Kortsemester på Ven

Resealbumet skapat av: Livsgjutare
14 aug. 2011
Visningar: 139
Det var åter igen dax för mig o mina arbetskamrater att träffas. Denna gång var målet Ven. Planeringen hade pågått länge, men då vi alla har olika arbetstider - själv är jag pensionr! - så blir planeringen lite ofullständig.
Men huset var hyrt och vi skulle bli allt som allt 6 personer! Träffpunkten var Malmö. Jag skulle köra bil o hämtade upp mina vänner, någon skulle ta tåget och en väninna kom från Helsingborg.
Vi skulle sammanstråla vid biljettluckan i Landskrona och efter hjälp i biljettluckan så hade vi både biljetter och fått besked om var man kunde ställa bilen. Gratis långtidsparkering!
Vi var samlade - nästan - en man saknades då tåget var försenat. Vi hoppades i det längsta, men båten väntade inte på tåget.
Väl framme vandrade vi uppför den stora backen upp till toppen där cykeluthyraren väntade.
Vi fick våra gula cyklar inklusive korgar och så stuvade vi våra väskor och fullastade fortsatte vi vår färd tvärs över en.
Den som trott att Ven var en platt ö får allt göära en revidering. Det var av cykeln, på cykeln för backarna var sega.
Så nedför en brant backe. genom ett skogsparti, där gick det undan. Tur att vi inte fick möte med bussen!
Och där nere vid stranden låg huset som vi hyrt! Och solen tittade fram när vi snabbt flyttade stolarna från baksidan och slog oss ner så vi kunde spana ut över havet.
De medförda vindunkarna plockades fram och aldrig har väl maten smakat så bra.
Att tänka på när det gäller Ventrafiken är att trafiken går tättare på morgon och eftermiddag, så blir det lite längre uppehåll vid middagstid, som vår väninna fick erfara!
När hon anlänt så blev det sightseeig per cykel. Den långa backen uppför fick vi glädje av varje dag... Men sedan utforskade vi alla cykelvägarna, längs de smala stråken med avgrundsjup ner mot havet! Det var inte utan att det kittlade i magen. Tänk om man skulle ramla av cykeln just där!
Vi återvände till de stora vägarna och började nu att leta rätt på en krog som var öppen på kvällen, För vi skulle äta ute på lokal! Nu när alla var samlade.
Vi beställde bord på denna, enda öppna krog. En spännande krog med många olika fynd i lokalen och även ett piano där vi tillsammans med en lokal begåvning sjöng "Flickan från Backafall".
Maten var god och kvällen var en hit!
I ösregn cyklade vi hem. Nöjda med dagen.
Dag 2 fortsatte vi vår utforskning av ön. Nu vände vi cyklarna åt andra hållet. Där fanns också en campingby där man kunde hyra cyklar och även lämna tillbaka dem.
Vi hamnade nere vid hamnen och några krogar, fortsatte uppför backarna och förbi den gamla tegelfabriken.
Kom upp till affären där man gjorde getost, affären där man sålde durumbullar och onsthantverkaren Anna som gjorde många fina saker som inhandlades!
I prylaffären inhandlades också 3 stora blomstertunnor som mannen lovade köra ner till båten som vi skulle åka med!
Efter 2 nätter och 2½ dag hade vi utforskat ön ordentligt. Plockat drivved nere på stranden, inhandlat getost, durumvete och även en del naturkosmetiska från en nyöppnad liten butik!
Återresan ner till båthamnen skulle ske med buss.
Man skulle då ringa busschauffören och säga att man ville bli hämtad vid "vår" hållplats! Där stod vi, men INGEN buss kom. Vi var i god tid, men till slut insåg vi att vi skulle verkligen inte hinna med båten.
Sagt o gjort, vi ringde till mannen som skulle lämna krukorna och omtalade vårt dilemma. Det visade sig att även han var busschaufför på Ven!! Han kom ilandes i sin lilla bil o stuvade in oss.
I full fart bar så färden av mot båten.
Tack o lov för VÅR busschaufför. Han lyckades få med oss på båten trots att bommarna var nere.
Denna vår kortsemester var lyckad och trots att vi mest hade regn så uppskattade vi naturen och cykelturerna.

Kommentarer

4 jan. 2013 09:13
Mycket trevlig berättelse om din visteles på Ven. Själv var jag på Ven för många år sedan, tror det var 1980. Jag ordnade en mindre konferens där. Jag minns besöket som mycket trevligt. Ven är exotiskt på något vis och mycket värt att besöka.
Av Bibchen
14 aug. 2011 19:39
Så trevligt skrivet! Tack för den berättelsen. Har du bilder till? Kram