Vilken är din bästa sommarstad?
Sommaren är här och oavsett om du har valt att solsäkra semestern utomlands eller semestra på hemmaplan har du säkert favoritstäder runt om i vårt avlånga land. Vilken är din bästa sommarstad?
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Gränna - ligger så idylliskt vid berget med all sin gamla bebyggelse & vid Vätterns strand.
Mysiga & bra caféer & restauranger, sommarunderhållning på berget med dess utsikt, bada i lagunen, finns mycket att sysselsätta sig med fina sommardagar/kvällar.
Ej att förglömma en tur över till Öa, dvs Visingsö.
Av de lite större blir det Göteborg, närheten till öarna, uteserveringarna på Avenyn, Liseberg, Botaniska Trädgården, Ullevi m fotboll & konserter av alla de slag.
Mysiga & bra caféer & restauranger, sommarunderhållning på berget med dess utsikt, bada i lagunen, finns mycket att sysselsätta sig med fina sommardagar/kvällar.
Ej att förglömma en tur över till Öa, dvs Visingsö.
Av de lite större blir det Göteborg, närheten till öarna, uteserveringarna på Avenyn, Liseberg, Botaniska Trädgården, Ullevi m fotboll & konserter av alla de slag.
De flesta städer blir spökstäder under juli! De töms på befolkning och stan blir öde, tom och tyst. Dock tror jag att det finns ett stort undantag och det är Visby på Gotland.
Däremot tror jag att många småbyar lever upp under sommaren. Marknader och hemvändardagar lockar folk som har rötter i byarna.
Däremot tror jag att många småbyar lever upp under sommaren. Marknader och hemvändardagar lockar folk som har rötter i byarna.
De numera hopvuxna skånska småstäderna Skanör och Falsterbo är för mig riktiga sommarstäder.
På vintern ligger lugnet som ett täcke över dem för att under sommarmånaderna vakna upp och ta emot sommargästerna. De små butikerna öppnar sina slumrande portar och uteserveringarna lockar med godsaker.
Där finns fantastiska stränder vilka med sin knarrande vita sand lockar daggäster från hela Skåne.
Kort sagt - det känns verkligen som sommar där när solen är på sitt bästa humör!
På vintern ligger lugnet som ett täcke över dem för att under sommarmånaderna vakna upp och ta emot sommargästerna. De små butikerna öppnar sina slumrande portar och uteserveringarna lockar med godsaker.
Där finns fantastiska stränder vilka med sin knarrande vita sand lockar daggäster från hela Skåne.
Kort sagt - det känns verkligen som sommar där när solen är på sitt bästa humör!
Citerat från aquaholic:
De flesta städer blir spökstäder under juli! De töms på befolkning och stan blir öde, tom och tyst. Dock tror jag att det finns ett stort undantag och det är Visby på Gotland.
Halmstad, Falkenberg, Varberg, Strömstad är fler städer som är allt annat än tysta o öde på sommaren........................
Citerat från nickeb:
Ja, småbyar...:D
Citerat från aquaholic:
Halmstad, Falkenberg, Varberg, Strömstad är fler städer som är allt annat än tysta o öde på sommaren........................De flesta städer blir spökstäder under juli! De töms på befolkning och stan blir öde, tom och tyst. Dock tror jag att det finns ett stort undantag och det är Visby på Gotland.
Citerat från nickeb:
Som infödd Varbergare o numera boende på bonnvischan utanför stadskärnan så kan jag bara säga att : Varbergs innerstad är fruktansvärd på sommaren. Det går inte att ta sig fram någonstans för alla turister.Citerat från aquaholic:
Halmstad, Falkenberg, Varberg, Strömstad är fler städer som är allt annat än tysta o öde på sommaren........................De flesta städer blir spökstäder under juli! De töms på befolkning och stan blir öde, tom och tyst. Dock tror jag att det finns ett stort undantag och det är Visby på Gotland.
Jag undviker att åka dit!
Värst är det när Weels & Whings går ihop med nån konsert vid fästninghörnan. Totalstopp överallt. Kilometerlånga köer.
Usch!
Måste också säga Skellefteå, bl a på grund av dess läge vid älven, Nordanå området och Bonnstan . Stadsfesten som vi har nu helgen, gratismusikfestivalen Trästock i Juli och Matfesten senare i Augusti. Skellefteborna visar sig verkligen från sin bästa sida, det är festligt folkligt och fullsatt !
