Visum

26 aug. 2013 12:37
Visningar: 246
Har fått visum av Amerikanska ambassaden till 15 april, när jag landar i New York, ska flyga vidare, så stämplar de att visumet gäller till 24 februari.
Visum gäller bara 6 månader säger de. Vem har rätt ambassaden eller tullen i New York???
26 aug. 2013 13:50
Citerat från Maruchan:
Har fått visum av Amerikanska ambassaden till 15 april, när jag landar i New York, ska flyga vidare, så stämplar de att visumet gäller till 24 februari.
Visum gäller bara 6 månader säger de. Vem har rätt ambassaden eller tullen i New York???
Hej!

Vad är det för visum? Det kvittar i.o.f.s.

Nu är det ju inte tullen som sköter detta men det kvittar ju också. Det är alltid vid gränskontrollen (immigrations) man bestämmer. Även om man har ett visum eller inresetillstånd behöver de inte släppa in en, ger de en 6 månader så är det det som gäller. Ditt visum är dock antagligen giltigt till den 15/4 så att Du kan åka dit igen inom det datumet.
26 aug. 2013 14:31
OK, tack för svar.
Det är alltså" immigrations" som bestämmer.... Vet du om det gäller att man ska vara utrest ur landet 30 dagar från utgånget datum ?Alltså har man 30 dagar till på sig att lämna landet?
26 aug. 2013 15:30
Citerat från Maruchan:
OK, tack för svar.
Det är alltså" immigrations" som bestämmer.... Vet du om det gäller att man ska vara utrest ur landet 30 dagar från utgånget datum ?Alltså har man 30 dagar till på sig att lämna landet?
Har man ett datum så är det ju det som gäller. Åker man t.ex. på vanligt inresetillstånd så är det 90 dagar, man kan inte stanna 90 dagar och åka hem den 91a utan man måste åka innan den 90e dagen tagit slut.

Bryter man mot detta och får en "overstay" så har man brutit mot visumets regler och kan få svårt att komma in i landet igen på en 5-10 år, möjligtvis ännu längre.
26 aug. 2013 18:53
Citerat från Maruchan:
Tack för ditt svar!
Funderade lite på detta och kan det inte vara så att Du fått ett 6 månaders turistvisum som kan användas mellan två datum (? - 15/4) alltså perioden då Du kan använda det är mer än 6 månader, börjar Du resan ett datum går visumet ut 6 månader senare, börjar Du resan senare under perioden går det också ut senare... dock senast den 15/4.
Hoppas det inte blev helt obegripligt ;-)
27 aug. 2013 09:13
Ja , jag har förstått att det är så det fungerar.
Men tydligen kan man (mot avgift) förlänga visumet , men det
hjälper ju inte " 6 månaders" regeln iaf. Jag är ju kvar i USA och ska lösa det där.....