Vilket land vill ni åka tillbaka till ??
För MIG kommer Thailand alltid att vara land nr 1... folk får säga att jag är tråkig som åker nästan bara dit , men vem bryr sig ........
Jag tror jag är periodare och att mitt resande avgörs av många faktorer.
Vissa länder återkommer man ju nästan ofrivilligt till, som Danmark och Tyskland, bara för att man får det på köpet vid andra resor.
Men om vi nu ska prata vilja V-I-L-L, så ligger Gran Canaria bra till, i synnerhet Puerto Rico.
Kroatien och Bosnien är också obligatoriska i mitt liv.
Vissa länder återkommer man ju nästan ofrivilligt till, som Danmark och Tyskland, bara för att man får det på köpet vid andra resor.
Men om vi nu ska prata vilja V-I-L-L, så ligger Gran Canaria bra till, i synnerhet Puerto Rico.
Kroatien och Bosnien är också obligatoriska i mitt liv.
Själv säger jag varje gång jag besöker en fin plats att hit ska jag återvända men så dyker det upp något nytt resmål nästa gång och så blir det inte att man kommer tillbaka iallafall ( i de flesta fall).
De platser jag absolut återkommer till vintertid är.
1.Madeira för allt det jag uppskattar med ett bra resmål lugnt och skönt,bra mat,trevliga människor som låter mig sköta mig själv om jag inte behöver hjälp för då är de hjälpsamma, vacker grönska, dramatisk natur och det där lagom mellanmjölksaktiga vädret inte för varmt och inte för kallt utan just så där lagomt för en blekfet svensk som jag och dessutom fantastiska möjligheter till vandring.
2.Azorerna i princip som Madeira fast något mer böljande landskap och mer tillrättalagt kanske litet för ostadigt väder vintertid men otroligt vackert iallafall och perfekt för den som gillar att ta bilutflykter för deras rastplatser är något utöver det vanliga.
3. vår och höst är ju Grekland kanon,mitt i sommaren tycker jag det blir för varmt. Kreta är ju ett bra resmål med klagom mix Bad / kultur / Natur,dessutom älskar jag Grekisk mat. även om man gillar mindre öar eller fastland tycker jag att grekland har allt man behöver.
4.Malta är också kanon på vår/ sensommar, verkligen mysigt och ganska billigt att leva där.
5 Turkiet återvänder jag gärna till om jag vill slappa i solen.och all-inklusivehotellen har mycket hög standard till vettiga priser.
6.Sommartid är det ju mitt kära lappland som gäller för vandring ,fiske och så det fantastiska ljuset!!.
7.Och så Island då förståss eftersom jag är natur och fiskenörd och resten av familjen älskar ju hästar och det finns ju en och annan sån där , nä nu börjar listan bli ganska lång så jag får väl ge mig där men det finns som sagt många platser att komma tillbaka till faktiskt fler än de platser jag inte vill återkomma till för när jag reser åker ju inte till ett arabland eller asien om jag vill vara ensam och sköta mig själv så att säga och inte heller till Malta för öde natur , Azorerna eller Madeira för hålligång osv.när vi har väl valt de flesta platserna har vi nog varit ganska medvetna vad som väntat oss men därmed inte sagt att vi inte blivit överraskade ibland både positivt och även negativt så klart.
Hoppas inte listan blev allt för lång och tjatig bara men har svårt att ta ut endast ett ställe trivs på många ställen men till dessa har jag varit eller ska jag tillbaka till.
Ha det gott! Bosse.
De platser jag absolut återkommer till vintertid är.
1.Madeira för allt det jag uppskattar med ett bra resmål lugnt och skönt,bra mat,trevliga människor som låter mig sköta mig själv om jag inte behöver hjälp för då är de hjälpsamma, vacker grönska, dramatisk natur och det där lagom mellanmjölksaktiga vädret inte för varmt och inte för kallt utan just så där lagomt för en blekfet svensk som jag och dessutom fantastiska möjligheter till vandring.
