Vilket land ska vi välja i Asien?

Av Linb
4 sep. 2014 10:34
Visningar: 677
Jag och min pojkvän tänkte åka ut och backpacka i 2 månader men nu visade det sig att vi kan vara borta nästan exakt 3 månader och vi funderar därför på att lägga till 1-2 länder till vår resplan.
De länder vi ska till är Thailand, Indonesien och Filippinerna. De länder vi nu funderar över att lägga till är Malaysia, Kambodja eller Burma. Vilket/vilka länder hade ni valt eller skulle ni rekommendera? :) Antingen Burma eller Kambodja är vi lite sugna på i alla fall :)
Av Hille2
4 sep. 2014 11:24
Jag skulle lägga till Burma. Men om ni vill att det ska vara billigt och vill festa en del så rekommenderar jag Kambodja.
Av Pelle77
4 sep. 2014 18:57
Burma besökte jag för ett halvår sedan och det var ett mkt fascinerande land som jag verkligen rekommenderar. Det var som att färdas rejält tillbaks i tiden på alla de sätt. Speciellt Inle sjön och Bagan som är "obligatoriska" stopp vid ett förstagångs-besök. Dock ska man vara medveten om att Burma är det dyraste av länderna i sydostasien, speciellt hotellpriser är mkt högre än i Thailand. Då landet är på väg att öppna upp sig (i snabb fart) rekommenderar jag er starkt att besöka det innan det kryllar av turister. Maten är billig och folket är fantastiskt trevligt. Kika på mitt album från resan!

Kambodja har jag aldrig besökt men det står på to-do list. Som backpacker tror jag att det passar er bättre på något sätt.
Av Amd90
5 sep. 2014 01:23
Citerat från Linb:
Jag och min pojkvän tänkte åka ut och backpacka i 2 månader men nu visade det sig att vi kan vara borta nästan exakt 3 månader och vi funderar därför på att lägga till 1-2 länder till vår resplan.
De länder vi ska till är Thailand, Indonesien och Filippinerna. De länder vi nu funderar över att lägga till är Malaysia, Kambodja eller Burma. Vilket/vilka länder hade ni valt eller skulle ni rekommendera? :) Antingen Burma eller Kambodja är vi lite sugna på i alla fall :)
Av länderna du nämner har jag endast varit i Kambodja vilket var fantastiskt! Burma är tydligen otroligt men folk jag pratade med längs vägen som hade varit där sa att det var väldigt dyrt pga att budgetboenden fortfarande inte existerar osv.
Av Linb
5 sep. 2014 10:48
Tack för tipsen!
Burma har varit en dröm men lutar nog åt Kambodja tror jag, pga. ekonomin och att det verkar som en smidigare rutt. Varför är det så dyrt med hotell i Burma? Vi skulle egentligen hinna med både Kambodja och Burma men då de ligger på varsin sida av Thailand så blir det inte så smidigt, och får kolla upp om pengarna räcker till att resa runt så mycket.. Men det är ett svårt val, man vill ju se allt :)
Av Amd90
5 sep. 2014 18:34
Citerat från Linb:
Tack för tipsen!
Burma har varit en dröm men lutar nog åt Kambodja tror jag, pga. ekonomin och att det verkar som en smidigare rutt. Varför är det så dyrt med hotell i Burma? Vi skulle egentligen hinna med både Kambodja och Burma men då de ligger på varsin sida av Thailand så blir det inte så smidigt, och får kolla upp om pengarna räcker till att resa runt så mycket.. Men det är ett svårt val, man vill ju se allt :)
Med risk för att låta efterbliven men det är väl för att regeringen reglerar väldigt mycket? (Inkl priser, turism etc)
Av Linb
5 sep. 2014 19:28
Jo antagligen är det så! Blev lite förvånad bara då man sett burmeser jobba i Thailand på skitjobb med hur lite som helst i lön, och då trodde jag att det borde vara väldigt mycket billigare i Burma än Thailand. Men precis som på vissa ställen i Thailand så har de kanske priser för befolkningen och sen andra priser för turister :)
Av Lampang
7 sep. 2014 11:51
Har träffat en del människor från Burma genom åren(har även besökt landet) ,som jobbar i Thailand. Många är glada att dom har fått jobb. En hel del jobbar i restaurang branchen, och städar, jag tycker inte att dessa arbeten är skitjobb, alla yrken behövs. En hel del Burmeser är nog glada att dom har Thailand som grannar.
8 sep. 2014 09:35
Vietnam kanske...?

Sedan - på spåret 'skitjobb' - så håller jag med i att det inte finns skitjobb, bara folk som tycker de är för fina (läs slöa) för vissa typer av jobb.

