Inflygning över Maldiverna
Resealbum: Maldiverna, KuramathiPlats: Maldiverna
Filmad: Januari 2003
Visningar: 1284
Har denna som favorit: 1
Vi hade turen med oss och fick fönsterplats.
Landet består av 26 sk atoller (cirkelformade grupper av öar)Ingen ö är större än 13km2 och de allra flest betydligt mindre än så. Samtliga öar är platta. Genomsnittshöjden är 1,6m och inte på nån plats når man högre än 3,5 m ö h.
Det officiella antalet öar beräknas till 1 190 varav 200 bebodda som kallas fiskeöar. Dessutom finns ytterligare ca 74 turistöar.
Male är huvudstad och man ser på filmen när vi flyger över. Den är bara ca 1 kvadratkilometer och det tar 20 min att gå från ena änden av staden till nästa. Det bor ca 65000 personer där och det finns på denna lilla ö nästan 3000 bilar varav 1000 är taxi!! Dessutom ungefär 40 000 cyklar.
Ni ser ju att husen är byggda ända ut på kanten av ön. Flygfältet är på en egen liten ö alldeles bredvid.
Landet består av 26 sk atoller (cirkelformade grupper av öar)Ingen ö är större än 13km2 och de allra flest betydligt mindre än så. Samtliga öar är platta. Genomsnittshöjden är 1,6m och inte på nån plats når man högre än 3,5 m ö h.
Det officiella antalet öar beräknas till 1 190 varav 200 bebodda som kallas fiskeöar. Dessutom finns ytterligare ca 74 turistöar.
Male är huvudstad och man ser på filmen när vi flyger över. Den är bara ca 1 kvadratkilometer och det tar 20 min att gå från ena änden av staden till nästa. Det bor ca 65000 personer där och det finns på denna lilla ö nästan 3000 bilar varav 1000 är taxi!! Dessutom ungefär 40 000 cyklar.
Ni ser ju att husen är byggda ända ut på kanten av ön. Flygfältet är på en egen liten ö alldeles bredvid.
Skriv kommentar | Anmäl
Kommentarer
Anjou säger: Vår jord är vacker den! Ser ut som smaragder de där öarna :-)
|
Malbork säger: Vad spännande. Inte mycket att landa på. Paradisiska öar. Måste finna många badstränder att välja på. Och så en norrlandsröst...en sandbotten :)
|
Fagersta säger: Coolt, har alltid undrat hur det ser ut på Maldiverna.
|
Car0lina säger: Oj va fint =) Längtar till sambons och min utlandsresa till Mauritius i mars. Får man filma så där i planet förresten? Eller måste man smyga me kameran? //Carolina
|
Uppladdad av
Ingridhell
Ingridhell