2.Azorerna i princip som Madeira fast något mer böljande landskap och mer tillrättalagt kanske litet för ostadigt väder vintertid men otroligt vackert iallafall och perfekt för den som gillar att ta bilutflykter för deras rastplatser är något utöver det vanliga.
3. vår och höst är ju Grekland kanon,mitt i sommaren tycker jag det blir för varmt. Kreta är ju ett bra resmål med klagom mix Bad / kultur / Natur,dessutom älskar jag Grekisk mat. även om man gillar mindre öar eller fastland tycker jag att grekland har allt man behöver.
4.Malta är också kanon på vår/ sensommar, verkligen mysigt och ganska billigt att leva där.
5 Turkiet återvänder jag gärna till om jag vill slappa i solen.och all-inklusivehotellen har mycket hög standard till vettiga priser.
6.Sommartid är det ju mitt kära lappland som gäller för vandring ,fiske och så det fantastiska ljuset!!.
7.Och så Island då förståss eftersom jag är natur och fiskenörd och resten av familjen älskar ju hästar och det finns ju en och annan sån där , nä nu börjar listan bli ganska lång så jag får väl ge mig där men det finns som sagt många platser att komma tillbaka till faktiskt fler än de platser jag inte vill återkomma till för när jag reser åker ju inte till ett arabland eller asien om jag vill vara ensam och sköta mig själv så att säga och inte heller till Malta för öde natur , Azorerna eller Madeira för hålligång osv.när vi har väl valt de flesta platserna har vi nog varit ganska medvetna vad som väntat oss men därmed inte sagt att vi inte blivit överraskade ibland både positivt och även negativt så klart.
Hoppas inte listan blev allt för lång och tjatig bara men har svårt att ta ut endast ett ställe trivs på många ställen men till dessa har jag varit eller ska jag tillbaka till.
Ha det gott! Bosse.
Jag har också flera pärlor. 1. Bali paradiset som tyvärr förstördes av bombdåden. Men för mig kommer det alltid att vara ett paradis. Vänligare människor finns inte. 2. Gotland. Här stortrivs jag, även andra årstider än sommaren. 3. Oman som slog mig med häpnad, då jag hade betänkligheter när jag var där första gången. 4. Conil på Costa de la Luz i Spanien. Den orten har jag besökt sedan drygt 40 år. Ibland hatad och numera älskad av mig.
Men världen är full av andra underbara platser. T.ex. Panamakryssning. Vilken otrolig upplevelse. Man kan inte beskriva det utan det måste upplevas.
Och Siam, varför ska man inte åka tillbaka dit man trivs?
Men världen är full av andra underbara platser. T.ex. Panamakryssning. Vilken otrolig upplevelse. Man kan inte beskriva det utan det måste upplevas.
Och Siam, varför ska man inte åka tillbaka dit man trivs?
Kambodja absolut... kan inte tänka mej att inte åka tillbaka dit.. vackert land, underbara människor och såklart Angkor wat.. USA kommer jag oxå att åka tillbaka till.. surrealistiskt land med bra shopping och knäpp president..:)) Annars håller jag med föregående.. tror alltid att jag ska komma tillbaka till diverse ställe men när hela världen lockar så e det inte lätt.
Hawaii och australien skulle ja vilja åka tillbaka till:) thailand är fint men ja tycker det är för m0ycket turister där det försötr mycket
Thailand har vi besökt de 2 senaste somrarna,d.v.s. östkusten med Koh Samui o Koh Phangan framförallt. På Samui vill jag rekommendera Chongmoon Beach, o Koh Phangan var mysig hela ön med avslappad "barfota stämning". en "bucket" på stranden på kvällen så var man nöjd!
Florida är oxå en favorit,åker dit i sommar för 4:e gången,lagom blandning av sol,bad o nöjesliv. Framförallt västkusten med sina vackra stränder kan rekommenderas!
