Vilken strand är bäst på koh samui?

Av Ana_k
23 aug. 2010 17:38
Visningar: 10613
Skall åka dit två veckor i mars. vi är ett sällskap på 7pers och är ute efter vackra stränder med inte allt för mycket ståhej och bra restauranger.

tackar på förhand
23 aug. 2010 18:59
Jag och min man var på Koh Samui nu i juli och bodde då på lugna Bophut (Bandara Resort & Spa) men vi besökte även Chaweng och Lamai - de stränderna är finare än Bophut men också betydligt mer exploaterade.

Jag är väl inte särskilt imponerad av stränderna på Koh Samui när man har sett öarna utanför Ao Nang och Koh Lanta med omnejd... Hursomhelst så har Bophut en mysig och lite bohemisk "fiskeby" som heter Fisherman's Village och där finns både enklare shopping, mysiga barer och restauranger. Speciellt restaurangen Krua Bophut är väl värt ett besök.

Taxi har ett fast pris från Bophut till Chaweng (300 bath enkel väg) eller så försöker man hänga på någon songthaew (flakbilstaxi). Många hotell och också gratis shuttle någon gång om dagen till Chaweng. I Chaweng finns ALLT!
23 aug. 2010 19:25
Hej

Vi tyckte Koh Samui var helt ok, men glöm ej att ta en båt tur på 20 min till Koh Phangan och till stränderna där, vi tyckte att Koh Phangan var stäppet bättre än Samui.

Härliga stränder på Koh Phangan......Haad Yao, Haad Rin, Haad Salad mm

Sen har ni en underbar dagsuttflykt till Angthong National Marine Park, som blev en av mina absoluta favorit ställen hittills i Thailand, dit tar det ca 1,45 med båt från Samui.

Trevlig resa/Siam
24 aug. 2010 13:59
Bophut tycker jag är bäst, då det oftast är rätt lugnt där. Inga farliga strömmar eller höga vågor. Bodde mellan Chaweng och Lamai i februari 2008 och det var röd flagg hela tiden. På vår strand var det 3 drunkningstillbud, varav 2 med dödlig utgång.
Av Haikko
25 aug. 2010 19:39
Håller med ovan talare att Bophut är en bra strand, Lamai är bättre alternativ än Chaweng då det är lugnare.
Vill man ha bra kvällssol så skulle jag kolla på hotellen som ligger på västra sidan av ön, dit hittar mest backpackers. Boka boende nåt natt i Bophut eller Lamai och hyr sedan en moppe och kolla runt på västra sidan.

Koh Phangan är annars ett bättre alternativ om man vill ha lugn och ro, framförallt nordvästra sidan av phangan är grymt fint, Haad Yao har grymt bra snorkling, nära till den trevliga fiskebyn Chaloklum och alldeles intill finns trevliga stränder - Haad Khom(moppe) och Bottle beach(båt)
Av Miliam
6 okt. 2010 08:24
Hej... Har varit på Koh Samui en gång och då bodde vi på
Coconut Villa som ligger på Thong Tanote Beach.
Vi var där iof 2003 men detta var riktigt häftigt. Stranden ägs av familjen som har hotellet.
Jag ser idag att de har rustat upp och att det har blivit lite mer lyx än när vi var där...
Vill du ha lugn och ro så ska ni åka till detta stället. Stranden är kanonfin och vattnet likaså.
Sen är det om jag inte minns fel ca 20min till Lamai om man vill ha lite ståhej... Familjen hade en bil som tog oss in till Lamai och vi kunde åka in typ när vi ville.

Vill du se bilder så hör av dig så ska jag försöka fixa fram någon bild .

http://www.coconutvillaresort.com/location.html
Av Sthlm
6 okt. 2010 19:05
Har varit ett antal gånger på Samui och besökt nog vartenda litet hörn av den ön då vi har haft bil.

Finaste stranden är utan tvekan Chaweng, men däremot är den mest exploaterad,(man får knappt plats där), vilket kanske inte är så konstigt. Väldigt tråkigt att bo där tycker jag.... skräniga barer och mycket krimskrams-affärer.

Bophut har grovkornig strand och det blir djupt på en gång, dyrt ställe jämfört med andra stränder, men småskaligt och mysigt.

Mae nam är som Bophut fast glesare med restauranger.

Choeng mon är det alternativet jag skulle välja om jag var du, fin strand, hyfsat långgrunt, lugnt område med bra utbud av restauranger.

Längst ner finns Laem set också som är väldigt fint men extremt lugnt område, bra om man bara vill ta det lugnt någon vecka på bara hotellet.

Lamai..... jag gillar inte Lamai alls. Som Chaweng fast mindre och sämre strand. Mycket horbarer där också..... som jag minns, inget att rekommendera.

Västsidan både norr och söder om Nathon har en del fina hotell, men kanske lite tråkigt att bo på, händer inte så mycket på kvällarna där, en del marknader brukar dyka upp då och då.

Hyr bil när ni är där och åk till mindre stränder på samui, det finns det gott om, bra också om man vill komma till väldigt bra restauranger också istället för turistmenyerna.
Bangpo mellan Mae nam och Nathon har riktigt bra restauranger till väldigt bra priser.

KopPhangan som nån nämnde tidigare har bättre stränder än Samui tycker jag, kan rekommendera hela ön förutom Hadrin (full moon party stranden).

Micke