Visby..........där har ni allt som ni kan tänkas vilja ha under en semester...
Citerat från sussmaya:
S*
Förlåt en tanke.Citerat från charina:
Jag är oxo aquaholic men på sötvatten... Badar ogärna i havet.
Charina, skulle inte du till Thailand? Hur blir det med badandet i havet där? :-)Jag är oxo aquaholic men på sötvatten... Badar ogärna i havet.
S*
Var det inte svenska semesterstäder vi skulle snacka om?
Inte salta havet i Thailand?
Bengt
Citerat från ingela1952:
Visby..........där har ni allt som ni kan tänkas vilja ha under en semester...
Knöfullt med folk, dyra priser, hysteri på matställen och köer............Visby..........där har ni allt som ni kan tänkas vilja ha under en semester...
Tur att människor är olika, själv föredrar jag lugnet norröver, vår stuga i medelpads inland, utan el och VA och med taskig mobiltäckning är precis vad man behöver för en perfekt två-veckrs semester.
Närliggande sundsvall är en riktigt najs sommarstad som vi åker till vid stugbesöket.
I år blir det även Ö-vik med Star-Wars utställningen, någon som har feedback på den?? (utställningen eller staden)
Citerat från aquaholic:
Men övervägande är det vid vatten och då vid havet. Stackars Örebro, Karlstad, Skövde, Borlänge, Falun m fl.Aj då, har de flyttat på Karlstad?
Det stämmer nog att sommarstäder oftast är de som ligger vid vatten. I norra delen av Vättern ligger två fina sommarstäder - Askersund och Vadstena och däremellan finns Motala som inte heller är så tokig med kanalen, Varamobaden och promenaderna utefter Vättern. Vadstena kan man skriva hur mycket som helst om och om man nu måste träffa en massa folk i sommarstaden så är Askersund given när det är jazzfestival.
Citerat från lucas2:
Aj då, har de flyttat på Karlstad?
Det stämmer nog att sommarstäder oftast är de som ligger vid vatten. I norra delen av Vättern ligger två fina sommarstäder - Askersund och Vadstena och däremellan finns Motala som inte heller är så tokig med kanalen, Varamobaden och promenaderna utefter Vättern. Vadstena kan man skriva hur mycket som helst om och om man nu måste träffa en massa folk i sommarstaden så är Askersund given när det är jazzfestival.
Neee, Karlstad är inte flyttad på! :) Men jag räknar inte åar och sjöar för i så fall klarar sig alla orter nästan då de flesta bosättningar skedde vid vattendrag i någon form.
Citerat från aquaholic:
Men övervägande är det vid vatten och då vid havet. Stackars Örebro, Karlstad, Skövde, Borlänge, Falun m fl.Aj då, har de flyttat på Karlstad?
Motala är en riktig sommarstad med rn sandstrand som kan mäta sig med många medelhavsländer.
Klart vatten, en fin hamn med många bra restauranger . Göta kanal med slussarna i Borenshult. Fina cykelvägar.
Fina promenadvägar : Råsnäsudden mot Mariebergsudden och Vätternpromenaden mot Strömmen.
Klart vatten, en fin hamn med många bra restauranger . Göta kanal med slussarna i Borenshult. Fina cykelvägar.
Fina promenadvägar : Råsnäsudden mot Mariebergsudden och Vätternpromenaden mot Strömmen.
Citerat från gullsing:
Gilla
Nej, det var inte så jag menade utan snarare att det inte blir riktigt samma sak att jämföra sin hemstad med städer man semestrar i.Citerat från nickeb:
Måste det vara det?Helsingborg och Helsingborg och Helsingborg.
inte helt opartistkt kanske ;o)Gilla
Dom flesta tycker nog sin hemstad är en underbar sommarstad, men trovärdigheten faller ju lite...................
Dock tycker jag Hbg är trevlig.
Citerat från bengtar:
Bengt
Just vad jag tänkte med.....
Citerat från sussmaya:
S*
Förlåt en tanke.Citerat från charina:
Jag är oxo aquaholic men på sötvatten... Badar ogärna i havet.
Charina, skulle inte du till Thailand? Hur blir det med badandet i havet där? :-)Jag är oxo aquaholic men på sötvatten... Badar ogärna i havet.
S*
Bengt
Stockholm är fint på sommaren, den staden gillar jag! =)