 öar, varav 8 är privatägda av personer eller företag. Denna tur bestod av besök på två öar där man hade möjlighet att bada och slappa. Båten stannade också till vid ett korallrev där man kunde snorkla. Revet var inte så märkvärdigt och vattnet var lite grumligt. Själva utflykten var väldigt bra och vackert område. Vädret var också bra så man har bränt sig lite....det känns.

Nu ska jag vara här till tidig lördagmorgon då jag beger mig norrut på ön till El Nido där det ska vara väldigt fina stränder.

Ha det gott i sommarvärmen hemma.
  • Söndag 11 Juli 2010 - Mactan
    Resealbum: ASIEN 2010
    Idag blev det ett besök till platsen spanjoren Megellan blev dödad av Lapu-Lapu för att de skulle få sin frihet tillbaka efter tillhört spanjorerna. Det var en park nu med monument över hjälten Lapu-Lapu. Därför har staden det namnet.

I övrigt har det bara blivit ett besök på ett köpcenter i närheten. Hade tänkt mig att åka in till Cebu men kände det skulle bli bökigt. Jag skulle byta jeepney och de som kom förbi var inte den rätta.

Är inget höjdarställe detta tycker jag. Mycket trafik och folk som hela tiden frågar om man ska ha taxi eller tricycle. Detta är dock deras livsstil så det är bara att acceptera fast det kan kännas jobbigt ibland.

Imorgon ska jag ta mig upp till Manila för att sedan ta mig till Puerto Princesa på Palawan. Ska kolla lite olika hotell där nu så man har liten aning om vad som finns där. Detta ställe ska vara riktigt fint både vad man läst och hört från andra.

Ha det gott i sommarvärmen ni har hemma.

Lägger upp bilder nästa gång.
  • Lördag 10 Juli 2010 - Mactan
    Resealbum: ASIEN 2010
    Idag vid två kom jag till Cebu. Ska stanna här i två nätter. Jag hade inte kollat något på internet om detta ställe utan bara lyssnat vad andra hade sagt. Verkar inte så bra av det lilla jag sett när jag varit ute och promenerat. Hotellet jag tagit är ok men dyrt. Var ett flertal som var fullbokade.

Ska nu sedan försöka komma vidare men det är inte helt lätt att ta sig till Puerto Princesa som jag trodde. Måste flyga via Manila så jag får se vad det blir härnäst.

Nu ska jag vidare och kolla runt lite här. Vädret är sådär, mulet men uppehåll.

Ha det gott
  • Torsdag 8 Juli 2010 - Island
    Resealbum: ASIEN 2010
    Idag blev det en tur till en ö som var i det närmaste obebodd. Fick veta det var en familj som bott där i över 80 år. Tog det lugnt o mådde gott där. När eftermiddagen närmade sig så blev jag inbjuden till Filippino o dricka lite... De drack rom o cola med en mugg som gick laget runt.

Kostade 100 peso för två rom o en liter cola. Fick ta på mig en omgång av det. Blev trevligt att prata med de som bodde där, och höra deras livsstil. Vi är väldigt bortskämda här i Sverige.

Ska stanna en natt till här innan vidare färd. Träffade också en australiensare som har hotell på Borocay så det var bra inför nästa resa.

Laddar upp bilder nästa gång, funkar inte så bra där jag sitter.

Ha det gott hemma
  • Onsdag 7 Juli 2010 - Island
    Resealbum: ASIEN 2010
    Igår tisdag lämnade jag Borocay för att ta mig söderut till ett ställe jag sett på internet. Tog flyget till Cebu och sedan buss i 4 timmar. Efter det blev det färja i ca en timme innan jag var framme.

När jag kom till hamnen så kom det ett helt koppel av bärare som ville bära ryggsäcken. Är lite jobbigt när de kommer tille en och man säger man vill bära själv. De är ändå väldigt vänlig och hjälpsam.

Färjan kostade 150 peso (25 kr) + den rackarns terminalavgiften man måste betala i en annnan kassa på 10 peso. Händer på vissa ställen man måste gå till tre olika ställen för att kunna slutföra ett biljettköp.

Väl på Bantyan så kom det fram ett otal av hotellsäljare men jag sade nej och de fortsatte tjata hela vägen till Tricyclarna. Hade kollat två hotell på internet så dessa kollade jag. Första var inget vidare och inte värt vad det kostade. Det andra var bra. Nybyggt och fräscha rum. Kostar 200 kr/natten.

Stället är väldigt lugnt. Inte många turister här men ändå fullt med liv på gatorna. Idag hyrde jag en moped och for runt på ön. Kom också en riktig regnskur så man blev helt blöt trots att man tog skydd efter vägen vid en liten hydda. Som tur var torkade man snabbt när det blev uppehåll.

Imorgon blir det en båttur tille n annan ö med lite snorkling vid ett korallrev.

Har tänkt stanna här till fredag för vidare färd. Har inte riktigt bestämt vart det blir.