Visumfråga

2 jan. 2017 11:18
Visningar: 185
Hej,

Jag och en vän ska åka till Thailand om 3 veckor och ska vara där i 1 månad.

Nu är det så att när vi flyger hem går planet klockan 20 på det 30e dygnet men sen vi mellanlandar i Bangkok och planet lyfter därifrån 01.30 på det 31 dygnet.

Behöver vi skaffa visum för den här resan?

/Jocke
Av Erik777
2 jan. 2017 14:25
Mellanlandar? varifrån åker ni?
Det som kan hända är att ni får betala "overstay fee" om, tror jag, 500 thb per person och dygn. I ert fall alltså ett dygn.
Men om ni passerar immigration före midnatt är det så klart lungt. Ni ska ha passerat gränsen, inte lyft från marken före utgången av dygn 30.

Om man bara mellanlandar så passerar man ingen gränskontroll alls, varför frågeställningen måste förtydligas.
2 jan. 2017 15:19
Det låter som att de flyger inrikes först, vilket jag misstänker kommer bli att de passerar gränsen först dag 31 så det känns som en dag overstay i sådana fall. Bara min gissning.
2 jan. 2017 15:26
Vi åker ifrån Phuket via Bangkok sen till Stockholm :)

Så det jag undrar är, när vi landar i Thailand och ska passera igenom gränskontrollen på flygplatsen och jag har en hemresa bokad efter 31 dagar, måste jag kunna visa upp ett visum då?

Har sett i olika trådar här att folk planerar att betala "overstay fee" men jag är orolig för att bli nekad inträde i landet utan visum...

/Jocke
Av Erik777
2 jan. 2017 15:46
Ah, du tänker så. jag har aldrig behövt visa upp flygbiljett som bevis på att jag tänker resa ut igen.
Skulle det nu hända, säg att du tänker göra en avstickare till Malaysia landvägen, vill du vara idiotsäker, skriv ut en tågtidabell.
2 jan. 2017 15:51
Okej! :) Tacksam för svar och tips!

/Jocke
2 jan. 2017 17:28
Det räcker att du kan visa upp en biljett ur landet inom 60 dagar och det är ju inga problem. Om ni går igenom immigration och security i Bangkok innan 24.00 så borde ni slippa betala overstay.
2 jan. 2017 18:21
Okej, då slipper jag oroa mig då!

Tack!