Västindien hör oxå till mina favoritresemål, Barbados, bahamas o Dominikanska Republiken..kritvit sand,klarblått vatten....
Nästa höst åker vi till Malaysia o öarna på östra sidan,hoppas den resan kommer att hamna bland mina favoriter!
Florida är oxå en favorit,åker dit i sommar för 4:e gången,lagom blandning av sol,bad o nöjesliv. Framförallt västkusten med sina vackra stränder kan rekommenderas!
Västindien hör oxå till mina favoritresemål, Barbados, bahamas o Dominikanska Republiken..kritvit sand,klarblått vatten....
Nästa höst åker vi till Malaysia o öarna på östra sidan,hoppas den resan kommer att hamna bland mina favoriter!
Vi vill väldigt gärna tillbaka till Agios Nikitas,Lefkas,Grekland (stavningen får ni ta som den är=) vi gifte oss där för snart sex år sedan och gud vad mysigt och fint där var=) Jag och min man stack dit och skulle gifta oss, lite så där som vi svenskar kan göra när man har barn på vars ett håll osv. MEN där gick vi bet , MAN ÅKER INTE BARA IVÄG OCH GIFTER SIG HUR SOM HELST I GREKLAND DOM TYCKTE SYND OM OSS ATT VÅRA FAMILJER EJ VAR MED OSV men dom hjälpte helhjärtat till med både tolk,restaurange och fotografering..... en liten tid efter vi kommit hem hade filmen Mitt stora Grekiska bröllop premiär..... Men nu till den lilla lilla fiskebyn Agios Nikitas helt underbar!!!! Om man bara ska gå igenom byn, vilken då sluttar rakt ner till baren captains corner och därefter rakt i vattnet och där var den lilla byn slut,,,,, Men dom hade ngra fina restauranger där, det var lugnt och skönt om man nu gillar det , men vilket vatten , vilka små små vikar man kunde hitta för sig själv, mmmmmm Och för oss som gillar motorcyklar var denna ö kanon att köra på, kul terräng upp och ner, och huxflux överraskande en restaurang mitt ute i ingenstans jiiipppiiee, grekerna vänliga som vanligt......... Ja vi ska tillbaka ngn gång men vi glömmer hela tiden att fira vår bröllopsdag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, men om ni vill ha lugn och ro och en fin ö så är denna lilla fiske by perfekt. i Lefkas sk huvudstan på ön så var där verkligen liv och rörelse om man nu vill ha det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, denna lilla ö är granne med scorpios bara så ni vet,,,,,,,,,,,,,,Onasis,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jag älskar att semestra i USA! Har varit där 4 gånger nu, och det blir garanterat några gånger till! Älskar den västländska livs stilen och landet är så stort att man måste vara dit några gånger för att hinna se en del! Så varierande natur där också, kul att se så mycket olika vyer i samma land! Man kan åka från vita palmbeklädda stränder till skog till öken.... osv
Tycker det är härligt också att kunna äta vad man vill där utan att behöva tänka på att man kan få nån konstig bakterie i sig. USA är absolut det bästa semester landet för mig!
Tycker det är härligt också att kunna äta vad man vill där utan att behöva tänka på att man kan få nån konstig bakterie i sig. USA är absolut det bästa semester landet för mig!
Dominikanska Rep. skulle vara trevligt att återse. Dubai oxå, mest för att se skillnaden sen -90.
Skulle även kunna tänka mej att åka tillbaka till Syrien (Damaskus är.. iaf var en underbar stad!).
Sen vill och kommer jag även att, återvända till alperna(inkl. de länder som berörs..)
Grekland står oxå med på listan. Har varit där 5ggr, och då på nya ställen varje gång. Således finns en del kvar att se.
Höll på att säja Ryssland, men kom på att jag nog egentligen inte vill det...
