Vilken tid är bäst att åka?

3 mars 2016 22:25
Visningar: 2152
Hej
Har börjat planera min resa till västra Usa just nu. Planen är att hyra bil och köra runt i 2 v typ.
Tänkte först åka i mitten av juli när semestern är, men märkte rätt fort att priserna på biluthyrningen var högre då!
Är de så på allt i USA under den tiden, så de är högsäsongen för U.S. med som de är här hemma?
Vilken tid är de bästa tiden på året om man skall åka iväg till Västra Usa?
Planen är att landa i S.F. sedan åka till Yosemite, Sequoia sedan vidare ner mot Las Vegas som jag flyger hem från.
Av Hawaii
3 mars 2016 23:09
Ja, sommaren är definitivt högsäsong i Europa såväl som i USA. Kan du åka i september så är det en fin månad.
4 mars 2016 01:34
Tack, då förklarar de priserna som är då! Kanske får vänta tills september då. Var på bussresa där för 6 år sedan. Minne av att september var väldigt varmt o skönt iaf.
Se om man bara kan få semester då ist...
4 mars 2016 07:51
Jag åker i september årligen i 10 år hittills och aldrig behövt långbyxor, du klarar dig därför med handbagage dit och köper väska för det du handlar och betalar för bagage på hemvägen.
Det finns husbilar som ska transporteras i västra USA under hösten som är billigt transportmedel och boende för turister som inte brukar kosta mer än en hyrbil, men dessa erbjudanden dyker inte upp förrän Juli-Augusti. Cruise America och Apollo kan du gå in på om du vill kolla vad som finns just nu.
Kul att du funderar på Sequoia, varit där själv 5 ggr och verkligen sevärt.

Tänk på att du inte behöver hyrbil i SF, så perfekt starta där med ca 4 dagar utan bil.
6 mars 2016 23:14
Låter kanon, då behöver man bara packa ner shorts :)
Brycecanyon > Brukar du hyra husbil när du iväg eller hur brukar du göra? Kommer mest troligt att åka själv när inte mina kompisar är just nu så sugna på de! Kanske de ändrar sig, vi får väl se.
Hoppas de med om Sequioa, verkar verkligen häftigt med de bilderna man sett. Hur länge har ni varit där? Tänkte mest hur många dagar man skall planera. Tänkte iaf 4-5 dagar i Yosemite iaf
Okej bra att veta att man ej behöver bil i S.F. iaf. har hört att de är en dyr stad med parkering och hotell eller hur man nu bor.
7 mars 2016 10:24
Här ser du vad som finns i dag : http://www.cruiseamerica.com/rent/hot_deals/index.aspx#

Du kan inte hitta erbjudanden som finns till hösten, de dyker upp i slutet av Juli-augusti-september så det gäller att ha is i magen. Apollo har också relocations också hittade jag ett företag som hyr ut Chrysler Voyager campers som passar perfekt om man åker ensam. Ordinarie pris för dem var 70$/ natt med 300 fria km när jag kollade förra året. Jag har kört ensam många gånger och det är bara vid tankningarna man önskar man hade någon att dela kostnaden med men själva hyran är överkomlig även som ensamåkare.

När jag var anställd lade jag 25 dagar och 25-30k på mina resor varav ca 1 vecka med husbil. Har man en gång prövat det så blir man fast, tänk känslan att man övernattar på en nattöppen Wal Mart parkering där man kan utnyttja deras toa och fixa frukost i husbilen för att därefter dra vidare på nya äventyr och sedan efter några timmar stanna för en fika och glass man har i frysfacket. Slippa släpa packningen in å ut från hotellet ochvill man uppdatera facebook är det bara att stanna på en Mc Donalds så har man wifi. Jag har även övernattat hos dem så man har wifi hela natten.

Jag var till Sequoia i höstas men pga skogsbränder var halva parken avstängd. Three Rivers är en bra utgångspunkt om man kommer söderifrån och boende där är inte dyrt, och efter en dag där kan man åka ut den andra vägen mot Squaw Valley för övernattning om man inte han med det man ville. Finns ju många stigar att gå om man är intresserad av det
Kom med fler direkta frågor om du vill för jag har snurrat mycket i sw USA..

