WorkAway i sommar, söker tips

Av Sani711
13 feb. 2018 16:50
Visningar: 226
Hej,

Jag är sugen på att sticka iväg i sommar mellan juni-sep och köra någon slags WorkAway. Jag är trött på att svenska sommaren inte riktigt "håller måttet" och är galet ressugen efter ett första året på högskola och ingen möjlighet till långresor. Tanken är inte att tjäna massa pengar egentligen utan mest "gå runt" på pengarna man tjänar och ha det gött under sommaren. Tanken är Europa men är öppen för förslag. Inte så kräsen bara det är varmt och någorlunda bebott.
Jag söker även sällskap att göra detta äventyr med!
Men även tips! Hur hittar jag jobb och boende i Europa i sommar? Sökt en hel del från nätet och även haft intervjuer men verkar som jag faller på att jag bara kan vara borta mellan juni-sep.
Kanske är det någon här som sitter inne på kontakter eller tips?
Börjat fundera om man kanske bara ska åka ner till ex. Barcelona i början av juni och bara dela ut massor med CVn..?

Jag har erfarenhet inom service, hotell och restaurang och även kontorsjobb. Alla jobb är intressanta!

Hör jättegärna av dig om du har tips, sugen på att hänga med eller kanske gjort något liknande själv!
Av Hugopin
13 feb. 2018 22:14
Tjena, jag kan ge dig lite tips från mina egna erfarenheter. Mot slutet av 2017 körde jag en workaway på ett hostel i Costa Rica och det var typ det bästa jag gjort. Fick gratis boende och träffade sjuukt mycket kul folk. Rekommenderar att du gör ett konto på workaway, vilket kostar en liten slant men inte alls mycket, och så kollar du runt i de länder du är intresserad av. Rekommenderar att du söker just hostels om du är social, det var det ända jag sökte på. Kolla också så du vet exakt vad du får i utbyte mot att du jobbar. Sök till så många ställen som möjligt för jag har märkt att vissa är väldigt inaktiva eller bara allmänt dåliga på att svara. Jag sökte till kanske 15 ställen och fick svar från 5 om jag inte minns fel, varav ett klart "ja" från 4 av de 5. Du behöver ju inte så jättemycket pengar för en sån här resa heller. Jag spenderade typ 16000 och var borta i 5 veckor. Reste runt lite också till bl.a Panama, jobbade bara i typ 3 veckor. Sparade ett antal tusenlappar på att jag fick bo gratis och kunde laga egen mat i köket på hostelet.

Vet inte hur mycket hjälp detta inlägg är, men kanske kan hjälpa lite grann (:
Av Sani711
14 feb. 2018 08:58
Tack snälla för tipsen! Låter ju toppen! Ska absolut kika in den sidan :)