Sen vill jag ju, efter varje resa, hemskt gärna återvända till Sverige!!! ;-)
/Putte
Skulle även kunna tänka mej att åka tillbaka till Syrien (Damaskus är.. iaf var en underbar stad!).
Sen vill och kommer jag även att, återvända till alperna(inkl. de länder som berörs..)
Grekland står oxå med på listan. Har varit där 5ggr, och då på nya ställen varje gång. Således finns en del kvar att se.
/Putte
Citerat från billy_basket:
Dominikanska Rep. skulle vara trevligt att återse. Dubai oxå, mest för att se skillnaden sen -90.
/Putte
håller med dig putte spelar ingen roll hur skönt det är att åka bort det är ofta väldigt skönt att komma hem till svedala igen trots alltDominikanska Rep. skulle vara trevligt att återse. Dubai oxå, mest för att se skillnaden sen -90.
/Putte
bosse.
Abu Dhabi, huvudstad i Förenade Arabemiraten, är en mysig storstad. Den är Inte lika exploaterad som Dubai men har i princip samma utbud vad gäller fantastiska krogar av alla sorter och prisklasser samt allt övrigt man kan önska sig.
Detta återkommande besök skulle jag vilja lägga 2009 när Formel 1-cirkusen kör sitt första race på den nya banan som just nu projekteras och byggs. Den blir något i hästväg enligt alla experter. Se http://www.reseguiden.se/forum/bilder/27118
Detta återkommande besök skulle jag vilja lägga 2009 när Formel 1-cirkusen kör sitt första race på den nya banan som just nu projekteras och byggs. Den blir något i hästväg enligt alla experter. Se http://www.reseguiden.se/forum/bilder/27118
Vietnam! Jag spenderade en månad där för ca 10 år sedan och börjar nu bli riktigt sugen på att återvända. I Sydostasien är det det landet som lämnat mest positiva minnen hos mig. Problemet är bara att det finns så många andra länder (och områden) kvar att utforska...
Jag tycker det är kul att besöka flera länder på en gång. Jag rekommenderar Afrikas four-corner. Jag själv besökte de fyra länderna på en dag, lite extremt kanske, men helt möjligt. Jag skriv en liten blogg om det.
http://www.reseguiden.se/minsida/bpacker/blogg/5206
PS. De fyra länder jag menar är;
Botswana, Namibia, Zambia och Zimbabwe.
DS.
http://www.reseguiden.se/minsida/bpacker/blogg/5206
PS. De fyra länder jag menar är;
Botswana, Namibia, Zambia och Zimbabwe.
DS.
Jag kommer alltid att återvända till London...älskar den stan :)
Och Californien vill jag tillbaka till, men plånboken säger stopp
Och Californien vill jag tillbaka till, men plånboken säger stopp
Alla...!
Jo så är det. Men det går ju inte för då fick man ju aldrig se något nytt land.
Men de länder jag aldrig kommer att sluta längta tillbaka till är :
1. Indien 6. Honduras 11. Indonesien
2. Thailand 7. Mexico
3. Nepal 8. Hong-Kong
4. Malaysia 9. Sri Lanka
5. Filippinerna 10. Venezuela
Nej det går faktiskt inte att lista alla.....men som synes är väl Asien det håll man
gärna åker åt. Även om Amerika ( både Nord, Central och Syd ) har massor att
ge resenärer. Men just nu är siktet inställt på Thailand. Vi åker till BKK 29/2
Det skall bli såååå kul.
Jo så är det. Men det går ju inte för då fick man ju aldrig se något nytt land.
Men de länder jag aldrig kommer att sluta längta tillbaka till är :
1. Indien 6. Honduras 11. Indonesien
2. Thailand 7. Mexico
3. Nepal 8. Hong-Kong
4. Malaysia 9. Sri Lanka
5. Filippinerna 10. Venezuela
Nej det går faktiskt inte att lista alla.....men som synes är väl Asien det håll man
gärna åker åt. Även om Amerika ( både Nord, Central och Syd ) har massor att
ge resenärer. Men just nu är siktet inställt på Thailand. Vi åker till BKK 29/2
Det skall bli såååå kul.