Du kommer alltid kunna få bättre betalt (monetärt lr levnadsmässigt) någon annanstans (till toppen av pyramiden) och jobbimmigration är en naturlig del i dagens globala samhälle.
Av Linb
8 sep. 2014 19:16
Nej skitjobb kanske är fel ordval, men det jag har fått höra av en thailändare så hade burmeserna där inte ens hälften så mycket i lön som thailändarna och de fick göra mycket jobb som thailändarna själva inte ville göra. Men det finns säkert burmeser som har toppenjobb också och de tjänar säkert mycket mer i Thailand än vad de skulle gjort i Burma, det var därför jag blev förvånad över att det är dyrare att resa i Burma än i Thailand.
Vietnam vore häftigt men min pojkvän är tyvärr inte så sugen på att åka dit..
8 sep. 2014 21:58
Citerat från Linb:
Men det finns säkert burmeser som har toppenjobb också och de tjänar säkert mycket mer i Thailand än vad de skulle gjort i Burma, det var därför jag blev förvånad över att det är dyrare att resa i Burma än i Thailand.

Hm.

Burma är och har varit en av världens hårdaste diktaturer. Det är också ett mycket fattigt land (hårda diktaturer brukar bli det).
Burmeser kommer till Thailand bla pga extrem fattigdom i hemlandet, de blir ofta lurade av thailändska agenter. Väl på plats är lönen mycket låg, eller uteblir helt och hållet. Pga kostnader som arbetsgivaren har haft eller säger sig ha haft för resa och immigration står man i skuld till sin arbetsgivare och blir i praktiken en slav.
Den som protesterar blir misshandlad, bortförd av polisen eller t.o.m. dödad.
(enligt div tidningsartiklar samt boken Välkommen till paradiset)

Hotellpriserna i Burma har inget som helst med det att göra.
Av Linb
8 sep. 2014 22:18
Har inte sagt att arbetssituationen för burmeser i Thailand skulle ha något att göra med hotellpriserna, utan att jag förstått att Burma är ett fattigt land i jämförelse med Thailand och att jag därför trodde det skulle vara billigare att resa där än i Thailand, vilket jag blev förvånad över.
Av Linb
8 sep. 2014 22:22
Sedan om burmeser har bra arbetsvillkor eller inte har jag ingen aning om, jag har endast sett det jag sagt dvs. att de verkar ha det sämre än Thailändarna. Så det är en fråga ni får diskutera :)
Av Lampang
9 sep. 2014 16:08
i slutet av 80-talet ,början av 90 talet var jag uppe i gränstrakterna mot Burma ett antal gånger, hade en kamrat som var yrkes soldat.
Fick se hur den Thailändska militären hjälpte burmesiska flyktingar ,man hade undervisningar åt barnen, byggde upp boenden, visade hur man skulle ta hand om vardagliga sysselsättningar, beundransvärt, tycker jag.
Har Thailändska vänner som jobbar som byggnads arbetare, går dagligen upp för byggnadsställningar och gör sitt jobb på mycket höga höjder ,skulle nog själv tänka ett bra tag innan jag skulle våga upp på dessa ställningar .
Har även vänner som kör långtradare från norr till söder, dag och natt , fiskare som är ute och gör sitt jobb i farliga meter höga vågor . Thailändare arbetar hårt, ofta sida vid sida med Burmeser. Så jag förstår inte , "De fick göra mycket jobb som thailändarna själv inte ville göra" vad är det för jobb, thailändarna inte vill göra själv??. Som jag skrivit tidigare , en hel del burmeser är nog glada att dom har Thailand som grannar.
Att det sen finns folk som är mindre trevliga, och utnyttjar människor, det händer nog också, men dom är nog få,och dom problemen finns i alla länder, även i vårat eget land.
Vi behöver nog inte racka ner på andra länder(som vi gör ganska ofta här i Sverige) vi har nog en hel del problem själv här i Svedala att ta tag i, både när det kommer till hur en del människor behandlas illa på arbetsplatser ,och hur många av våra gamla missköts, osv, ,värt att tänka på.
Av Linb
9 sep. 2014 17:33
Jag säger bara det lilla jag sett och fått höra av våra grannar i Thailand, men uppenbarligen har jag, du och Gunillad fått se/höra väldigt skilda saker så antagligen är det väldigt olika.
Av Foewin
9 sep. 2014 17:51
Sen är det väl så att alla människor har olika uppfattningar om allt. Så det Linb har hört kanske stämmer överens med vad de som hon pratat med tycker och om vad de har sett och hört. Hon sa bara det hon hade hört och inget mer med det.

Sen de Thailändare som utsätter sitt liv för jobbet eller gör något s.k "Skitjobb" finns ju såklart.
Samma sak finns även i Sverige. Det finns väldigt många som inte skulle ta de "lågstatusjobb" som nu finns, sedan finns de ju de som tar de jobben också. Så det är samma sak där.

Det finns garanterat Burmeser som har "högstatusjobb" samt "lågstatusjobb" , samma visa är det även för Thailändare, samma visa är det inom alla länder.

Sedan är nog burmeserna glada över att de är grannar med Thailand ja det är möjligt, men det finns också dem som kanske inte är så jätte glada över det heller. Det finns alltid två sidor av allt.

Så nu när alla har fått uttrycka sig skulle det kanske vore något om man gick tillbaka till vad punkten verkligen handlade om och inte om hur folk tolkar och ser saker. Jag förmodar nog att alla har missuppfattat varandra lite.

" Vi behöver nog inte racka ner på andra länder(som vi gör ganska ofta här i Sverige) " - Kan nog garantera att det inte var hennes mening. Men nog om detta! Tillbaka till ämnet!

TACK FÖR MIG