Nu hittade jag den andra firman. Under hösten får man dem nästan gratis när de ska köras till eller från LV,SF,LA. https://www.jucyrvrentals.com/
Av Marulk
8 mars 2016 20:24
Juni-augusti är högsäsong både väder och turistmässigt. Planerar ni resa i år och söker boende runt eller i NP Yosemite är ni nog redan sent ute.
Båda NP Yosemite o Seqouia är fantastiska, själv föredrar jag den sistnämnda. Sierra Nevada har (tack o lov för odlarna i central valley) fått rejält med snö denna vinter. Det innebär att överfarten Tioga Pass i Yosemite förmodligen kommer vara stängd ett bra tag till. Rekordet för sent öppnande är första veckan i juli (1998)
Hösten är nog enormt vacker och parkerna håller öppet lite längre. Men snöväder är oförutsägbart.
Bilder här på RG från resor i bl.a. norra Californien
9 mars 2016 21:57
Okej blir mestadels troligt att jag åker i September då :)
Skall fundera över de med husbil och kolla på de sidorna du lade upp. Tack för tipsen! Kanske åter kommer med mer frågor med tiden när jag har fler funderingar

Som du säger Marulk att de är stor risk att de är fullt bokat i Yosemite om man skulle vara ute efter motell/vandrarhem och liknande...
Om man skulle stå över Yosemite och ändå åka till Seqouia. Vad skulle man mer välja att se i Kalifonien tycker ni som är välbesökta där?? Har varit i Muir Wood norr om S.F. så den behöver jag ej se igen.
Är inte så mycket ute för städer och så! Vill mer in i landet och se berg/ vacker natur o landskap
Av Marulk
10 mars 2016 05:42
Kustremsan norr om SF är i mitt tycke vackrare än den mer berömda söder om SF. Härom året besökte vi Lassen Vulcanic NP i norra C, bilder här på RG. Helt magiskt vackert o definitivt inte lika turist tätt som Yosemite
23 mars 2016 15:03
Okej aldrig hört talas om de stället. Men värt att kolla upp, läser lite då o då i lonely planet bok jag har hemma om usa. Så står kanske om de national parkerna i den med
26 mars 2016 13:47
Citerat från Marulk:
Kustremsan norr om SF är i mitt tycke vackrare än den mer berömda söder om SF. Härom året besökte vi Lassen Vulcanic NP i norra C, bilder här på RG. Helt magiskt vackert o definitivt inte lika turist tätt som Yosemite
Vad otroligt, som ett litet Yellowstone! Har varit 10ggr+ till Kalifornien men missat detta, tack för tipset Marulk.
Av Siri94
28 mars 2016 10:28
Hej! Jag hoppas det är okej att jag flikar in med en fråga i denna tråd. Vet någon hur vädret och klimat är (både på västkusten och runt i New York) på våren, alltså mars/april/maj? :)
28 mars 2016 12:55
Siri94
Inga problem bara fråga på. Är helt öppen att andra kan använda denna med om man vill veta något.
Av Hawaii
28 mars 2016 17:14
Citerat från Siri94:
Hej! Jag hoppas det är okej att jag flikar in med en fråga i denna tråd. Vet någon hur vädret och klimat är (både på västkusten och runt i New York) på våren, alltså mars/april/maj? :)
Amerikanska västkusten är ung. 200 svenska mil från norr till söder och klimatet skiftar givetvis enormt beroende på om det är norr eller söder du är intresserad av. Omöjligt att ge ett generellt svar - ung. som om man vill veta hur vädret är i Sverige samma tidsperiod. Kiruna eller Malmö?
New York - april kan vara mycket behagliga dagar om man har tur (som svensk sommar) men kan också vara lite svalare. Maj ganska garanterat varmt och i juni kan det rentav bli mycket varmt - men inga garantier eftersom det är vädret vi pratar om!