Jag längtar tillbaka till Malaysia! Framförallt öarna Perhentian islands i nordöstra delen av landet. Enligt mig slår Malaysia Thailand med hästlängder! Stränderna är vackra, vattnet är klart, snorklingen är fantastisk, maten är kanon, människorna är underbara och de pratar bra engelska och de har vanliga bokstäver!!!
*Skottland för att hälsa på släkten.
*Italien för att jag älskar maten och kulturen. Rom för att staden är underbar, annars södra delen av landet. Givetvis för att hälsa på mina italienska vänner.
*Spanien. Sevilla, Grenada och Malaga då de har fantastisk kultur och vacker omgivning och bra shopping. Annars slappa Marbella.
*Azorerna för se de övriga öarna.
Men visst lockar den övriga delen av världen främst, till dessa ställen åker man mellan de "riktiga" resorna!
/amerita
*Italien för att jag älskar maten och kulturen. Rom för att staden är underbar, annars södra delen av landet. Givetvis för att hälsa på mina italienska vänner.
*Spanien. Sevilla, Grenada och Malaga då de har fantastisk kultur och vacker omgivning och bra shopping. Annars slappa Marbella.
*Azorerna för se de övriga öarna.
Men visst lockar den övriga delen av världen främst, till dessa ställen åker man mellan de "riktiga" resorna!
/amerita
Håller med så många andra här att på varje ställe man besöker så vill man tillbaka igen, MEN Bali och Indien är för mig mycket speciella platser som jag vill besöka åter många gånger. Man hinner aldrig att utforska allting på en plats efter ett par besök det krävs mycket mycket mer
Jag har tre länder att återvända till. Portugal, Grekland och Thailand.
Portugal och Grekland för att folket är genuint trevliga och lättsamma i mina ögon. Nu har jag INTE charteråkt utan verkligen upplevt länderna. Jag skulle ha svårt att uttala mig om hur det är att uppleva länderna med charter och kanske ibland t. om. all inclusive med svenska köttbullar osv.
När det gäller Thailand sägs det att thailändare har 8 olika slags leende, Jag har bara uppfattat det positiva leendet. Har dock (bara) varit på den östra delen av Thailand där det inte varit det enorma turistflödet som finns på västra sidan.
Ingemar
Portugal och Grekland för att folket är genuint trevliga och lättsamma i mina ögon. Nu har jag INTE charteråkt utan verkligen upplevt länderna. Jag skulle ha svårt att uttala mig om hur det är att uppleva länderna med charter och kanske ibland t. om. all inclusive med svenska köttbullar osv.
När det gäller Thailand sägs det att thailändare har 8 olika slags leende, Jag har bara uppfattat det positiva leendet. Har dock (bara) varit på den östra delen av Thailand där det inte varit det enorma turistflödet som finns på västra sidan.
Ingemar
USA och Australien för det finns så mycket att se där.
Vi har varit 2 gånger till Kenya på safari&sol/bad och vi vill absolut dit igen nån dag! Det är verkligen ett av de mest variationsrika och spännande länder vi nånsin besökt - och alla fantastiska naturupplevelser, djur, den goda maten och många (inte alla) trevliga människor som vi mötte! Nån dag åker vi säkert till Kenya igen! :)
Även Maldiverna är ett fantastiskt resmål som vi kan tänka oss att besöka igen, men först finns ju så många andra spännande resmål att se!
Och Grekland är och förblir en favorit!
Annika&Peter
Även Maldiverna är ett fantastiskt resmål som vi kan tänka oss att besöka igen, men först finns ju så många andra spännande resmål att se!
Och Grekland är och förblir en favorit!
Annika&Peter
Grekland kommer alltid att vara nr 1 för mig. Sedan vill jag 'göra' Norge, Skottland, Irland, Italien, Thailand igen.
Medlemmen har tagit bort svaret
Citerat från mizan:
Kambodja absolut... kan inte tänka mej att inte åka tillbaka dit.. vackert land, underbara människor. USA kommer jag oxå att åka tillbaka till.. surrealistiskt land med bra shopping och knäpp president..:))
Jag brukar lite vårdslöst kalla USA för världens modernaste U-land, men kommer att åka dit igen trots att jag varit där många gånger.Kambodja absolut... kan inte tänka mej att inte åka tillbaka dit.. vackert land, underbara människor. USA kommer jag oxå att åka tillbaka till.. surrealistiskt land med bra shopping och knäpp president..:))
1, Thailand, Skit samma vad många tyckare säger
2, Kambodja, Nytt, spännande, mycket trevligt folk
3, Portugal, Sista utposten väster ut med suveränt god "frutti di mare"
4, Grekland, känner sig välkommen
5, USA, många släktingar lite överallt.
Har varit i Thailand 2 ggr nu, och åker jätte gärna tillbaka dit. Det finns så mycket att se.
Ytterligare ett land som jag också gärna besöker igen är Österrike, vilken land, otroliga vyer och trevliga människor.
Tänk att slänga sig ner för Kaprun glaciären på förmiddagen och sen åka ner och bada och sola i Zell sjön vid Zell am See på eftermiddagen.
Ytterligare ett land som jag också gärna besöker igen är Österrike, vilken land, otroliga vyer och trevliga människor.
Tänk att slänga sig ner för Kaprun glaciären på förmiddagen och sen åka ner och bada och sola i Zell sjön vid Zell am See på eftermiddagen.
Grekland återvänder jag alltid till! Även om jag reser till andra länder också, är det Grekland och dess övärld som ligger närmast hjätat. Thailand var också fint, dit kommer jag också att återvända. På något vis påminner Grekland och Thailand om varandra: öarna, det klara vattnet och den avspända stämmningen. Sen finns det ju också vissa platser som är speciella, som Barcelona - vilken stad! Dit vill jag ocså igen!
Sri lanka har en speciell plats i mitt hjärta, har varit där två gånger men inte återvänt efter tsunamin..
Brasilien är oxå ett grymt skönt land!
Men allra mest vill jag tillbaks till AUSSIE-jag älskar Australien.
Enligt min mening har denna fantastiska kontinent alla godbitar samlade på ett ställe:
Underbar varierande natur,världens coolaste djurliv och helt fantastiskt trevliga människor!
Som så många andra jag pratat med drabbades jag oxå av värsta "blues deppen" när jag kom hem,jag grät när vi landade på Landvetter...
Corny? det bjuder jag på,men det ska bli mitt hemland en dag..:-)
Brasilien är oxå ett grymt skönt land!
Men allra mest vill jag tillbaks till AUSSIE-jag älskar Australien.
Enligt min mening har denna fantastiska kontinent alla godbitar samlade på ett ställe:
Underbar varierande natur,världens coolaste djurliv och helt fantastiskt trevliga människor!
Som så många andra jag pratat med drabbades jag oxå av värsta "blues deppen" när jag kom hem,jag grät när vi landade på Landvetter...
Corny? det bjuder jag på,men det ska bli mitt hemland en dag..:-)
Jag håller med han som startade diskussionen.....Thailand vill jag absolut tillbaka till. Vill hälsa på familjerna jag bodde hos, ön jag jobbade på m.m. Även St Kitts ii Västindien skule jag vilja besöka igen. Av samma orsak, hälsa på vänner och bara komma in i deras "gung". Malta är också en plats som jag tycker om. Att vandra bland smala gränder och gator bland så gamla byggnader att man nästan tappar andan ibland. Har mina favoriter där som inte är "turistgator".